ברכה מפויטת לחתן בר מצווה, מאת: עטרה סנובל ואבי שמידמן - מגזין גלויה
תפריט
תפריט

״עַל זֶה הָיָה דָוֶה לִבֵּנוּ עַל אֵלֶּה חָשְׁכוּ עֵינֵינוּ״ (איכה ה׳, י״ז)
בעקבות ההתרחשויות הכואבות ומעוררות האימה בימים אלו, נאספים אל המגזין שירים, תפילות וכתיבה אישית הנכתבים בעקבות ה-7 באוקטובר 2023 נוכח ההתמודדות בעקבות התקיפה ולאורך ימות המלחמה. גם ראיונות אישיים, מתוך הכאב הגדול מתפרסמים מעת לעת.
אפשר גם לקרוא בתכנים ותיקים יותר באתר שעשויים להעניק בזמן הזה שפה וכלים להתמודדות. מוזמנות.ים לקרוא על ליווי רוחני, אבלות, יתמות, קושי, חוויה של חסרון ואמונה.
בתקווה שנתבשר בבשורות טובות! 

ברכה מפויטת לחתן בר מצווה

ט"ו באב תש"ף 5.8.2020
קו מפריד גלויה

פיוט זה חובר על ידי עטרה סנובל ואבי שמידמן מתוך מטרה להעמידו לרשות הציבור ולשימושו. 
הפזמון חובר כהשלמה למנהג העתיק לומר "ברוך שפטרני מענשו שלזה" בכניסת בן לגיל מצוות, ותוך התמקדות באחריות שיש לבר המצווה עצמו. 

פזמון זה חובר כהשלמה למנהג העתיק לומר "ברוך שפטרני מענשו שלזה" בכניסת בן לגיל מצוות. הפזמון מוסיף היבט מכוון ומחזק לאותה אמירה: הוא מתמקד באחריות של בר המצווה להליכה בדרך התורה וקיום מצוות מחד, ושל החיזוק והתמיכה המתמשכים של הוריו, בני משפחתו, והקהילה מאידך.

כל בית כולל דברי חיזוק שפותחים במילה "חזק", נמשך בברכה הפותחת "התהלך" שמתייחסת להליכה לפני ה' ובדרך התורה, מוסיף זירוז "קום" תוך התייחסות למעשים פרטניים יותר שנמשכים מהליכה בדרך התורה והמצוות, וחותם בשיבוץ מקראי שמסתיים במילת הקבע "זה".

הפזמון נאמר אחרי עליית בר המצווה לתורה, בעוד ספר התורה מונח לפניו, על מנת לחזקו ולעודדו "קום קיים ככל הכתוב בספר התורה הזה".

הפיוט איננו חלק מהתפילה, ולכן הוא מהווה הזדמנות להרחבת מעגל המשתתפים בטקס בר המצווה לבני ובנות משפחה, חברים וחברות, או דמויות משמעותיות אחרות. כל בית יכול להיאמר על ידי משתתף אחר, כאשר הקהל כולו עונה דברי חיזוק בפזמון.

הבית האחרון נועד להיאמר על ידי אמו ואביו של חתן בר המצווה.

חזן וקהל: 
בָּרוּךְ שֶׁקִּיַּמְךָ וְהִגִּיעֲךָ לַזְּמַן הַזֶּה 
קוּם קַיֵּם כְּכָל הַכָּתוּב בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה

חַזֵּק יָדֶיךָ לְשַׁתְּפָן / עִם דַּלְתוֹת אֵל נוֹקְשִׁים
הִתְהַלֵּךְ בֶּאֱמוּנָה / בְּקֶרֶב פָּנָיו מְבַקְּשִׁים
קוּם קְרָא אֶל בּוֹרַאֲךָ / בְּתוֹךְ קְהַל קְדוֹשִׁים
תּוֹמְכִים בְּיָדֶיךָ / אֶחָד מִזֶּה וְאֶחָד מִזֶּה

קהל:
בָּרוּךְ שֶׁקִּיַּמְךָ וְהִגִּיעֲךָ לַזְּמַן הַזֶּה
קוּם קַיֵּם כְּכָל הַכָּתוּב בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה

