ראיון עם המטפל חננאל רוס - מגזין גלויה

שבוע דינה לקראת שבת ׳וישלח׳:

אסופה דיגיטלית עם מאמרים, שירים ותפילות ותכנים על פגיעות מיניות ומוגנות

תפריט
תפריט

״ההלכה הפגישה אותי חזיתית עם א-לוהי הפרטים הקטנים״ – ראיון עם המטפל חננאל רוס

ד׳ בסיוון תשפ״ב 3.6.2022
קו מפריד גלויה

שוחחנו עם הרב והמטפל חננאל רוס ושמענו על הדומה והשונה בין עולמו של פוסק לעולמו של מטפל, על ההשראה ההדדית וכיצד לימודי ההלכה מלווים אותו בעת הטיפול ביחידים וזוגות, בחיבור ואף בפרידה.


ספר לנו קצת על עצמך.

אני נשוי לסמדר ואבא שלושה. נולדתי בירושלים, גדלתי באפרת וכיום אנו מתגוררים בירושלים. למדתי במוסדות הלימוד באפרת (אורות עציון ואורות יהודה) ולאחריהם בישיבת ההסדר ברכת משה במעלה אדומים. משם המשכתי ללימודים בכולל בישיבת מחניים, במקביל ללימודי הוראה.
לאחר השנים בישיבות, עברתי לאוניברסיטה העברית, בה סיימתי תואר שני בפסיכולוגיה קלינית. 

בשנים האחרונות, לצד החיים הביתיים והאבהות, אני שקוע בטיפול ובהתפתחות כמטפל, במסגרת ההתמחות כפסיכולוג ובעבודה בקליניקה פרטית עם בוגרים וזוגות. ההכשרה כמטפל זוגי ממוקד רגש (EFT) שכנעה אותי וכיום אני עובד עם זוגות בעיקר על פי גישה זו. כיום אני גם מרצה במכון המשפחה של מכללת נווה ירושלים, מפרסם מאמרים המשלבים בין הכלים שרכשתי בלימודי ההלכה וכמטפל ומנהל את דף הפייסבוק ״להיות גבר״.

חננאל רוס - ראיון במגזין גלויה
המטפל חננאל רוס, צילום: David Khabinsky

האם יש תחנות בדרך שהיו משמעותיות עבורך?

הרבה. נקודה אחת שהשלכותיה היו גדולות בהרבה מששיערתי היא עבודת התזה שכתבתי. רציתי לחקור מיניות גברית ולהבין לעומק תופעה שבאופן כללי נתפסה כמובנת מאליה ופשוטה, ולכן כמעט ולא זכתה למבט פסיכולוגי-מחקרי מעמיק. לשמחתי פרופ' אוריה תשבי הסכימה להנחות אותי במחקר האיכותני ובתוספת הדחיפה של ד"ר מיכל פרינס, נכנסתי בשער שבו אני ממשיך להלך ולפעול עד היום.
גיליתי שעולם הגבריות בכללו הוא אזור חשוב שדרושה בו עוד עבודה והבנה רבה. עצם האמירה שגברים יכולים להיות טובים ומתחשבים, היא מצד אחד מובנת מאליה, ומצד שני נוגעת בנקודה מאוד מעורערת אצל רבים, שהפנימו את המסר שגברים הם סכנה. מאז אני עסוק בניסיונות לפענח ולהנהיר אותו, על הטוב והרע הכלולים בו. לולא המחקר הזה, לא הייתי עוסק בגבריות.

איך הגעת למקום שלך היום? איך החלטת שאת רוצה להיות מטפל?

בלי אשתי זה (כנראה) לא היה קורה. היא זו ששאלה אותי יום אחד, למה בעצם אני מכוון לעולם של מחקר אקדמי ולא לעולם האנושי של הפסיכולוגיה. השאלה הזו הדהדה כְּאמת; שלושה שבועות מאוחר יותר הייתי אחרי בחינת הפסיכומטרי שנדרשה לשינוי הכיוון.

