נאלמו בי מילים - אסופת שירים ותפילות ליום הזכרון למתקפת השבעה באוקטובר

הביתה -
אסופת שירים, תפילות ומאמרים לסוכות
מאז השבעה באוקטובר

* אסופה רביעית בסדרת אסופות דיגיטליות לחודש תשרי-אוקטובר, מאת גלויה ורשות הרבים

תפריט
תפריט

נאלמו בי מילים – אסופת שירים ותפילות מאז השבעה באוקטובר

ד׳ בתשרי ה׳תשפ״ה 6.10.2024
קו מפריד גלויה

אסופת שירה שפורסמה באתר, ולא רק. אסופה זו אוצרת שירים ותפילות שפורסמו במהלך השנה האחרונה במגזין גלויה לצד תכנים חדשים שליקטנו בכל אסופה מונחות מילים שאנו מקוות שיעזרו להחזיק יחד את הכאב הפועם, את הזיכרון של כל מאורעותינו ואת ההתעקשות והתקווה.

לחצו על החוברת שכאן והגיעו לאסופה ולדפדוף בדפיה >>

על גחוננו אנו זוחלות וזוחלים כבר שנה. טלטלת חיינו ממשיכה לשאוב את כוחות הנפש. את שארית הכוחות ריכזנו כדי להגיע לתאריך השבעה באוקטובר, לשנה שאחרי המתקפה – שנה שבמובנים רבים כלל לא חלפה, נותרה קפואה ברגע ההתנפצות, ובה בעת ממשיכה להתפזר ולהתרחב לרסיסי כאב חדשים. ״נֶאֶלְמוּ בִּי מִלִּים״ כותבת רוחמה גבל־רדמן ומפרטת עד כמה כבדה ומרוקנת הטראומה. בבחירתה לכתוב את אי היכולת למלל ואת האפלה היא מציעה בכל זאת דרך להניע שפתיים, דרך להתחנן גם אם ״כּוֹכָבִים שְׁבוּרִים עָפוּ בְּעוֹד דּוֹפֵק עוֹלָם פַּעַם / בְּאִלְּמוּת עַל הַגַּג״. כך גם אפשר למצוא בשירים ובתפילות שבאסופה זו – מתח מתמשך בין אילמות למציאת מילים.

"קָרוּ דְּבָרִים נוֹרָאִים", כותב אורי פרץ בשירו "השדה", ובמילים אלו מצליח לתמצת את עוצמת הזעזוע של השבעה באוקטובר. בחירותיו המילוליות נעות בין מינימליזם לבין דחיסות של הנכחה בלתי נסבלת. הוא שב ומזכיר "דְּבָרִים נוֹרָאִים", מתעקש שלא לדלג, ובכך נתמודד עם ההכרה וההדחקה הפועלות בו-זמנית בתוכנו.

"בְּכָל מָקוֹם קָרוּ דְּבָרִים נוֹרָאִים / לֹא רָצִיתִי לִשְׁמֹעַ אוֹ לִרְאוֹת אֲבָל רֵיחַ / הַשָּׂדֶה…" – פרץ מבקש מאיתנו דבר פשוט אך קשה מנשוא – שלא נימלט אל ההשכחה. הוא מזמין אותנו להביט נכוחה במה שהתרחש: הטבח, המיתות הזוועתיות, הפגיעות הנוראיות, החטיפות, הבערה. כל אלו הם ה"דברים" שמאז התרחשותם, דבר לא שב אל מקומו ובגינם "הַשַּׁחַר לֹא מַגִּיעַ מֵאָז בִּגְלַל הַדְּבָרִים". הוא אינו מפרט את כל הדברים – אולי כי אין מילים שיכולות להכיל את מלוא היקפם. תחת זאת, הוא מותיר אותנו עם השאלה הפתוחה בסוף שירו: "וּמָה עוֹשִׂים הַחַיִּים".

