הלכות נידה לא נועדו להרחיק אותךְ מגופךְ, מאת: הרבנית שרה סגל-כץ - מגזין גלויה

שבוע דינה לקראת שבת ׳וישלח׳:

אסופה דיגיטלית עם מאמרים, שירים ותפילות ותכנים על פגיעות מיניות ומוגנות

תפריט
תפריט

הלכות נידה לא נועדו להרחיק אותךְ מגופךְ

י"ט בכסלו תש"ף 17.12.2019
קו מפריד גלויה

הרצון להישאר בטהרה גורם לנשים לנקוט החמרה מיותרת על עצמן ובה בעת להתעלמות מבשרן. כיצד מאזנים בין הצרכים והרצונות השונים, מבלי להחמיר לשווא מחד, ומבלי להתכחש לגוף מאידך?

החברה שלנו נוטה להעריך מודעות עצמית, כתכונה בסיסית המזוהה בדרך כלל עם התבוננות פנימה (אינטרוספקציה), עם ביקורת עצמית ועם הבנה פסיכולוגית בסיסית. אך גבולות המודעות העצמית אינם נעצרים בנפש – נחוצה גם תשומת לב ומודעות לגוף ולתחושותיו. הקשב והרגישות לאופן שבו הגוף מבטא את עצמו יכולים ללמד אותנו משהו על עצמנו. 

איתותי הגוף יכולים להעיד על מצב הרוח, לגלות דבר־מה על תחושות מודחקות או על מצבים לא־מודעים, ואף עשויים להבהב ככפתור מצוקה על שיבושים בקו הבריאות. גם ההלכה דורשת תשומת לב לגוף, אם כי באופן שונה לחלוטין. היא מכוונת את האישה לשים לב להפרשות ודימומים מן הרחם ולהבין את מקורם, על פי כמה משתנים.

הרצון להישאר בטהרה

השפה ההלכתית של דיני נידה מציבה קריטריונים שונים – גוון, גודל, מועד ההפרשה וכדומה – שעל פיהם מוכרע טיבו של מראה ההפרשה. מרחב התמרון בדיני המראות מאפשר לתת משקל רב לנקודת המבט ולמה שראתה העין בפועל. הכלל הוא שמה שלא נראה לעין אינו אוסר ; עצם הראייה והאבחנה של הכתם כ'כתם' היא זו שיוצרת את האיסור.

אך מהו בעצם 'כתם'? בחברה המערבית בת זמננו, סטנדרט הניקיון והסטריליות התעצם לממדים חסרי תקדים. נייר טואלט, חומרי ניקוי, פדים וטמפונים חד פעמיים, פחי אשפה, מערכות ניקוז ומים זורמים – כל הרכיבים הטריוויאליים הללו לא היו קיימים עד לפני כמאתיים שנה ולמעשה שינו את המציאות שבתוכה התעצבו דיני הנידה.

בנוסף, הפרסומות למוצרי הוסת מבטיחים לאישה שהמחזור בגופה לא יורגש, לא לה ולא לסביבתה, ולא יעצור אותה בשגרת חייה. יכולת הספיגה של המוצר מוצגת בפרסומת בצבע כחול שאינו מאיים. בסטנדרטים כאלה, כל רבב הנראה לעין וכל סטייה מהקריטריונים (חסרי התקדים!) של הניקיון, הופכים בעיני האישה לכתם שאוסר, אף כי הדבר אינו כך בהכרח לפי ההלכה. 

בתוך כך נשים מגיעות להחמרה מיותרת על עצמן. הן מסתכלות על הכתם בעין מודרנית, הרגילה לניקיון ורואות בו לכלוך ותופעה בלתי רצויה, דוחה שלילית ובעייתית. הפרשה שאינה בעייתית מבחינת הלכתית, עלולה להיתפס שלא בצדק כאוסרת. מכאן צמחה ההנחיה הנפוצה לנשים: לא להסתכל, להסיט את המבט, להימנע מלבחון את נייר הטואלט, את התחתונית או התחתונים. הפניית המבט פותחת ספקות ואילו הסטת המבט מאפשרת להישמר מ'טומאת נידה' ולהישאר בטהרה. 

מיניות בריאה בחברה הדתית - הרבנית שרה סגל-כץ Rabbanit Sarah Segal-Katz
Photo by Samuel Zeller on Unsplash

לא כל מַרְאֶה אוסר

הנורמות החברתיות בשילוב התפיסה ההלכתית של הסטת המבט, יוצרות ניכור בין האישה לגופה ומפתחות בה יחס של דחייה, התכחשות והדחקה של בשרה. להסטת המבט מן הגוף יש מחיר שחשוב לשים לב אליו. ההפרשות השונות הגוף יכולות לאותת לנו על תהליכים פנימיים נסתרים מן העין, לעתים אף על בעיות רפואיות. חוסר תשומת הלב לגוף והימנעות מהשדרים שהוא שולח, מרחיקים את האישה מגופה ומעצמה ועלולים לגרום לה להחמיץ איתות מצוק שהגוף משמיע.