עכשיו אני מסתכל אחורה על הדרך שעברתי אני רואה שהיא היתה רצופה באי וודאות ולא מעט מזל וברכה. יש סיבות שונות שבגללן רציתי בעבר להיות מטפל, לעומת אלו שבזכותן אני מודה בהווה על האפשרות להיות מטפל. סקרנות ואהבת למידה מלוות אותי מאז שאני זוכר את עצמי, והיה להן תפקיד משמעותי בהתכווננות לעולם הטיפול, שבו אני פוגש את הרבגוניות הלא-תאומן שלנו כבני אדם. מצאתי גם את האכפתיות העמוקה-אך-שומרת-מרחק כעמדה שאני אוהב להיות שרוי בה ולראות את תרומתה.

חננאל רוס - ראיון במגזין גלויה
צילום: The Jewish Life Photo Bank

כיצד אתה מאפיין את הקשר בין היותך רב לבין היותך מטפל? 

לצד דמיון בין שני עולמות שמקדשים טקסטים ולמידה, העמדה של פוסק ההלכה כמעט הפוכה מהעמדה הטיפולית. כאשר שואלים פוסק שאלה והוא משיב מה צריך לעשות, הוא מעניק תשובה שלרוב תביא יציבות ובהירות. 

לעומת זאת, כמטפל היציבות שאני מעניק שונה, ועוברת דרך חיזוק החופש הקיים באדם השואל. לרוב לא ארצה לצמצם את השאלה שאיתה מגיע השואל, אלא לצאת הפוך ולהעמיק בבירור השאלה. זה מסע שסביר שיוביל לבהירות ולתחושה חדשה של יציבות והבנה, אבל היסוד שעליו נישען הוא החופש והעצמאות של המטופל לשאול ולבחור, שדורש ממני כמטפל לא להיענות לבקשה להישען עלי באופן שיחסוך ויפטור את השואל משאלתו.

למשל, אם מטופל ישאל אם אני חושב שהוא חכם, לא כדאי שנחמיץ את החיפוש והצורך שלו באישור חיצוני של חכמתו. בנוסף, מכיוון שלשאלות רגשיות לרוב אין תשובות סופיות וחדות, אילו אענה עליהן תשובה (כמו 'אתה חכם מאוד'), אוביל להחמצה ולפספוס של דרך פורה (ומתסכלת) בהרבה (הבנת החיפוש אחרי אישור לחכמה).

"טיפול הוא תהליך שלא נועד להיות נעים"

בשל כך, כמטפל אינני יושב כרב. אני מביא איתי את הידע ההלכתי, אבל מבחינתי הוא לא שונה מהידע שיש לי בכדורגל או בהכנת מרקים. העובדה שאני מחזיק את הידע, אינה ממקמת אותי כרב היושב בפני שואל. זו מערכת יחסים שונה. כמטפל אני נושא עולמות תוכן ומאפייני אישיות שמגיבים למטופלים בדרכם, אבל לא ארצה שהם יהפכו למקורות סמכות בעבורו.

לצד זאת העמדה הרבנית חשובה. אינני רואה אותה כפטרנליסטית חלילה, אלא כחסד, מסירות ואומץ, את הנכונות לומר – אתה יכול לסמוך עלי והאחריות מול הקב"ה היא שלי. ההצבעה על דרך ישרה ובהירה דורשת מהפוסק אמירה של "הִנֵּנִי", אני כאן בשבילך ומוכן להכריע באופן שיאפשר לך להישען. 

אם נצעד מעבר לדיכוטומיה הנוחה, גם פוסקים לא תמיד חותכים ויכולים גם לפרוש בפני השואל אפשרויות ולומר שההכרעה היא שלו, וגם פסיכולוג מעביר תפיסות ותשובות בצורות שונות.

 מהו ה"אני מאמין" בעבודתך?

העמידה הבסיסית שאני מתאמץ לדבוק בה, היא הרצון להביא טוב לעולם. שלנוכחות שלי בתוך העולם יהיה ערך חיובי. למדתי שכדי לעשות טוב, הרבה פעמים אני נדרש לומר או להצביע על דברים שאינם נעימים. שהאמת המובילה לטוב, גם בעיני המטופל, יכולה ולעתים צפויה להכאיב. מאוד.