שאלות אלו מהדהדות בין דפי האסופה שלפניכם. הן מלוות כל שיר, כל תפילה, כל ניסיון לתת מילים לבלתי נתפס. לאורך הזמן הזה – אף לתוך השנה החדשה – אנו מוצאים את עצמנו בתנועה מתמדת בין תהומות היגון לבין רמזי ניצני תקווה עדינים. המילים הכתובות כאן אינן מבטיחות פתרונות קסם או נחמה מיידית; הן מציעות מסע איטי, זהיר, דרך נופי נפש מוכי אסון.

אסנת אלדר מצביעה על חיתוך ברור שנוצר בגין אותם ה׳דברים׳: ״..יֵשׁ תְּהוֹם שֶׁנִּפְעָרָה בֵּין הַלִפְנֵי וְהָאַחֲרֵי / וּשְׁאֵלוֹת שֶׁנּוֹתָרוֹת לְלֹא מַעֲנֶה. / בְּהֵעָדְרָן מַמְשִׁיךְ לְהִפָּרֵם לִי / צֶלֶם אֱלֹהִים״. האסופה הזו מבקשת להתמודד עם האימה בעיצומו של חושך מוחלט. היא מזכירה שבתוך השבר העמוק – שנדמה כבלתי ניתן לאיחוי – אולי יש בכוחן של מילים לרקום חוטים דקים של חיפוש אחר משמעות, של ערגה לאפשרות למלל את מה ששמט את מילותינו. אולי מה שנותר בינתיים זה לארוג יחד את קרעי הנשמה.

יש כאן קריאה לסבלנות, להתמדה, לאמונה שקטה בתהליכי ריפוי ארוכים מאוד ולידיעה כי נוכח התהום לא מרפה השאלה: "וּמָה עוֹשִׂים הַחַיִּים".

כמו את חג ראשית השנה העברית שעבר עלינו, גם את יום השנה למתקפת ולטבח השבעה באוקטובר קיווינו לציין אחרת. קיווינו שנוכל להתפנות לשיקום, להחלמה ולא להביט בעוד שבר, במלחמה ובפחד מפני הלא נודע שלפנינו. קיווינו שהגעגוע יתחלף בחיבוק חם של הקלה ושאפשר יהיה להתרכז בתהליכי ריפוי.

בכל זאת, עם השבר הממשיך לרוצץ את ליבנו, יום שנה יש בו כוח. אולי חלק מכוחו היא התקווה, כי עתה ניתן לברור מה יישאר מאחור. עתה נצליח להתחיל ולהכיר במה שעבר עלינו, מה התרחש, מי אנחנו עתה לאחר כל מה שעברנו, מה נשאר לפנינו.

נדמה כי כמו תנועות רבות שמתרחשות בנו בתוך המועדים האלו, גם התנועה בין הצורך למצוא מילים שיעזרו לנו להבין את קורותינו לבין התחושה כי אין מילים לתאר מאפיינת את ציון היום הזה שתופס אותנו בכאב ומבוכה.

"וְשֶׁדְּפִיקוֹת הַלֵּב יָשׁוּבוּ לְסִדְרָן, / וְתִהְיֶה נְשִׁימָה אַחֲרֵי פְּתִיחַת הַהוֹדָעָה, / אַךְ לֹא אֲרֻכָּה מִדַּי (…) שֶׁלֹּא אֶהְיֶה קְהָת חוּשִׁים / בְּנִסָּיוֹן לְהָגֵן מְעַט / עַל שְׁאֵרִיּוֹת הַלֵּב שֶׁלִּי." (מתוך "תפילה בזמן פרסום שמות נופלים", רעות חמיאל)
נשוב לניסיון לבנות עוד שכבה על הריסות חיינו ולהחזיק יחד את הנשימה העמוקה לקראת הבאות, את התקווה הבלתי מתפשרת שעוד יהיה אחרת – הכל יחד עם העיקשות להביט למציאות בעיניים. לידיעה כי חלק מאתנו עוד לא שב הביתה – החטופות והחטופים, המפונות והמפונים ואלו שנלחמות ונלחמים.

