אזהרת טריגר
Trigger Warning
התוכן שלפניך עשוי להיות קשה לקריאה ומעורר רגשות של עצב וכאב.
אפשר לבחור לדלג ואפשר לבחור לעצור באמצע הקריאה.
מומלץ להקשיב לעצמך בזמן הזה.
סיפור דינה בת יעקב ולאה, המופיע בפרשת 'וישלח' בספר בראשית, פרק ל"ד, הינו טקסט מקראי שמעמת את קהל הקוראים והלומדים עם תוכן מורכב וסוגיות שאינן קלות לעיכול. למרות הקושי וליתר דיוק, דווקא בגלל הסוגיות העולות מתוך הטקסט – פגיעה מינית, אלימות וכפייה – חובה עלינו כפרטים וכקהילות לדרוש ולקיים דיון ולימוד בסיפור זה מתוך תפיסת אחריות חברתית ושאיפה לתיקון.
המציאות הפרשנית והחברתית הביאה עימה שפע של מקורות העומדים לרשותינו בבואנו ללמוד, לקיים דיון ולדרוש בסיפורה של דינה והסוגיות העולות מן הסיפור. לפניכם הצעה למספר מקורות מסוגים שונים שיעזרו לכן.ם בבואכן.ם לגשת אל לימוד הטקסט או לבנות דיון ביחס לסוגיות הקשות המופיעות בו.
חשוב להדגיש, כי מדובר רק במדגם מייצג וכי יש אינספור מקורות וטקסטים רלוונטיים. המטרה ברשומה אינפורמטיבית זו היא להנגיש בצורה מהירה ופשוטה מאגר מגוון של מקורות עבור אלו המבקשים.ות ללמוד וללמד, לדון ולקיים שיח משמעותי, להיפגש עם התוכן המורכב הקיים בטקסט ואף לקיים טקסים או תפילות לשם התמודדות ותיקון קהילתי ו/או אישי.
הרשומה מחולקת לתכנים ומקורות רבים מחוץ לגבולות מגזין גלויה וכן לתכנים ומקורות אשר פורסמו במגזין, והיא מסודרת על פי סוגי התכנים ואופיים.
תכנים חוץ-גלויה
מקורות ראשוניים:
את פסוקי הפשט לצד גישה לפרשנות מסורתית, דיוני התלמוד, אגדות ומדרשים על בראשית, פרק ל"ד, ניתן למצוא בבת אחת באתר ספריא. על מנת להציג את הפירושים והמקורות השונים, יש ללחוץ על הפס' הנבחר ובצד שמאל יופיע חלון צידי שבו ניתן לבחור את הפרשן / המקור הרצוי. אתר ספריא מציע גם מקורות ופירושים מודרניים.
תכני קבוצת 'בנות דינה' של התנועה הרפורמית, אשר הביאו לידי ציון 'שבת דינה':
"בנות דינה" היא קבוצת חשיבה ופעולה של רבות רפורמיות, אל מול מציאות של אונס, פגיעה מינית וגילוי עריות בחברה הישראלית.
