כשחלי טביבי ואלי ברקת החליטו להינשא, כל אחד מהם היה כבר הורה לילדים. הנישואין היוו חיבור בין שתי משפחות, ואיחודן כמשפחה אחת משותפת. על הכתובה המסורתית, הוסיפו חלי ואלי "כתובה באהבה" שאותה יצרו, ועליה הם חתמו ביחד עם הילדים תחת החופה.
הנישואין של חלי טביבי ואלי ברקת, לא היו נישואין ראשונים בין בני זוג צעירים וחסרי ילדים. מדובר היה בנישואין שניים, שאליהם הגיע כל אחד מבני הזוג עם משפחה וילדים משלו. הנישואין של חלי ואלי, היו בבחינת חיבור בין המשפחות, ויצירת משפחה אחת, מחוברת ומשותפת.
לשם גילום מעשה החיבור, והענקת ביטוי דתי וסמלי להיווצרות המשפחה המשותפת, יצרו חלי ואלי כתובה נוספת – "כתובה באהבה". הילדים עמדו עם חלי ואלי תחת חופתם, וחתמו על כתובה זו:
בכתובה מצוטטת צוואתו של רבי יהודה הנשיא שמופיעה בתלמוד:
"תנו רבנן בשעת פטירתו של רבי אמר לבני אני צריך נכנסו בניו אצלו אמר להם הזהרו בכבוד אמכם… דאורייתא היא דכתיב כבד את אביך ואת אמך אשת אב הואי אשת אב נמי דאורייתא היא דתניא כבד את אביך ואת אמך את אביך זו אשת אביך ואת אמך זו בעל אמך…"
(כתובות, ק"ג, ע"א)
רבי יהודה הנשיא מצווה את בניו בכבוד האם לאחר מותו, שכן אינה אמם הביולוגית אלא אשת אביהם.
הכתובה שנוצרה, מעידה על אופן בניית המשפחה ומהווה התחייבות משותפת של כל בני המשפחה: חלי, אלי וילדיהם, למעשה חיבור המשפחות.
רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?
הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם
נוסח הכתובה
כתובה באהבה
ב(תאריך):_______________________ לבריאת העולם למניין שאנו מנין פה: _________________
אנו הילדים מעידים איך החתן____ בן ________ למשפחת_______ אמר לכלה מרת_____בת____ למשפחת ____: היי לי לאישה כדת משה וישראל, והסכימו שניהם לאהוב זה את זה כגופם, לכבד ולהוקיר זה את זה יותר מגופם, להזין ולפרנס זה את זה, כמנהג כל הארץ המכבדים ומוקירים וזנים ומפרנסים זה את זה באמת. ובכלל זה, הסכימו לנהוג זה בילדיו של זה כילדיהם ממש.
והכלה הזו הסכימה באהבה ובשמחה לבנות עם החתן בניין עדי עד, לחיות עימו כדרך כל הארץ, והייתה לו לאישה.
ומצווים החתן והכלה לבניהם להיזהר בכבוד אביהם ואימם כצוואת רבי יהודה נשיא. והלא היא מן התורה אלא לרבות אשת אביך, ובעלה של אימך, וזו אף מן התורה, אלא אף כי אחרי מותם.
והכול שריר ובריר ואמת ויציב ונכון וקיים.
הבן___ עד______
הבת___ עדה____
גם אני החתן מודה על כל הנזכר לעיל ________
גם אני הכלה מודה על כל הנזכר לעיל _______
***
* השתמשתן/ם בהצעות שלנו לטקס? נשמח לקבל עדכונים ותיוגים בכתיבה שלכן/ם על הטקס – #נָחוּגָה / #נחוגה.
המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:
- כתובה אז והיום – עו"ד אורית להב
- הרהורי כלולות: מחשבות עם פרספקטיבה על הכניסה בברית הנישואין – הרבנית ד"ר חנה פרידמן
- מחדשים את הקידושין – תניא ציון-וולדקס
- הרהורים מותרים על חופה וקידושין – איך לקיים טקס הקרוב ביותר לעולמם של בני הזוג? – הרבנית שרה סגל-כץ וחורש אל עמי
- חלקי הפאזל: מה עושים בטקס הנישואין תחת החופה? – הרבנית שרה סגל-כץ
- שבע מֵעֵין-בְּרָכוֹת לכלה ולחתן – שרה פרידלנד בן ארזה
- למה לחתום על הסכם קדם נישואין – הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
- אילו הסכמי קדם נישואין קיימים היום? – עו"ד אלה סקעת
- תנאי בקידושין – פיתרון ישן-חדש לבעיה ישנה – עו"ד ניצן כספי שילוני