איך נמצא כוחות לברוא עתיד ביחד עם ההכרה? האם ניתן לבקש מעצמנו להמשיך ולחיות על סף התודעה? בקצוות שבין לילות-ללא-שינה וימים-ללא-רוגע, ברגעים בהם עוד לא התפכחנו, עוד לא הבנו שהפצע עוד…

בשבעה באוקטובר המגיע אלינו ברגעים אלה ממש, נבקש למצוא בנו כוחות לחמול על מה שהצליח וכשל השנה. על מסע ארוך ומתיש של קימה כל בוקר, של אכזבה מרה על קצה הלשון על מי שלא הגיע לאירועי ציון השנה הזו, על מי שהצליח לצאת מהמיטה.

זיכרון, נחמה ותקווה הן הבקשה שלנו בתוך האסופה הזו שנדרש לקרוא בעדינות, במנות קטנות, פן תציף את הלב הגדוש ממילא.

בתקווה לבשורות טובות במהרה.
הרבנית שרה סגל־כץ

shana tova gluya 5785

לחצו על החוברת שכאן והגיעו לאסופה ולדפדוף בדפיה >>

לקריאה נוספת על 

רשות הרבים היא רשת ירושלמית של 40 ארגוני יהדות-ישראלית, חילונים, מסורתיים ודתיים, שפועלים יחד להפיכת המרחב הציבורי הירושלמי לסובלני ופתוח לכל.

כתיבה ועריכה משותפת (בהווה) של חברות.י צוות מגזין גלויה: יותם פוגלפלג בר-און, רחל רזחורש אל-עמיתפארת גולדפרדעדן לויטה ואודיה גולדשמידט-אלחדד.

לקריאה מורחבת על חברות הצוות בהווה ובעבר, ועל השותפות הכוללת בעמל שבקדמת מגזין גלויה ומאחורי הקלעים – היכנסו>>
לקריאת תודות לכל מי שנתנו ונותנים רוח גבית לאתר – היכנסו>>
להמלצות קריאה במגזין גלויה שהצוות מציע מעת לעת – היכנסו>>