כך נולד מתח לא פשוט: הרצון לשמור על טהרה ולהישמר מן הספק המטריד מוליד את הסטת המבט, ואילו הצורך לשמור על דיאלוג בריא וקשוב לגוף מחייב את הפניית המבט. כיצד מאזנים בין השניים, מבלי להחמיר לשווא מחד ומבלי להתכחש לגוף מאידך?

ראשית כדאי להבין ולהפנים את הכלל ההלכתי הבסיסי: לא כל כתם אוסר, ובכלל, עדיף לשמוט את המונח 'כתם' ולאמץ מונח נייטרלי יותר 'מַרְאֶה'. הגוף מפיק הפרשות מגוונות והעין רואה מראות שונים. כשאישה אומרת "ראיתי מַרְאֶה", היא מבטאת הבחנה נייטרלית ובלתי שיפוטית, אך האמירה "ראיתי כתם" היא כבר בעלת קונוטציות שליליות. המונח העמום 'מראה' מאפשר מרחב של ספק בריא, הנשען על הנחת יסוד נכונה יותר, הלכתית ופיזית: לא כל הפרשה היא בעייתית.

השאיפה ההלכתית היא לאפשר חיים זוגיים, בריאים, וטובים בטהרה, ועל כן להימנע מאיסור ככל הניתן. אחד מכללי המפתח של הפסיקה בדיני כתמים הוא "ספקות דאורייתא – להחמיר, ספקות דרבנן – להקל". האיסור מדאורייתא חל על הפרשה היוצאת מן הרחם, ולכן משתדלת הפסיקה למצוא כמה שיותר ערעורים לכך שמקורו של המראה אכן בא מן הרחם. ככל שהוודאות פחות ברורה, כך יש מקום רב יותר למצוא פתח להקל ולהתיר את המראה.

מיניות בריאה בחברה הדתית - הרבנית שרה סגל-כץ Rabbanit Sarah Segal-Katz
צילום: Karla Vidal

אבחון הלכתי ורפואי – מבטים שונים על מראה אחד

יש להבחין בין אבחון של הפרשה בהיבט ההלכתי, לאבחונה בהיבט הרפואי. לעיתים, מה שמבחינה הלכתית אינו בגדר איסור, יכול להיות חריג רפואית, ויש לתת את הדעת על כך. הקשב ותשומת הלב לגוף הם קריטיים לאישה. כל שינוי בתחושה, כל תופעה חריגה מחייבים לקיחת אחריות והתייחסות מתאימה. אומנם לא כל סימני הגוף מעידים בהכרח על מצוקה חלילה, אך לפיכך דרוש תיחזוק הקשר והקשב היומיומיים לגוף. האזנה מתמדת לאותות הללו תאפשר במקרה הצורך, להיות ערנית לכל חריגה.

רופא כל בשר ומפליא לעשות ברא את האדם נשמה בתוך גוף, ואת האחריות על הגוף הפקיד ברשות האדם עצמו. באחריותנו לשמור על רמ"ח איברינו ככל האפשר. הקשב המתמיד לגוף מאפשר לאישה לסמוך על עצמה מבלי לחשוש, להכיר תודה לגוף שאינו שותק, אלא מאותת ומתקשר. זהו קשב עדין שאינו חורץ גורלות ואינו נבהל מאיתותי הגוף, אלא יודע לתת להם מקום ולאפשר מרחב של פרשנויות, הלכתיות ורפואיות. זוהי תנועה של אמונה: אמונה ביוצר האדם ובתורת ישראל ואמונה בעצמי ובכוח שלי להכיר ולהבין את גופי, לחדד את חושי כלפיו ולפתח אכפתיות, קשב ואחריות.

הלכות הרחקה - דיני נידה מגזין גלויה
צילום: Amira Aldia Amal

רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם

***

המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:

כלות וזוגות ממליצים על מרכז גלויה

קו מפריד גלויה

היוזמת והמנהלת של מרכז גלויה ושל מגזין גלויה.
מורת הלכה, מדריכת כלות וזוגות ובלנית.
חברה בארגון הרבנים והרבניות ״בית הלל״ וב״תורת חיים״.