הלוואי והטוב והנעים היו חברים, אבל פעמים רבות הם לא מסתדרים היטב. כדי להתקדם, לרוב נצטרך להתעמת עם חלקים ממי שאנחנו כרגע ועם הֶרגלים שלא נוח לשנות. נצטרך גם לפגוש את הרע, את היצרים-לְהרע ולפגוע ולחמוד בשלל דרכים, לצלול אליהם ולהתוודע למה שהם מביאים ולפחדים מפניהם. הם מביאים דברים שחשוב לדעת ולהכיר.

טיפול הוא תהליך שלא נועד להיות נעים (למרות שבהחלט יש בו חלקים נהדרים ומשמחים ומאירים), אלא טוב, במובן שהוא גם קשוח ותובעני. תהליך של חידוש ותשובה הוא גם פרידה וכאב, ולא סתם כשמטופלים מרגישים שמאוד נוח להם בחיים, הם נוטים שלא למצוא מוטיבציה להשקיע ולשלם את המחירים שהטיפול גובה.

חננאל רוס - ראיון במגזין גלויה
צילום: Dong Zhang

האם אתה מזהה דפוס חוזר או שאלה שחוזרת על עצמה בקרב הקהל אותו אתה פוגש?

מה שחוזר אלי בכל טיפול שמצליח להתפתח, היא ההפתעה. יש דפוסים חוזרים וגם שאלות שרבים שואלים, אבל אחרי שנכנסים קצת פנימה ומבינים את הפרטים שמרכיבים את הסיפור, נפרשת תמונה חדשה. לכן בחוויה שאני מסתובב איתה, אין לי שני מטופלים שהקשיים והשאלות שלהם חוזרים על עצמם.

"עצם המפגש הקרוב עם אנשים ממלא אותי בכוחות, בכאב, בייסורים ובהתרגשות."

למשל, רבים חווים את הסתירה בין הרצון שיראו ויבינו אותם, לבין הרצון שלא יראו אותם והם יישארו נסתרים. הקונפליקט הזה מרכזי אצל רבים, אבל הסיבות לכך שהם רוצים שיראו אותם ורוצים גם להסתתר, שונות מאוד אלה מאלה. יש כאלה שמפחדים להראות לי מי הם, כי הם חוששים מפניי, שאשפוט אותם או אולי דווקא לא אזדעזע ממה שעבר עליהם, או כי אני גבר; יש מי שנבגדו ורוצים לשמור על עצמם והסודות הרגישים שבהם, בזמן שאחרים מפחדים שהם עצמם יצָפו לכך שאתפעל מהם ואז יתאכזבו קשות, ולכן הם בכלל לא מעזים להראות את עצמם ולהסתכן באכזבה. 

יש חשיבות רבה למציאת מכנים משותפים, ובוודאי שאפשר לתת כותרות ולזהות דפוסים, אבל כמטפל חשוב לי לרוב להישאר מחובר לריבוי ולייחודיות.

מה בתהליך הלימוד גרם לך ללמוד ולהבין משהו על עצמך או על העולם?:

מלימוד ההלכה האינטנסיבי למדתי שהפרטים המעשיים והקטנים, אותם חוויתי לרוב כמעיקים וחסרי חשיבות, יכולים להיות קריטיים. ההלכה הפגישה אותי חזיתית עם אלוהי הפרטים הקטנים, שלמעשה תופסים מקום מרכזי בכל הוויה אנושית, אלא שהמרכזיות חבויה במובן-מאליו השקוף. וזה המובן מאליו שכאיש הלכה וכמטפל, אני מנסה לפענח ולזהות את המרכיבים שמחוללים בו דרמה גדולה ולא שקופה בכלל.

מהצד השני, כאשר התחלתי לטפל בפועל, בתחילת התואר השני, גיליתי כי הטיפול (ובני האדם) רחבים בהרבה מכל תיאוריה ומכל ניסוח מפורט ככל שיהיה. האנושי הוא אינסופי ולכן המפגש עם האדם שנמצא איתי בחדר, חורג ועודף מכל תיאוריה. 