- דרשות למעשה דינה –
"מעשה דינה הוא שמו של האונס הראשון בתנ"ך של דינה ביתם של יעקב ולאה. דינה מתאהבת במי שאנס אותה, אך אחיה נוקמים את פגיעתה באלימות קשה. הסיפור הזה מעלה שאלות רבות וקשות על מקומן של נשים בתנ"ך ורבות התנועה הרפורמית מבארות אותו ומאירות את צדדיו החשוכים." - אסופת קריאה, תפילה וטקס ליום המאבק הבינלאומי באלימות כלפי נשים – 25 בנובמבר –
אסופה זו, מאת "בנות דינה", באה "לתת מענה דתי ורוחני אל מול מציאות שבה קיימת אלימות מתמשכת כלפי נשים בחברה שלנו ובעולמנו. האסופה מחולקת שערים – שערים, כל שער והדגשים שלו…"
מאמרים:
- אינוס נשים פנויות: בין חז"ל לרמב"ם / רונית עיר-שי (שנתון המשפט העברי, כרך 28, ינואר 2016) –
"מאמר זה מוקדש לניתוח עמדות חז"ל והרמב"ם בנוגע להבנת המעמד המשפטי של עוולת האינוס של נשים פנויות, על רקע מהלכים פרשניים של חז"ל לפרשות האונס והמפתה במקרא - צורתו הסופית של סיפור אונס דינה לאור ביקורת הנוסח והעריכה / דוד פרנקל (שנתון לחקר המקרא והמזרח הקדום, כה [תשע"ז], עמ' 13–57) –
במאמר זה המחבר מבקש לתרום לדיון המתמשך בסיפור דינה בשתי דרכים: השבת ביקורת הנוסח לתוך הדיון הספרותי וכן והוספה לדיון ניתוח דיאכרוני של הטקסט. - פרשת דינה או אונס חמור / רוני מגידוב, מיזם התנ"ך של מכון הרטמן –
"הטקסט המקראי עשיר והמציאות האנושית המתוארת בו מורכבת. לא פעם נמצא עצמנו מתלבטים בפרשנות, הערכה ושיפוט שאינם חד משמעיים. פעמים תהיה ההתלבטות מתוך המורכבות המצויה בסיפור, ופעמים מתוך עימות של נורמות הסיפור עם אלה המקובלות בימינו. דרכי הוראה המאפשרות העלאת האפשרויות השונות, תוך הקפדה על דיוק, רגישות לכתובים, הבנתם בתוך הקשרם ועל רקע תקופתם – הן אלה שיכולו לעורר את מעורבות הלומדים ושיח סוער ומשמעותי עם הכתוב." - מי הקורבן בסיפור דינה? / אליסון ג'וסף, מגזין התורה –
"איננו יכולים לתאר לעצמנו אף קורבן פרט לדינה, אך האם כך רואה זאת התורה? ומה חשבו חז"ל? הבנת סיפורה של דינה והתקבלותו בהקשר היסטורי יכולה לסייע לנו להתבונן בתפקידן של נשים בישראל העתיקה ובמשמעותה של אלימות מינית בחברה פטריארכלית." - מעוות (לא) יוכל לתקון? — אונס דינה כסיפור עגנוני מודרני / יפה בניה, נאמני תורה ועבודה (דעות 38, אוגוסט 2008) –
"פרשת דינה חרותה בזיכרון הקולקטיבי שלנו כסיפור קשה של אונס ברוטלי ושל נקמה ברוטלית לא פחות; סיפור של אלימות גברית נגד אישה… הסיפור הוא במובהק סיפור של גברים. דינה איננה אלא אובייקט בסיפור הזה; אובייקט של האונס הגורר את נקמת האחים, ואובייקט בעולם גברי שבו העניינים מנוהלים בלא שקולה יישמע או יישאל, שבו נוכחותה היא סוג של היעדרות;… והיא אובייקט גם בעולם הסיפורי, שהוא עולמם של האחים, ושל האב, ושל שכם (הם המדברים בו ופועלים בו), ושל המספר; ורק קולה של דינה נעדר ממנו ואיננו נשמע, והיא אינה פועלת אלא נפעלת, על אף שלמעשה מדובר בה, קודם-כל בה – מי שחוותה את התוקפנות הגברית גם בחוץ, בצאתה לראות בבנות הארץ, וגם בביתה פנימה." - "ותדבק נפשו": על הפך באמנון לתמר אחר ששכב אותה / ד"ר גילי זיוון, מרכז הרצוג ליהדות מחברת –