עמיתה ב״רבנות ישראלית״ במכון הרטמן ומנהלת מיזם ״ברית אמונים״.
עמיתה בכולל ההלכה ובתכנית הכתיבה ״ותכתוב״ של ישיבת מהר״ת.
אקטיביסטית בתחום של יחסי דת ומדינה.
מנחה קבוצות של לימוד בית מדרשי וכתיבה יוצרת.

הרבנית שרה נשואה לאדם ואם לשלושה, גדלה וחיה כמעט כל חייה בירושלים. מתגוררת עתה בניו יורק.

לאתר האישי של הרבנית שרה>>
לקריאה נוספת על הרבנית שרה במגזין גלויה>>
לעמוד הפייסבוק של הרבנית שרה>>
ליצירת קשר עם הרבנית שרה>>

פוסטים נוספים מאת הרבנית שרה סגל-כץ

י״ט במרחשוון ה׳תשפ״ה 20.11.2024
שיר מאת
שרה סגל-כץ
פּוֹעֲמִים בִּכְמִיהָה לְשִׂיחַת הִתְעַדְכְּנוּת / וּנְשִׁימָה יַחַד. / בְּתוֹךְ הַמַּאֲמָץ - / בְּדִידוּת נִמְתַּחַת.
חדש
י"ג בניסן תש"ף 7.4.2020
מאת
הרבנית שרה סגל-כץ
⏱️ 6 דקות קריאה
הבלנית יכולה להיות מכוונת ברגישות המקסימלית אל הטובלת, ולראות את עולמה ואת האופן שבו היא באה אל המצווה.
י"ז בשבט תש"ף 12.2.2020
מאת
הרבנית שרה סגל-כץ
בתוך ההכרעה לחיות חיי תורה ומצוות ולקיים את מצוות הטבילה, חשובה לא פחות ההכרעה מהי הטבילה הנכונה והמיטיבה עבור כל אחת ואחת.
ט"ו באב תש"ף 5.8.2020
מאת
הרבנית שרה סגל-כץ וחורש אל-עמי
בתוך מבנה טקס הקידושין הקיים, יש חופש תנועה ומנעד שיתאים את אופיו של הטקס לאופי בני הזוג או המשפחות ולאמונותיהם.
כ״ט באלול תשפ״א 6.9.21
מאת
הרבנית שרה סגל-כץ
אוסף והצעות של טבילות מנהג וטבילות עצמאיות שנשים בוחרות לקיים, לצד הזמנה להפיכת הטבילה לחגיגה אישית.
ו' בכסלו תש"ף 4.12.2019
מאת
הרבנית שרה סגל-כץ
בימים שלפני החתונה וביום החתונה עצמו התפתחו מנהגים, בני מאות שנים או מהשנים האחרונות, שאפשר לקיים גם בחתונה שלכם

אהבתם? מוזמנים לשתף

במילון המונחים של מגזין גלויה כבר ביקרת?

אל״ף בי״ת גלויה – האינדקס שיוביל אותך לנושאים נוספים
שנכתב עליהם במגזין.

גְּלוּיָה היא מגזין מקוון המתקיים כספריה צומחת ומטרתו לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס באמצעות הנגשת ידע על זוגיות, הלכה ומיניות, מוגנוּת, טקסי חיים עבור שלבים שונים בחיי היחידאות והיחד. כל זאת לצד שירים, ראיונות אישיים, תפילות, מסות ופרוזה המעניקים שאר רוח בנוסף למאמרים שבאתר.
במגזין גלויה רשומות רבות מאת כותבות וכותבים מגוונים השותפים לקול הרחב במרחבי הדעת.

אפשר להתעדכן במה חדש בגלויה ובאגרות שנשלחו, לצד הקולות הקוראים למשלוח תכנים אל צוות המגזין.

תמיד אפשר לקרוא הַכֹּל מִכֹּל כֹּל ברצף.

Scroll to Top

תודה שנרשמת

קו מפריד גלויה

עכשיו אפשר לגלות לך עוד

ז׳-י״ג בכסלו ה׳תשפ״ה 8-14.12.2024

שבוע דינה,
לקראת פרשת ׳וישלח׳

שבוע מוּדעוּת לפגיעוֹת מיניוֹת ולצורך במוּגנוּת

אייקון קול קורא

קול קורא במגזין גלויה
׳גְּלוּיָה׳ מזמינה אתכם.ן לשלוח טקסטים ויצירות אחרות לגליון בנושא אירועי ה-7 באוקטובר. מה אפשר להגיש? איך עובד התהליך?
כל זאת ועוד – במרחק הקלקה מכם.

הפניה נשלחה בהצלחה

קו מפריד גלויה

נחזור אליך בהקדם