חַזֵּק בֶּדֶק בַּיִת / תּוֹרַת אֵם לְקַיְּמָהּ
הִתְהַלֵּךְ בִּנְתִיב אָבוֹת / מָסֹרֶת לַהֲקִימָהּ
קוּם רֵשׁ הֲלִיכוֹתֵיהֶם / שִׁירָתָם בְּפִיךָ שִׂימָהּ
יִהְיֶה אֱ-לֹהִים עִמְּךָ / וּשְׁמָרְךָ בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה

קהל:
בָּרוּךְ שֶׁקִּיַּמְךָ וְהִגִּיעֲךָ לַזְּמַן הַזֶּה
קוּם קַיֵּם כְּכָל הַכָּתוּב בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה

חֲזַק לְהַטּוֹת אָזְנְךָ / לַאֲנָחוֹת וּזְעָקוֹת
הִתְהַלֵּךְ צְדָקוֹת / וּמְאַס בְּבֶצַע מַעֲשַׁקּוֹת
קוּם רְדֹף שָׁלוֹם / הִתְעַמֵּק גַּלֵּה עֲמֻקּוֹת
דְּרֹשׁ וַחֲקֹר לָדַעַת / מַה זֶּה וְעַל מַה זֶּה

קהל:
בָּרוּךְ שֶׁקִּיַּמְךָ וְהִגִּיעֲךָ לַזְּמַן הַזֶּה
קוּם קַיֵּם כְּכָל הַכָּתוּב בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה 

חֲזַק אִישׁ חֲמוּדוֹת / לֹא רְחוֹקָה הִיא מִמְּךָ
הִתְהַלֵּךְ תָּמִים לְפָנָיו / הַטְבַּע חוֹתָמְךָ
קוּם כִּי עָלֶיךָ הַדָּבָר / וַעֲשֵׂה כִּי אֲנַחְנוּ עִמְּךָ
בָּרוּךְ שֶׁפְּטָרָנוּ / מֵעָנְשׁוֹ שֶׁלָּזֶה

קהל:
בָּרוּךְ שֶׁקִּיַּמְךָ וְהִגִּיעֲךָ לַזְּמַן הַזֶּה
קוּם קַיֵּם כְּכָל הַכָּתוּב בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה 

ברכה פיוט לבר מצווה - עטרה סנובל ואבי שמידמן
צילום: Francesco Alberti

רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם

ביאור

קוּם קַיֵּם כְּכָל הַכָּתוּב בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה: על פי דברים ל, י: "כִּי תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר מִצְו‍ֹתָיו וְחֻקֹּתָיו הַכְּתוּבָה בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה".

דַּלְתוֹת אֵל נוֹקְשִׁים: כינוי למתפללים, שנוקשים על דלתו של הקב"ה, והטור כולו הוא קריאה לבר המצווה להשתתף עם הציבור. פָּנָיו מְבַקְּשִׁים: כינוי למתפללים, על פי תהלים כד, ו: "זֶה דּוֹר דֹּרְשָׁו מְבַקְשֵׁי פָנֶיךָ יַעֲקֹב סֶלָה". קוּם קְרָא אֶל בּוֹרַאֲךָ בְּתוֹךְ קְהַל קְדוֹשִׁים: על פי יונה א, ו: "וַיִּקְרַב אֵלָיו רַב הַחֹבֵל וַיֹּאמֶר לוֹ מַה לְּךָ נִרְדָּם קוּם קְרָא אֶל אֱלֹהֶיךָ אוּלַי יִתְעַשֵּׁת הָאֱלֹהִים לָנוּ וְלֹא נֹאבֵד: תּוֹמְכִים בְּיָדֶיךָ אֶחָד מִזֶּה וְאֶחָד מִזֶּה: על פי שמות יז, יב: "וְאַהֲרֹן וְחוּר תָּמְכוּ בְיָדָיו מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בֹּא הַשָּׁמֶשׁ".