"נושאים רבים מזמן לנו פרק קשה זה, כמו, ההתמודדות המוסרית עם מעשי שמעון ולוי, שאלות על תיפקודו של יעקב אבי המשפחה, שתיקתה (או השתקת קולה) של דינה ואחרות. בחרתי להפנות את הזרקור הפעם, דווקא לראשיתו של הפרק, לתהפוכות יחסו של שכם בן חמור לדינה בת יעקב." - פגיעה מינית על פי ההלכה / הרב דוד והרב אברהם סתיו (צהר מג, תשע"ט) –
"אחד הנושאים הבוערים כיום בעולם המערבי בכלל, ובישראל בפרט, הוא נושא ההטרדות המיניות והפגיעות המיניות… דמויות רבניות וגופים תורניים (כגון פורום תקנה) עושים רבות לשם טיפול בנגעים אלה אך קולה של ההלכה לגביהם אינו נשמע כל כך בשיח הציבורי. במאמר זה נבקש לבחון את יחסה העקרוני של התורה להתנהלות מינית פוגענית." - פרשת וישלח: "שִׁמְע֨וֹן וְלֵוִ֜י אֲחֵ֤י דִינָה֙" / הרב אלחנן סמט, בית המדרש הוירטואלי שליד ישיבת הר עציון –
"קריאה פשטנית של הסיפור רואה בו אולי תיאור של 'מלחמת בני אור (- בני יעקב) בבני חושך (- חמור ושכם ואנשי עירם)', אולם קריאה מעמיקה יותר שלו תגלה קשיים שונים, ותבחין בדקויות שהקריאה השטחית דילגה על פניהם. אז יגלה הקורא המְ עיין, כי המציאות המתוארת בסיפור, כמו שבדרך כלל גם זו שמחוץ לסיפור, אינה מורכבת מצבעי שחור ולבן בלבד, אלא מגוונים שונים של אפור"
רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?
הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם
כתבות וטורי דעה קצרים:
- סיפורה הטראגי של דינה / מלכי בן-ימין טפרברג, מקור ראשון –
"הסיפור של דינה בפרשת וישלח הוא סיפור על שתיקה והשתקה. לאורך כל הסיפור דמותה של דינה נותרת חסרת קול, אך שתי הפעולות שהיא כן נוקטת- ראייה ויציאה- קוראות תגר על החברה בתוכה היא חיה". - השתקה, האשמה ורצח אופי: כך התרבות היהודית העבירה את דינה אונס שני / פרופ' רוחמה וייס, YNET –
"כשאתם שואלים אותנו 'למה נזכרת רק עכשיו', 'מה לבשת' או 'למה לא ברחת', תיזכרו בדינה: בשם שהמספר המקראי נתן לה, באנס, באבא ובאחים שסחרו בה, בתואר 'זונה' שצורף לשמה, בסיפורים הגסים ובדיחות המילואימניקים שסיפרו עליה. אחרי שתיזכרו בכל אלה תאמרו: 'אחותנו את', 'מאמינים ומאמינות לך'". - אונס דינה: את לא אשמה / אהובה יצחק עמרם, סרוגים –
"דינה היא כלי משחק במלחמה של שלטון גברי. כמו בכל סיפור במקרא, גם כאן יש מסר לדעתי, המסר הוא ביקורת על החברה, על המשטר הפטריארכלי המנצל את עליונותו מבלי להתייחס לצרכי הפרט והחלש". - גזר דינה: הנאנסת שקולה לא נשמע / שהרה בלאו, YNET –
"אמא שלה חרצה את דינה כשנולדה, והנבואה הגשימה את עצמה באונס ברוטאלי שהסתיים בתשוקה של האנס לשאת את "הילדה". זה נגמר בטבח ובהרבה דיבורים של גברים. רק קולה של דינה נאלם, עד שקם השבט ה-13. מסע אישי בעקבות הנשים החכמות שלנו". - אין לי ממה להתבייש / נועה שורק, בית אביחי –
"אחד האתגרים הגדולים של קורבנות תקיפה מינית הוא להגיע להבנה הפנימית שהם לא אשמים. זה גם מה ששמואל מוניץ מבקש לעשות בשירו החושפני והאמיץ. נועה שורק מציגה את פרשת 'וישלח' ואת הטרגדיה שלה: אונס דינה."
