מה יש לדבר על דינה? בית מדרש חדש על סיפור ישן - מגזין גלויה

שבוע דינה לקראת שבת ׳וישלח׳:

אסופה דיגיטלית עם מאמרים, שירים ותפילות ותכנים על פגיעות מיניות ומוגנות

תפריט
תפריט

מה יש לדבר על דינה? בית מדרש חדש על סיפור ישן

ט"ז כסלו תשפ"ד 29.11.2023
קו מפריד גלויה

קובץ מקורות העוסקים בסיפור המקראי של דינה , הצעה ללימוד מתוך שילוב בין מקורות מסורתיים למקורות מודרניים.

להורדת קובץ לימוד המוכן לשימוש בתצורת pdf, היכנסו ללינק>>

אזהרת טריגר

Trigger Warning

התוכן שלפניך עשוי להיות קשה לקריאה ומעורר רגשות של עצב וכאב.
אפשר לבחור לדלג ואפשר לבחור לעצור באמצע הקריאה.
מומלץ להקשיב לעצמך בזמן הזה.

יציאת דינה

"וַתֵּצֵא דִינָה בַּת לֵאָה אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב לִרְאוֹת בִּבְנוֹת הָאָרֶץ"…
וְלֹא בַת יַעֲקֹב? אֶלָּא עַל שֵׁם יְצִיאָתָהּ נִקְרֵאת בַּת לֵאָה, שֶׁאַף הִיא יַצְאָנִית הָיְתָה, שֶׁנֶּאֱמַר "וַתֵּצֶא לֵאָה לִקְרָאתוֹ", וְעָלֶיהָ מָשְׁלוּ הַמָּשָׁל: "כְּאִמָּהּ – כְּבִתָּהּ"…

(רש"י)

לא יצאה אלא להראות עצמה ויפיה, וגָרָם לה החטא, ודבק בה שכם בן חמור.

(מדרש אגדה לבראשית (בובר), פרשת וישלח, סימן א')

הכתוב הזה בא לספר שבחה של דינה שלא קרה לה זה להיותה יצאנית בטבעה, כי היא היתה בת לאה המלומדת לשבת בית, כי רחל היתה רועה את הצאן, ולאה – לא היתה יוצאת החוצה. גם מפאת אביה שהיתה בת יעקב יושב אוהלים, ואם היה אביה צנוע – כל שכן בתו. וזה מורה שלא יצאה לכוונה רעה חלילה. אלא לראות בבנות הארץ לא אמר "באנשי העיר" וגם לא "בבני העיר" אלא "בבנות העיר", ר"ל לראות בבנות העיר – במלבושיהן ותכשיטיהן, יען לא היה בבית יעקב שום נערה בלתהּ, והיא רצתה ללמוד מנערות העיר כדרך הבתולות.

(אברבנאל על התורה)
  • האם יש התנהגות שהיא בגדר "יציאה"?
  • האם נוכל לקרוא לפירושו של אברנאל "פירוש פמיניסטי"?
לדבר על דינה - דף לימוד מאת יורם גלילי - מגזין גלויה

שתיקה של דינה

…ויש שאמרו לרצונה היה הדבר. הכתוב אומר "ויקח אותה", ואין קיחה אלא לשון חיתון כמו שנאמר "כי יקח איש אשה", ועוד נאמר "וישכב אותה" – כפשוטו. ועוד נאמר "ויענהָ" מלמד שבא עליה בעונתה, אי נמי (=או גם) מלשון ש"ענה לה" – שהייתה שואלת ושואלת לאחיה והם היו דוחקין בה ולועגין לה, עד שבא שכם וענה לה.

ותנות (דמות דמיונית) הייתה יושבת אצל השכִינָה, ובוכה על העלובות שבבנות ישראל. וכך אמרה: שתקנית הייתה דינה, וקול לא היה לה. וכל כך למה? משום שבני ביתה לא הקשיבו לה ולא הרבו לדבר עמה, כמה שנאמר: "אל תרבה שיחה עם האשה" (אבות, א', ה'). לפיכך יצאה לראות בבנות הארץ.