פוסטים נוספים מאת רשות הרבים

כ״ט באלול ה׳תשפ״ד 2.10.2024
מאת
צוות גלויה ורשות הרבים
עבור השבועות הקרובים, בהם נתמודד עם ‘עונת החגים’ לצד כל מה שצברנו בשנה הזו, ומה שמצטרף עכשיו - בחרנו ליצור, ביחד עם “רשות הרבים” סדרת אסופות לחגים ולמועדים הקרבים בראי השבעה באוקטובר וההתמודדות שמלווה את כולנו בכל רגע בשנה האחרונה ועם כניסת השנה החדשה.
חדש
ח׳ בתשרי ה׳תשפ״ה 10.10.2024
מאת
צוות גלויה ורשות הרבים
מיום כיפורים שעבר עד יום כיפורים הבא, אנחנו ניצבים בתווך. עם בקשה דחופה מהלב שימצא את הדרך להתפלל - בלחישה, באמירה, בזעקה, ברעם. זו אסופה שלישית, הנושאת את השם: ״מֶה הָיָה לָנוּ״. אפשר למצוא בה כותבות.ים מגוונים ולשמוע היטב את ריבוי הקולות, בתוך המתח של איך בכלל אפשר להחזיק את היום הזה ולאן למען את הגעיות והתחינות.
חדש
י״ג באלול ה׳תשפ״ד 16.9.2024
מאת
׳גלויה׳, ׳רשות הרבים׳ ו׳יחדה׳
כבר תקופה שאנו מאגדים חלק מהטקסטים שפורסמו ב׳גלויה׳ לכדי אסופה שתיכרך כספר עם תפוצה דיגיטלית, מתוך שותפות עם ׳רשות הרבים׳ ו׳יחדה׳. כשאנו לקראת חתימת המלאכה, אנו מזמינות.ים עוד קולות מגוונים שיביעו את רחשי הלב, המחשבות והתובנות שלכם.ן. 
חדש
ד׳ בתשרי ה׳תשפ״ה 6.10.2024
מאת
צוות גלויה ורשות הרבים
אסופה שניה, לציון יום הזכרון למתקפת השבעה באוקטובר. אסופה זו היא חלק מסדרת אסופות שיצרנו ב״מגזין גלויה״ יחד עם "רשות הרבים". האסופות משקפות את ההתמודדות בשנה החולפת בכאב ובצער, מהשבעה באוקטובר 2023 ועד אוקטובר 2024.
חדש
כ״ד בכסלו תשפ״א 10.12.2020
מאת
צוות גלויה
חודש פורה ומלא בכתיבה של אורחות ואורחים רבים לצד צוות גלויה. כאן, פירוט על אודות התכנים החדשים שנוספו למגזין בתקופה האחרונה.
ד׳ בטבת תשפ״ג 28.12.2022
מאת
צוות גלויה
החורף מגיע באופו רשמי וזה הזמן להמלצות תוכן במגזין גלויה - מאמרים לכבוד חג החנוכה, שירים של חוה פנחס-כהן שהלכה לעולמה לאחרונה ומאמר על יצירתה, ועוד תכנים חדשים שהתפרסמו במגזין עם בוא החג.
כ׳ בתשרי תשפ״ד 5.10.2023
מאת
צוות גלויה
עדכוני תוכן במגזין גלויה לקראת שמחת תורה תשפ"ד
ה׳ בסיון תשפ״ג 25.5.2023
גלויה מראיינת את
הרב ד״ר עדו פכטר
שיחה גלוית עיניים עם הרב ד"ר עדו פכטר על התפקיד של רב קהילה, החזון שלו לחברה הישראלית.
ט"ו באב תש"ף 5.8.2020
מאת
צוות גלויה
לטקס הגירושין יש יוצאי דופן ודקויות שיש להבין כדי להבין את התהליך הכולל. מיבום וחליצה במקרים נדירים ועד ימי ההגבלה, ומחזיר גרושתו.
י״ג בתשרי תשפ״ד 28.9.2023
גלויה מראיינת את
אדוה מגל כהן
ראיון גלוי עיניים עם אדוה מגל כהן על שירה, על כתיבה, ועל הדברים שעיצבו את דרכה האמנותית והספרותית.

אהבתם? מוזמנים לשתף

במילון המונחים של מגזין גלויה כבר ביקרת?

אל״ף בי״ת גלויה – האינדקס שיוביל אותך לנושאים נוספים
שנכתב עליהם במגזין.

גְּלוּיָה היא מגזין מקוון המתקיים כספריה צומחת ומטרתו לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס באמצעות הנגשת ידע על זוגיות, הלכה ומיניות, מוגנוּת, טקסי חיים עבור שלבים שונים בחיי היחידאות והיחד. כל זאת לצד שירים, ראיונות אישיים, תפילות, מסות ופרוזה המעניקים שאר רוח בנוסף למאמרים שבאתר.
במגזין גלויה רשומות רבות מאת כותבות וכותבים מגוונים השותפים לקול הרחב במרחבי הדעת.

אפשר להתעדכן במה חדש בגלויה ובאגרות שנשלחו, לצד הקולות הקוראים למשלוח תכנים אל צוות המגזין.

תמיד אפשר לקרוא הַכֹּל מִכֹּל כֹּל ברצף.

Scroll to Top

תודה שנרשמת

קו מפריד גלויה

עכשיו אפשר לגלות לך עוד

אייקון קול קורא

קול קורא במגזין גלויה
׳גְּלוּיָה׳ מזמינה אתכם.ן לשלוח טקסטים ויצירות אחרות לגליון בנושא אירועי ה-7 באוקטובר. מה אפשר להגיש? איך עובד התהליך?
כל זאת ועוד – במרחק הקלקה מכם.

מגזין גלויה
אצלך במייל

קו מפריד גלויה

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח מאמרים מהמגזין מפעם לפעם

הפניה נשלחה בהצלחה

קו מפריד גלויה

נחזור אליך בהקדם