פודקאסטים ושמע:
- אונס דינה / שחר ענבר, פודקאסט עושים תנ"ך מבית רשת עושים היסטוריה –
חוקר המקרא שחר ענבר מדבר בפודקאסט על "המשמעויות הגלויות והנסתרות של אחד האירועים המזעזעים ביותר מתקופת המקרא". - 'תשמעו קטע': הפרק היומי, התקציר / הרבה דליה מרקס, הרב דוד מנחם והרב בני לאו, מיזם 929 (בראשית פרק ל"ד).
- חצי שעה על הפרק היומי – פרשת דינה / דניאל שרשבסקי, מיזם 929.
תכנים מתוך מגזין גלויה
מאמרים ורשומות:
- להטות שכם אל דינה: רשומה לקראת פרשת 'וישלח' וסיפור פגיעתה של דינה / צוות גלויה –
"בעת הזו, על כל מכאוביה, אנחנו מבקשות ומבקשים להטות שכם אל דינה ולעמוד לצדה. מוטלת עלינו החובה לקריאה פרשנית שמכירה בקולו של הפרט הפגוע ו/או המושתק, ובאחריותן של הקהילה והחברה לקידום אמות מידה של צדק, חמלה ושאיפה לתיקון." - קריאה חדשה בסיפורי דינה / ד"ר גילי זיוון –
"אלפיים שנה היה עלינו לחכות כדי שתבואנה נשים חכמות ורגישות, יודעות ספר המסוגלות גם ממרחק הדורות לבחון את לב אחותן דינה." – קריאה מחודשת בסיפורי דינה דרך פרשנויות חדשות המבקשים להנכיח את קולה הנעלם של דינה. - ותצא דינה: להישיר מבט ולהיות איתה שם בכאבה / צביקי פליישמן –
"בעצה אחת שמעון ולוי החליטו לקחת את הפגיעה של אחותם ולעשות בה כטוב בעיניהם. מהטקסט ניתן ללמוד כי הם התעלמו לחלוטים מדינה ומהשבר שלה והתרכזו בכאב הפרטי שלהם. הם לא חשבו אף לרגע אחד, להיכנס אל דינה בדחילו ורחימו, לשבת מולה להישיר אליה מבט ולהיות איתה שם בכאבה." - סיפור דינה – איך לדבר את הטראומה? / אורי שרמן קנוהל–
על התביעה הערכית לעסוק בחוסר ובמעשי פגיעה המופיעים בטקסט המקראי בכלל ובסיפור דינה בפרט. תיאור המעגל הטראומטי, השיח הדיכוטומי הנובע מטראומה ודיון בשאלה: איך לדבר את הטראומה? - אשר קרה מתחת לשמש, צריך להיאמר מתחת לשמש / רותי נצר בידץ –
"אנו יודעות כי את הנעשה, אין לכסות. גם לאה יודעת שסיפורה של דינה חזקה עליו להיות מסופר. ארגוני נשים בינלאומיים חייבים, כמתבקש מעצם רוחם ודרכם, להצטרף לחיבוק, כזלפה ובלהה. בחיבוק הנשים היוצאות יחד מן האוהל, בתמיכתם האוהבת של יעקב ובניו, ייתבע דין צדק." - ברכה לדינה / הרבנית עליזה ספרלינג ואריאלה מורטקוביץ –
"מקומה של דינה נפקד בפרשת ״וישלח״, אך על ידי קריאה מחודשת בפרשה, אפשר להנכיח אותו מחדש. עלינו ללמד את סיפורה של דינה ולא להסיט את המבט. לשמור על עיניים פקוחות ולבבות פתוחים ולהבין כיצד היא הופכת בסיפור שלה עצמה לבלתי נראית ומושתקת. עלינו לבחון את תגובותיהם של אביה יעקב, של הנשים בחייה, של אחֶיה ונקמתם האלימה". - ועתה אחותי, דברי / יורם גלילי –
"בסיפור שלפנינו בפרשת השבוע, נראה שהדרך היחידה המוצעת 'לטהר את המחנה' היא דרכם של שמעון ולוי, של אלו ש-'חמס מכורתם', המטהרים ע"י הרג. האם נוכל לחשוב על דרכים אחרות, חינוכיות ותרבותיות יותר, לטהר את מחננו? לטהר אותו מדיבור פוגעני, מיחסי ניצול, מאי-שוויון שמוטמע בו בילט-אין ומתחום רחב מדי של 'אפור'?" - להגן על דינה / הרבה שרה הורביץ –