שתיקתה של דינה – מסוף העולם ועד סופו, וזוהי צעקה שבלב. שתי נשים נאנסו, ושתיקתן מסוף העולם ועד סופו: דינה בת לאה, ותמר אחות אמנון. בתמר הכתוב אומר: "ותלך הלוך וזעקה. ויאמר אליה אבשלום אחיה … אחותי החרישי אחיך הוא אל תשיתי לבך לדבר הזה ותשב תמר ושממה".

(רבקה לוביץ', "סיפור דינה: המקרא, חז"ל ואנחנו", בתוך: אבי שגיא ונחם אילן (עורכים), תרבות יהודית בעין הסערה: ספר היובל ליוסף אחיטוב, הקיבוץ המאוחד תשס"ב, עמ' 742–753)
  • מה מהדברים של רבקה לוביץ' מטריד אתכם/ן? מה מעורר הזדהות או הסכמה?
  • האם אונס ופגיעות מיניות אינם נושאים שדווקא השתיקה יפה להם? למה חשוב לדבר עליהם בציבוריות שלנו?

רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם

ואיך נבדיל?

וְאֵיךְ נַבְדִּיל?
הָאֵשׁ נִצֶּתֶת אֵצֶל כָּל הַזּוּגוֹת
בִּתְחִלַּת דַּרְכָּם
בְּעֵרָה פְּנִימִית מְלַבָּה כַּוָּנוֹת מְשֻׁתָּפוֹת
מִלִּים שֶׁל אַהֲבָה
נַחְשׁוֹלִים שֶׁל עָשָׁן מְעַרְסְלִים
מַגָּע רִאשׁוֹנִי, מְסֻרְבָּל
לְמִידָה הֲדָדִית שֶׁל הַגּוּף
וְרַעֲבוֹנוֹ.

וְאֵיךְ נַבְדִּיל?
בֵּין יַיִן הַמִּשְׁתַּבֵּחַ עִם הַזְּמַן
לְבֵין זֶה שֶׁהוֹפֵךְ בְּאוּשִׁים
לֹא כָּל יַיִן יְשַׂמַּח לֵבָב
וְלֹא כָּל הַלְּבָבוֹת יִשָּׁאֲרוּ שְׁלֵמִים.

יֵשׁ שֶׁיִּשְׂאוּ שִׁבְרֵיהֶם בִּכְבֵדוּת
עוֹרָם הֶעָדִין יְצֻלַּק בְּכִעוּר עָמֹק
וְיֵשׁ שֶׁלָּעַד יֻפְרַע קֶצֶב פְּעִימוֹתֵיהֶם

וְאֵיךְ נַבְדִּיל?

אסנת אלדר
  • השיר רומז לקושי להבדיל בין היפה והעדין, ובין המכוער והמגונה. מיהם אלו שצריכים להבדיל?
  • מה מקומה של הקהילה בטיפול בפגיעות מיניות? האם חובה להתערב? שמא להפך: אסור להתערב?
מתוך אתר האינטרנט של רובין כהן, “Women of the bible for thinkers”
  • איזו דינה אתם/ן רואים/ות בתמונה הזו?

קווי החירום לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית

שאלון זיהוי למצבי סיכון

שאלון אנונימי של משרד הרווחה שנכתב עם מומחים לטיפול
כדי לזהות את מצבך או את מצב הסיכון של בן או בת משפחה ובסביבתך הקרובה.

רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם

בן קיבוץ רביבים. מורה לתנ"ך ולתלמוד בכפר הנוער אשל הנשיא. מנחה צוותי חינוך באזור הנגב בהוראת תרבות יהודית-ישראלית, מטעם תכנית בארי במכון הרטמן, ועמית בבית המדרש לרבנות ישראלית במכון הרטמן. מנחה בתי מדרש, ומרצה בנושאי יהדות. עורך טקסי חיים יהודיים בארץ ובחו"ל.
גר במושב קלחים עם בת זוגו ושני ילדיו.
השירים לקוחים מתוך ספרו "נקודה אחת לטובתך" שיצא בהוצאת "שופרא".
ניתן לרכוש הן באתר ההוצאה, והן בפנייה ישירות ליורם.