ומאז קשה לי לשאת תיאוריות, בייחוד דיכוטומיות ופשטניות, שמכתיבות באופן נוקשה את המציאות. ומכיוון שלפשטות יש הילה והבטחה לחיים פשוטים ונעימים, היא פופולרית באופן מזיק. החיבור אל בני האדם הפרטיים ואל המציאות, שומר עלי מפני נוקשות דוגמטית, גם כאשר אני מנסה לנסח עקרונות רחבים יותר בנוגע לגבריות למשל.

חננאל רוס - גלוית עיניים, ראיון למגזין גלויה
חננאל רוס, צילום: GOLD-YR

על מה אתה נשען, רוחנית, בתפקידך?

על האמונה ברוח, על האפשרות לשנות, ליצור ולהניע גלים של תשובה. הרב קוק הנכיח את התפילה התמידית של הנשמה ואת הרחש המתמיד של התשובה ואני מוצא את הטיפול הפסיכולוגי כמי שהוא חלק מהתנועה הזו. שינויים לטובה מרגשים אותי ומעניקים כוחות, אבל גם כשהם לא מגיעים או אורכים זמן רב, עצם המפגש הקרוב עם אנשים ממלא אותי בכוחות, בכאב, בייסורים ובהתרגשות. המפגש בין הנפשות הוא לעיתים קשה ומכביד, אבל רוב הזמן מחייה, מסקרן ומעורר. יש בו גם גאולה, שהיא לא תהליך הרמוני אלא רווי עבודה וכאב ושחרור מאיר.

בעבודה עם זוגות, עומד לנגד ליבי המדרש (גיטין צ, א) האומר כי כאשר נקרע הקשר בין בני זוג, המזבח מוריד עליהם דמעות. התפקיד שלי הוא לחסוך את הדמעות מהמזבח, לעזור לחזק קשרים ולהגדיל את הקרבה וההבנה. גם פרידה וגירושין יכולים להתרחש עם הבנה וקרבה שלא מידרדרים למלחמה כוללת. הכאב והרוע קשים לנשיאה, אך חשוב להכיר גם בהם כחלק מהרוח האנושית.

גלוית עיניים - ראיונות אישיים במגזין גלויה

רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם

מאמרים של חננאל רוס במגזין גלויה:

המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:

כתיבה ועריכה משותפת (בהווה) של חברות.י צוות מגזין גלויה: יותם פוגלפלג בר-און,  תפארת גולדפרדעדן לויטה ואודיה גולדשמידט-אלחדד.

צוות פיתוח תכני פרוייקט דינה ה׳תשפ״ה: הרבנית שרה סגל-כץ, יותם פוגל, עדן לויטה, אבישג עמית שפירא, מיכל ברגמן.

חברות הצוות בעבר: ליאור שפירא, מאיה מזרחי, חורש אל-עמי, יהודית קגן, רינה איבלמן, מרב למברגר, נעה איזנברג ורחל רז.

לקריאה מורחבת על חברות הצוות בהווה ובעבר, ועל השותפות הכוללת בעמל שבקדמת מגזין גלויה ומאחורי הקלעים – היכנסו>>
לקריאת תודות לכל מי שנתנו ונותנים רוח גבית לאתר – היכנסו>>
להמלצות קריאה במגזין גלויה שהצוות מציע מעת לעת – היכנסו>>