"המילה 'אחותנו' מבטאת את התביעה שהיא אחת מאיתנו, ואיננה הפקר. היא מסייעת לתבוע חזרה גם את ערכה, הצהרה לעולם שהיא איננה חסרת ערך. שהיא חייבת להפוך לאחריותנו." - "כשהיו אביה ואחיה יושבין בבית המדרש": על נסיבות אונס דינה ועל החמצת האפשרות למונעו / ד"ר יעל לוין –
"לא זו בלבד שלא העניקו לדינה את האפשרות ללמוד תורה, צעירה ככל שתהיה גם לא היו באמתחתה הכלים הנאותים שיכשירוה להתמודד עם מצבי חיים משתנים ומתחלפים. אפילו דרך ארץ הקודמת לתורה, לא היה בידה; היא לא ידעה לחוש חשדנות כלפי זרים, ולא חינכוה לגלות במידת הצורך התנגדות." - אונס דינה לאור מעשה אמנון ותמר / הרב אבי נוביס-דויטש –
"פרשות השבוע מזכירות לנו חדשים לבקרים את האלימות המינית, מלקיחת נשים תוך ניצול שררה וכח, דרך גילוי ערוותו של אב, איסורי העריות ונכונותו של לוט לאפשר לאנשי סדום לאנוס את בנותיו (וכך להימנע מאונס אורחיו). במובן זה לוח הקריאה, וקריאת הפרשה מידי שבוע דורשת מאיתנו לעסוק בנושאים אלו, נושאים שתגובת הבטן רוצה להרחיק אותם מעלינו." - שכם ודינה – סיפור אהבה או התעללות? / פסית שיח –
"התחלת הריפוי היא כאשר מאפשרים לנפגע להחזיר את השליטה לידיו. לדינה זה לא התאפשר. לא שכם ולא אחיה אפשרו לה להחזיר את השליטה על חייה ולהשמיע את קולה". - ותצא דינה… – And Dinah went out / הרבנית מיכל כהנא –
"דרך אחת שבה אפשר להתייחס כיום לנושאים הכואבים שעולים בנו, היא באמצעות פרשות השבוע בזמן הזה, המאפשרות לנו להעמיק, בכנות ובאותנטיות בנושאים קשים ומורכבים, תוך כדי דיבור, כביכול, על מישהו אחר, בזמן אחר, ומבלי להתעלם מהמציאות הקשה סביבנו" – קריאה בסיפור דינה ומשמעויותיו למציאות שלנו אחרי השבעה באוקטובר. - חוק אונס ומפתה בימינו / ד"ר גבי ברזלי –
"אני מבקש להציע פתרון נקודתי יותר לעונשו של אנס, שמשתמש במסקנות המשפטיות של החוק המקראי ומתרגם אותן למושגי חובות וזכויות מודרניים. מובן שאין כל הצדקה מוסרית או משפטית לחייב את הנאנסת להתחתן עם האנס, אבל חובתו לדאוג לרווחתה, לשלומה, לבריאותה הנפשית והגופנית, למשך כל ימי חייו בעינה עומדת." - הכרה ותמיכה בנפגעי ונפגעות הטרור המיני של ה-7 באוקטובר – October 7 sexual terrorism victims deserve recognition and support / שולמית שפרבר –
"כאשר אלימות מינית משמשת כנשק בזמן מלחמה, היא מותירה שובל של הרס שאינו רק פיזי אלא פסיכולוגי וחברתי" – שולמית שפרבר יוצאת בקריאה להתייצב לצד נפגעי ונפגעות תקיפה מינית באירועי ה 7 באוקטובר, קודם כל על ידי החובה המוסרית שלנו להאמין לעדויות שלהם ולתת להם הכרה. - חומרת עבירת אונס והטרדה מינית ביהדות / הרבנית רחל קרן –