פוסטים נוספים מאת יורם גלילי

ה׳ בטבת תשפ״ג 29.12.2022
גלויה מארחת
יורם גלילי
חֵי נַפְשִׁי, נִסִּיתִי לִשְׂמֹחַ בְּחֶלְקִי, / אֲבָל זֶה פָּשׁוּט לֹא הִסְפִּיק.
ד׳ בטבת תשפ״ג 28.12.2022
גלויה מארחת
יורם גלילי
וְחֹשֶׁךְ יָרַד עַל הַחֶדֶר / וְתָהִיתִי הַאִם כְּבָר עָצַמְתְּ אֶת עֵינַיִךְ / וּבָטַל זִיו הָעוֹלָם
כ״ח באלול תשפ״ג 14.9.2023
גלויה מארחת
יורם גלילי
לֶחֶם הַפָּנִים לַכֹּהֵן / וּבֹשֶׁת הַפָּנִים לְנִפְגַּעַת / וְהַקְּבִיעָה: "סוֹטָה!" / הִיא מִנְחַת הַחוֹטֵא
ט"ז כסלו תשפ"ד 29.11.2023
דף לימוד מאת
יורם גלילי
קובץ מקורות העוסקים בסיפור המקראי של דינה , הצעה ללימוד מתוך שילוב בין מקורות מסורתיים למקורות מודרניים.
ט״ו בכסלו תשפ״ד 28.11.2023
מאמר מאת
יורם גלילי
ראוי שנשאל על מחיר ההשתקה, ומחיר הזהירות. יורם גלילי משתף כי לדעתו פרשת "וישלח״, ובתוכה מעשה אונס דינה, אינה מתירה לנו שלא שלא להתייחס לשאלות ולמחירים שטמונים בשתיקה בקהילותינו.

אהבתם? מוזמנים לשתף

במילון המונחים של מגזין גלויה כבר ביקרת?

אל״ף בי״ת גלויה – האינדקס שיוביל אותך לנושאים נוספים
שנכתב עליהם במגזין.

גְּלוּיָה היא מגזין מקוון המתקיים כספריה צומחת ומטרתו לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס באמצעות הנגשת ידע על זוגיות, הלכה ומיניות, מוגנוּת, טקסי חיים עבור שלבים שונים בחיי היחידאות והיחד. כל זאת לצד שירים, ראיונות אישיים, תפילות, מסות ופרוזה המעניקים שאר רוח בנוסף למאמרים שבאתר.
במגזין גלויה רשומות רבות מאת כותבות וכותבים מגוונים השותפים לקול הרחב במרחבי הדעת.

אפשר להתעדכן במה חדש בגלויה ובאגרות שנשלחו, לצד הקולות הקוראים למשלוח תכנים אל צוות המגזין.

תמיד אפשר לקרוא הַכֹּל מִכֹּל כֹּל ברצף.

Scroll to Top

תודה שנרשמת

קו מפריד גלויה

עכשיו אפשר לגלות לך עוד

ז׳-י״ג בכסלו ה׳תשפ״ה 8-14.12.2024

שבוע דינה,
לקראת פרשת ׳וישלח׳

שבוע מוּדעוּת לפגיעוֹת מיניוֹת ולצורך במוּגנוּת

אייקון קול קורא

קול קורא במגזין גלויה
׳גְּלוּיָה׳ מזמינה אתכם.ן לשלוח טקסטים ויצירות אחרות לגליון בנושא אירועי ה-7 באוקטובר. מה אפשר להגיש? איך עובד התהליך?
כל זאת ועוד – במרחק הקלקה מכם.

הפניה נשלחה בהצלחה

קו מפריד גלויה

נחזור אליך בהקדם