פוסטים נוספים מאת צוות גלויה

י״ג בניסן תשפ״ב 14.4.2022
גלויה מראיינת את
חלי טל שלם
דו-שיח עם המשוררת חלי טל שלם, על המפנה בו השירה החלה לתפוס יותר נפח בחייה, על חוויית הלבד ועל עולמות חיים מיצירות שמלוות אותה תמיד.
ו' בכסלו תש"ף 4.12.2019
מאת
צוות גלויה
שנתיים של נישואין הן מספיק זמן לבחון את הדינמיקה ביניכם ולשפר דברים. כמה נקודות לבדיקה לקראת כל השנים שעוד לפניכם
י״ג באלול ה׳תשפ״ד 16.9.2024
מאת
׳גלויה׳, ׳רשות הרבים׳ ו׳יחדה׳
כבר תקופה שאנו מאגדים חלק מהטקסטים שפורסמו ב׳גלויה׳ לכדי אסופה שתיכרך כספר עם תפוצה דיגיטלית, מתוך שותפות עם ׳רשות הרבים׳ ו׳יחדה׳. כשאנו לקראת חתימת המלאכה, אנו מזמינות.ים עוד קולות מגוונים שיביעו את רחשי הלב, המחשבות והתובנות שלכם.ן. 
חדש
כ׳ בתשרי ה׳תשפ״ה 22.10.2024
מאת
צוות גלויה ורשות הרבים
שמחת תורה, החג שלא ישוב להיות כשהיה. חג שבו נהוג לבקש על הגשם, והשנה, אחרי המבול הגדול, אנו בבקשה לגשם מרווה שיצמיח את שדותינו. האסופה שלפניכן.ם מנסה בעדינות רבה לאסוף מילים ומחשבות מאותו יום ארור ולהציע קריאה שיש בה מימד של כאב, אבל, ואבדן אך גם תקווה שמבצבצת ממעבה האדמה.
חדש
מוצאי שבת שובה, ח׳ בתשרי תשפ״ד 23.9.2023
מאת
צוות גלויה
ברוח יום כיפור הטומן בחובו בקשת תיקון והחלמה, ריפוי והטבת יחסי בין אדם לחברו - פירסמנו ראיונות חשובים, לצד שירה, תפילות ופרוזה. היכנסו לסריקה ולקריאה>>
כ״ד בכסלו תשפ״א 10.12.2020
מאת
צוות גלויה
גלויה מבקשת לצלול אל תפיסת הווסת, להסביר על היעדרותה מטקסי החיים במסורת היהודית ולהציג הצעות לציון ולחגיגת קבלת הווסת הראשונה

אהבתם? מוזמנים לשתף

במילון המונחים של מגזין גלויה כבר ביקרת?

אל״ף בי״ת גלויה – האינדקס שיוביל אותך לנושאים נוספים
שנכתב עליהם במגזין.

גְּלוּיָה היא מגזין מקוון המתקיים כספריה צומחת ומטרתו לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס באמצעות הנגשת ידע על זוגיות, הלכה ומיניות, מוגנוּת, טקסי חיים עבור שלבים שונים בחיי היחידאות והיחד. כל זאת לצד שירים, ראיונות אישיים, תפילות, מסות ופרוזה המעניקים שאר רוח בנוסף למאמרים שבאתר.
במגזין גלויה רשומות רבות מאת כותבות וכותבים מגוונים השותפים לקול הרחב במרחבי הדעת.

אפשר להתעדכן במה חדש בגלויה ובאגרות שנשלחו, לצד הקולות הקוראים למשלוח תכנים אל צוות המגזין.

תמיד אפשר לקרוא הַכֹּל מִכֹּל כֹּל ברצף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

תודה שנרשמת

קו מפריד גלויה

עכשיו אפשר לגלות לך עוד

קראת את הראיון ונהנית?

קו מפריד גלויה

לדעתך כדאי שנראיין דמות נוספת
לגלוית עיניים?

נשמח לשמוע על כך,
עם נימוקים כמובן :)

אייקון קול קורא

קול קורא במגזין גלויה
׳גְּלוּיָה׳ מזמינה אתכם.ן לשלוח טקסטים ויצירות אחרות לגליון בנושא אירועי ה-7 באוקטובר. מה אפשר להגיש? איך עובד התהליך?
כל זאת ועוד – במרחק הקלקה מכם.

מגזין גלויה
אצלך במייל

קו מפריד גלויה

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח מאמרים מהמגזין מפעם לפעם

הפניה נשלחה בהצלחה

קו מפריד גלויה

נחזור אליך בהקדם