התורה שבכתב והתורה שבעל-פה עוסקות גם בנושאים קשים וכואבים כעבירת אונס והטרדה מינית. הרבנית רחל קרן מציגה את יחס היהדות לנושאים אלו, מתמודדת עם הסתירות, הקושי והסילוף המצויים בשיח ההלכתי על הנושא, וקוראת לאחריות חברתית חסרת פשרות וחובת עמידה לצד הנפגעים והנפגעות. - כוחה של קהילה אידאולוגית בהתמודדות עם אירוע טראומטי / אורי שרמן-קנוהל –
"האופן שבו אנו מתנהלים לאחר אירוע טראומטי משמעותי ומשפיע על תוצאותיו של האירוע, לא פחות מהאירוע עצמו". אורי שרמן-קנוהל כתב על התמודדות של קהילה אידאולוגית עם אירוע טראומטי ועל המנגנונים הקהילתיים שיכולים להביא להשתקה או לריפוי. - אינטימיות, פרטיות והסודיות המסוכנת המלווה פגיעות מיניות / חננאל רוס –
השופט לואיס ברנדייס ניסח ב-1913 עקרון המלווה את כל תחום המשפט. בימינו מילותיו עולות שוב ושוב ביחס לפגיעות מיניות: "אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר". פגיעה מינית נותרת במקרים רבים סוד של הנפגע מפני הסביבה ולעתים גם מפני עצמו. הסודיות הזאת מציבה מכשולים בפני גורמי אכיפה וטיפול ובפני הנפגעים עצמם. - "אל תשלח ידך אל הנער": התמודדות הקהילה הדתית עם עבריינות מין בקטינים / יונתן האורד –
התופעה של רבנים ומורים המתעללים בתלמידיהם אינה חדשה. בהקשר התורני היא נידונה כבר בתלמוד הבבלי, וכמובן במסורת הפסיקה מאז. הסוגיות הציבוריות הבוערות מאז ועד היום קשורות בהתמודדות של קהילה עם אדם פוגעני החי בתוכה. זוהי הגרסה המקוצרת של המאמר.
קבצי מקורות מונחים ללימוד בכיתה, בחברותא וביחידות:
- מקורות ללימוד ועיון בסיפור דינה – פרשת 'וישלח' / צוות גלויה –
"המטרה ברשומה אינפורמטיבית זו היא להנגיש בצורה מהירה ופשוטה מאגר מגוון של מקורות עבור אלו המבקשים.ות ללמוד וללמד, לדון ולקיים שיח משמעותי, להיפגש עם התוכן המורכב הקיים בטקסט ואף לקיים טקסים או תפילות לשם התמודדות ותיקון קהילתי ו/או אישי." - מה יש לדבר על דינה? בית מדרש חדש על סיפור ישן / דף לימוד מאת יורם גלילי –
קובץ מקורות העוסקים בסיפור המקראי של דינה – הצעה ללימוד מתוך שילוב בין מקורות מסורתיים למקורות מודרניים. - מי את אסנת בת פוטי-פרע? אשת יוסף בפרשנות מימי הבית השני ובפרשנות חז"ל / דף לימוד מאת גבי ברזלי –
דף לימוד על דמותה של אסנת, שלדעת פרשנים מסוימים היא בתה של דינה, בעזרת מקורות רבים מן הפרשנות של ימי בית שני וחז"ל.
ראיונות אישיים במדור גלויית עיניים:
- "הפגיעה היא עוד אחת מהאפשרויות אבל היא לא חזות הכל" / ראיון עם האמנית והמשוררת מוריה אשכנזי –
רחל רז בשיחה אישית מאוד עם מוריה אשכנזי – אמנית רב תחומית, זמרת, פסלת וציירת המציגה בתערוכות ברחבי הארץ. בימים אלה יצא לאור ספר שירים שכתבה ,"קומי", המביא שירים וקטעי זיכרון מתוך הפגיעה שחוותה. זהו ראיון נוסף כחלק מסדרת הראיונות לכבוד מיזם "ברית אמונים".