חַזֵּק בֶּדֶק בַּיִת: על פי מל"ב יב, יג: "לְחַזֵּק אֶת בֶּדֶק בֵּית ה' וּלְכֹל אֲשֶׁר יֵצֵא עַל הַבַּיִת לְחָזְקָה", וכאן הכוונה למסורת המשפחה. תּוֹרַת אֵם לְקַיְּמָהּ: על פי משלי ו, כ: "נְצֹר בְּנִי מִצְוַת אָבִיךָ וְאַל תִּטֹּשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ". קוּם רֵשׁ הֲלִיכוֹתֵיהֶם: על פי מל"א כא, טו: "וַתֹּאמֶר אִיזֶבֶל אֶל אַחְאָב קוּם רֵשׁ אֶת כֶּרֶם נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי". שִׁירָתָם בְּפִיךָ שִׂימָהּ: על פי דברים לא, יט: "וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם". יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמְּךָ וּשְׁמָרְךָ בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה: על פי בראשית כח, טו "וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ".

חֲזַק לְהַטּוֹת אָזְנְךָ: על פי דניאל ט, יח: "הַטֵּה אֱלֹהַי אָזְנְךָ וּשְׁמָע פְּקַח עֵינֶיךָ וּרְאֵה". לַאֲנָחוֹת וּזְעָקוֹת: על פי שמות ב', כג: "וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה וַיִּזְעָקוּ וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל הָאֱלֹהִים מִן הָעֲבֹדָה".  הִתְהַלֵּךְ צְדָקוֹת וּמְאַס בְּבֶצַע מַעֲשַׁקּוֹת: על פי ישעיהו לג, טו: "הֹלֵךְ צְדָקוֹת וְדֹבֵר מֵישָׁרִים מֹאֵס בְּבֶצַע מַעֲשַׁקּוֹת". קוּם רְדֹף שָׁלוֹם: על פי תהילים לד, טו: "סוּר מֵרָע, וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ", ועל פי משנה אבות א, יב: "הלל אומר: הוי מתלמידיו של אהרון, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". גַּלֵּה עֲמֻקּוֹת: על פי דניאל ב, כב: "הוּא גָּלֵא עַמִּיקָתָא וּמְסַתְּרָתָא יָדַע מָה בַחֲשׁוֹכָא". דְּרֹשׁ וַחֲקֹר לָדַעַת: על פי דברים פרק יג, טו: 'וְדָרַשְׁתָּ וְחָקַרְתָּ וְשָׁאַלְתָּ הֵיטֵב'. מַה זֶּה וְעַל מַה זֶּה: על פי אסתר ד, ה: "וַתִּקְרָא אֶסְתֵּר לַהֲתָךְ מִסָּרִיסֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר הֶעֱמִיד לְפָנֶיהָ וַתְּצַוֵּהוּ עַל מָרְדֳּכָי לָדַעַת מַה זֶּה וְעַל מַה זֶּה".

חֲזַק אִישׁ חֲמוּדוֹת: על פי דניאל י, יט: "וַיֹּאמֶר אַל תִּירָא אִישׁ חֲמֻדוֹת שָׁלוֹם לָךְ חֲזַק וַחֲזָק, וּכְדַבְּרוֹ עִמִּי הִתְחַזַּקְתִּי וָאֹמְרָה יְדַבֵּר אֲדֹנִי כִּי חִזַּקְתָּנִי". לֹא רְחוֹקָה הִיא מִמְּךָ: על פי דברים ל, יא: "כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא". הִתְהַלֵּךְ תָּמִים לְפָנָיו הַטְבַּע חוֹתָמְךָ: על פי בראשית י"ז, א: הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים". קוּם כִּי עָלֶיךָ הַדָּבָר, וַעֲשֵׂה כִּי אֲנַחְנוּ עִמְּךָ: על פי עזרא י, ד: "קוּם כִּי עָלֶיךָ הַדָּבָר וַאֲנַחְנוּ עִמָּךְ חֲזַק וַעֲשֵׂה".

***

* השתמשתן/ם בהצעות שלנו לטקס? נשמח לקבל עדכונים ותיוגים בכתיבה שלכן/ם על הטקס – #נָחוּגָה / #נחוגה.

המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:

הטקסטים הפואטיים וביצועי שירים המופיעים במגזין גלויה מתפרסמים הודות להסדרת זכויות היוצרות והיוצרים באקו״ם. באם נפלה שגגה ויש לתקן פרסום כלשהו, אנא שלחו לנו הודעה.

עוסקים יחד בכתיבת שירה ופיוט לכלל אירועי מעגל החיים היהודי.

תוכן נוסף מהמגזין:

י״ד בניסן תשפ״ג 5.4.2023
מאת
צוות גלויה
גם בפסח הזה האתר התרענן בתכנים חדשים: ראיונות, שירים ועוד. חנכנו גם את מילון המונחים של האתר ועוד הרבה עדכונים אחרים.
י״ג בניסן תשפ״ג 4.4.2023
גלויה מראיינת את
הרב מייק שולץ
שיחה גלוית עיניים עם הרב מייק שולץ על תפקידו של מלווה רוחני, על הכשרות המתקיימות במרכז הרפואי רמב״ם ועל מה שהוא מקבל בעת ליווי חולים ובתהליך ההכשרה שהוא מנהל בתוך המרכז הרפואי רמב"ם.
אוקטובר-נובמבר 2023
מאת
צוות גלויה
עדכוני תוכן במגזין גלויה לאחר השבעה באוקטובר - שירה, תפילות ותכנים אחרים המבטאים התמודדות רגשית, רוחנית ותיאולוגית עם כל מה שצף מאז המתקפה ויחד עם פרוץ המלחמה.
י״ב בניסן תשפ״ג 3.4.2023
גלויה מראיינת את
הרב יוני רוזנצוויג
״אדם לא צריך להיות נתון בסבל נפשי בצורה מתמדת בכדי לקיים הלכה״ - ראיון עם הרב יוני רוזנצוויג
כ״ט באלול תשפ״א 6.9.21
מאת
צוות גלויה
מבחר ציטוטים והפניות לתפילות, שירים ומאמרים המופיעים במגזין גלויה לשם השראה וסיוע בגיבוש מילים משלכן.ם במסיבת האירוסין, בין כבני משפחה, בין כאורחים ובין כזוג המתארס עצמו.
י״ב בניסן תשפ״ג 3.4.2023
גלויה מראיינת את
נעמה סדן
שיחה גלוית עיניים עם נעמה סדן על הבקשה לחיבור בין עולם התורה ועולם היופי ועל הבחירה והיצירה, על השפה המאד אישית שלה עם היופי שבטבע ועל היכולת לפתוח שערים ללימוד ולמעשה.

אהבתם? מוזמנים לשתף

במילון המונחים של מגזין גלויה כבר ביקרת?

אל״ף בי״ת גלויה – האינדקס שיוביל אותך לנושאים נוספים
שנכתב עליהם במגזין.

גְּלוּיָה היא מגזין מקוון המתקיים כספריה צומחת ומטרתו לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס באמצעות הנגשת ידע על זוגיות, הלכה ומיניות, מוגנוּת, טקסי חיים עבור שלבים שונים בחיי היחידאות והיחד. כל זאת לצד שירים, ראיונות אישיים, תפילות, מסות ופרוזה המעניקים שאר רוח בנוסף למאמרים שבאתר.
במגזין גלויה רשומות רבות מאת כותבות וכותבים מגוונים השותפים לקול הרחב במרחבי הדעת.

אפשר להתעדכן במה חדש בגלויה ובאגרות שנשלחו, לצד הקולות הקוראים למשלוח תכנים אל צוות המגזין.

תמיד אפשר לקרוא הַכֹּל מִכֹּל כֹּל ברצף.

Scroll to Top

תודה שנרשמת

קו מפריד גלויה

עכשיו אפשר לגלות לך עוד

אייקון קול קורא

קול קורא במגזין גלויה
׳גְּלוּיָה׳ מזמינה אתכם.ן לשלוח טקסטים ויצירות אחרות לגליון בנושא אירועי ה-7 באוקטובר. מה אפשר להגיש? איך עובד התהליך?
כל זאת ועוד – במרחק הקלקה מכם.

מגזין גלויה
אצלך במייל

קו מפריד גלויה

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח מאמרים מהמגזין מפעם לפעם

הפניה נשלחה בהצלחה

קו מפריד גלויה

נחזור אליך בהקדם