- "העשייה בתוך הקהילה מאפשרת חוסן" / ראיון עם הרבה ד"ר ענת שרבט –
שיחה גלויית עיניים עם הרבה ד"ר ענת שרבט על פעילותה עם משפחות החטופים, על יהדות התפוצות, ועל השגרה בזמן המשובש הזה, על יהדות התפוצות, ועל שגרה בזמן המשובש הזה. - ״אני חושב שהשיר הישראלי יגיע עוד חמש מאות שנה לסידורים״ / שיחה בין ד״ר מוטי זעירא לרבה תמר גור-קראוזה –
הרבה תמר גור-קראוזה מראיינת את ד"ר מוטי זעירא על הזמר והניגון הישראלי, על תפילה, ועל מיזם "אותיות לנשמה" שלו המשתמש בשורות שירים ישראליים לטקסי אזכרה. - "צלם אלוהים שבנו הוא האפשרות לבחור בטוב" / ראיון עם רעיה אפנר –
שיחה גלויית עיניים על חוסן קהילתי והתמודדות עם אובדן ופגיעה בקהילה בעקבות אירועי השבעה באוקטובר. - "הרבה פעמים הערכים הגדולים הם דווקא אלו שמאפשרים את הפגיעה" / ראיון עם יונינה פלנברג –
שיחה גלויית עיניים עם יונינה פלנברג על מוגנות ושערי פגיעה, טיפול והתמודדות עם טרואמה, ועל האתגרים החדשים שעלו בעקבות השבעה באוקטובר.
שירים:
"וְרָאוּ אוֹתָן
וַיִּקְחוּ אוֹתָן
וַיַּעֲנוּהֶן."
קוֹרְאִים לְזֶה פֶּשַׁע מִלְחָמָה מְבֻסָּס מִגְדָּר / אסנת אלדר
הרבה והמשוררת אסנת אלדר מתייחסת בשירה באופן ברור לבראשית, פרק ל"ד וסיפורה של דינה.
לקראת פרשת 'וישלח' וסיפור דינה, עלו באתר שלנו שירים רבים העוסקים בדינה, סיפורה 'המקראי' וסיפורה האישי, הסוגיות המורכבות שעולות מן הטקסט, מוגנות ועוד.
מדרשים:
- מדרשי דינה / רבקה לוביץ –
"שתיקתה של דינה מסוף העולם ועד סופו. וזוהי צעקה שבלב" – מדרשים פמיניסטיים מאת רבקה לוביץ על דינה בת יעקב ולאה. - מדרש יוסף ודינה / הרבנית שלומית פיאמנטה –
"דִינָה, אמר יוֹסֵף. יוֹסֵף, אמרה דִינָה. עוד מבטן אמותינו התרוצצנו כתאומים, חולקים את בדידותנו כשליה. כחוט שקוף של גזרה משותפת, גְּדֹלָה וּמָרָה."
תפילות והצעה לקיום טקסים:
- תפילה לברית אמונים / ד"ר ליאור זקס שמואלי
- ׳אל מלא רחמים׳ – בעולם שלא היו בו רחמים: תפילה לזמן הזה ועל הזמן הזה – הרבה תמר אלעד-אפלבום הרבנית שרה סגל-כץ
- תפילה עבור אחות לכודה – הרבנית מלכה פיוטרקובסקי
- תפילה למען הנשים שעברו פגיעה מינית במתקפת ה-7 באוקטובר – ד״ר יעל לוין
- שכינת עוזנו היי עמנו בשעה איומה זו – ד״ר רות קרא איוונוב-קניאל
- תפילה לאשה שנאנסה – ד״ר יעל לוין
תכנים נוספים על ״שבת דינה״:
קווי החירום לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית
שאלון זיהוי למצבי סיכון
שאלון אנונימי של משרד הרווחה שנכתב עם מומחים לטיפול
כדי לזהות את מצבך או את מצב הסיכון של בן או בת משפחה ובסביבתך הקרובה.
רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?
הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם