מה היא בלנית ומה תפקידה בעת טבילה במקווה? - מגזין גלויה
תפריט
תפריט

״עַל זֶה הָיָה דָוֶה לִבֵּנוּ עַל אֵלֶּה חָשְׁכוּ עֵינֵינוּ״ (איכה ה׳, י״ז)
בעקבות ההתרחשויות הכואבות ומעוררות האימה בימים אלו, נאספים אל המגזין שירים, תפילות וכתיבה אישית הנכתבים בעקבות ה-7 באוקטובר 2023 נוכח ההתמודדות בעקבות התקיפה ולאורך ימות המלחמה. גם ראיונות אישיים, מתוך הכאב הגדול מתפרסמים מעת לעת.
אפשר גם לקרוא בתכנים ותיקים יותר באתר שעשויים להעניק בזמן הזה שפה וכלים להתמודדות. מוזמנות.ים לקרוא על ליווי רוחני, אבלות, יתמות, קושי, חוויה של חסרון ואמונה.
בתקווה שנתבשר בבשורות טובות! 

הבלנית, קווים לדמותה

ז' בכסלו תש"ף 5.12.2019
קו מפריד גלויה

תפקיד הבלנית עתיק כמו בתי המרחץ, אך בגלגולו הנוכחי הוא שונה מאוד ממה שהיה כשהופיע לראשונה. על מקצוע הבלנות ועל התפקידים והסמכויות שיש לבלנית כיום

הִנְנִי

שְׁלִיחָה מְמֻנָּה לְפָנַיִךְ
מֵיטִיבָה רְאִיָּתִי
מְהַדֶּקֶת מִדּוֹתַי

מְצַמְצֶמֶת הֱיוֹתִי לְפָנַיִךְ.

יְהִי רָצוֹן שֶׁמַּבָּטִי יֻפְנֶה לְלֵבָב
סַיֵּעַ בַּעֲדִי שְׁמֹר אוֹתִי שְׁקוּפָה
לְסַיָּעָהּ לִטְבֹּל בַּשִּׁבְעַת הָעוֹלָמוֹת…

מְצָרֶפֶת לַחֲשִׁי לְלַחֲשֵׁךְ
הוֹמָה,
שֶׁתַּעַל לְרָצוֹן
שֶׁרְצוֹנְךָ לִרְצוֹנוֹ
בְּרַחֲמִים
יְהִי.

מתוך: תפילת הבלנית מאת: תמר רוטשטיין

עולם הטבילה והמקוואות מזוהה אצלנו אוטומטית עם נשים. אך למעשה הטבילה מופיעה בתורה כדין המוטל על הטמאים מכל הסוגים, לשם סיום תהליך היטהרותם. כפי שבשאר המצוות כל אדם אחראי על גופו שלו, כך גם בטבילה: זו מצווה אישית, שהחובה לקיים אותה מוטלת על הפרט. על פי דיני הטבילה, המים אמורים לעטוף את הגוף כולו בבת אחת, ואם חלק מן הגוף מחוץ למים או אם קיימת חציצה – הטבילה אינה עולה, כלומר אינה נחשבת.

כיום רק נשים טובלות טבילת מצווה, כלומר טבילת חובה ולא רשות. חכמים תיקנו שבטבילת מצווה תלווה את הטובלת אשה שתוכל לסייע לה, בכך שתוודא שכל הגוף אכן במים ואין תקלות ומניעות. להלכה, זו יכולה להיות כל אשה יהודיה בוגרת (מעל גיל 12), שמסוגלת לראות ולהשגיח על קיום המצווה. ואכן, ישנן קהילות בהן נהגו שהטובלת הולכת אל המקווה בליווי בת משפחה, לצורך סיוע בקיום מלא של המצווה.

מה תפקידה של הבלנית במקווה - הרבנית שרה סגל-כץ Rabbanit Sarah Segal-Katz
צילום: Toa Heftiba

תפקיד הבלנית

המילה "בלן" מגיעה מן היוונית ומופיעה לראשונה אצל חז"ל. משמעותה: איש-בית-המרחץ. לפני המצאת מערכות המים והחימום המודרניות, היו בעולם העתיק ובימי הביניים בתי מרחץ ששימשו את הציבור. בבתי המרחץ היו מגוון תפקידים: תפעול, ניקיון, סיוע לרוחצים, תחזוקה ועוד, והאנשים שמילאו תפקידים אלה נקראו בלנים. ממצב שבו תפקיד הבלן והבלנית היה הסקת העצים המיועדים לחימום המים, התרחב תפקידם למעשה גם לפיקוח על ההתרחשות בבית הטבילה.הבלניות כיום ממלאות מגוון רחב של תפקידים במקווה, מדאגה לתפעול ולניקיון ועד ליווי הטובלות וסיוע לכל צרכיהן. ישנה מסירות רבה בתפקיד זה, שבו נדרשת זמינות בשעות הלילה ועבודה רבה, גם ברמה הפיזית. גם העובד הדואג לתברואת המים ולניקיון המקווה בשעות היום, כאשר המקווה סגור לקהל, מכונה בלן ולא איש תחזוקה. הדבר מעיד על הכבוד והחשיבות שבמילוי תפקידים אלה.

בלניות רבות ממלאות את התפקיד בשכר נמוך למדי (וחלק אף בהתנדבות), מתוך תחושת שליחות ומסירות עמוקה לסיוע ותמיכה בקיום מצווה זו. הן רואות עצמן כמי שמסייעות ומי שבקיאות בהתרחשות. לעיתים הדבר נעים עבור הבאות בשערי בית הטבילה, אך לעיתים תפיסה זו של התפקיד לא נוחה לטובלת.

ברגעי מעבר רבים בחיים, ובפרט במעגל הטקסים, ישנן דמויות דתיות-רוחניות שמלוות אותנו הן פרקטית והן רוחנית. גם הטבילה היא טקס קטן, רגע פרטי של מעבר מטומאה לטהרה. פעמים הרבה הבלנית משמשת גם כמעין דמות של מלווה רוחנית המסייעת בביצוע המעבר בצורה משמעותית ומוצלחת, בעיקר אם הטובלת חפצה בכך.

מה עושה בלנית - הרבנית שרה סגל-כץ Rabbanit Sarah Segal-Katz
צילום: Chris Lawton

המפגש בבלנית

הטבילה היא אירוע מאוד רגיש, שמגיע לאחר תקופה לא קצרה של ציפייה והתכוננות. סביב הטבילה עשויים לעלות רגשות רבים, החל מהתרגשות, שמחה ותחושת התעלות, ועד מתח, דחייה ואף חרדה. אכן, אין הרבה מצבים דומים בחיים, המורכבים משלבים רבים של הכנה והתקנה המובילים אל רגע אחד, בו הגוף חשוף כל כך והנפש דרוכה. האישיות וסיפור החיים הפרטי של כל אחת, משפיעים עד מאוד על התחושות והמטענים איתן אנו מגיעות לרגע הזה. כאמור, כל מהות תפקידה של הבלנית הוא להיות לסיוע ותמיכה בקיום המצווה.

יש קשת רחבה של תפקידי סיוע שהבלנית יכולה לספק לטובלת, ועל כל טובלת להציב לעצמה את גדרי הסיוע שנוחים ומתאימים לה. במקוואות רבים לא נהוג שהבלנית בודקת את הטובלת לפני הבדיקה, ואם הטובלת מעוניינת בכך עליה לבקש זאת. במקומות אחרים נהוג שהבלנית שואלת ומתזכרת בנוגע לשלבי ההכנה: ניקיון האוזניים, הסרת תכשיטים וכדומה (יש טובלות המציינות כי ללא תזכורת זו הן עשויות לשכוח דברים חשובים מן ה"עיון").

רוב הבלניות נוהגות בטובלות בנימוס ובצניעות. הן נוהגות להסב את המבט מהטובלת בירידתה אל בור הטבילה ובעלייתה ממנו, ומכבדות את המרחב האישי. גם ההכרזה "כשר" לאחר כל טבילה מכוונת ליידע את הטובלת שהטבילה עברה בהצלחה, ולהעניק לה ודאות ובטחון בקיום המצווה ללא ספקות (מבחינה הלכתית, הכרזת "כשר" פעם אחת בלבד בתום כל הטבילות מסכמת את המצווה כולה, אך נהוג להכריז זאת לאחר כל טבילה על מנת לאשר לטובלת בזמן אמת שטבילתה עלתה כיאות).

במקוואות רבים רווח המנהג שהבלנית מברכת את הטובלת ביציאתה מן המים. הברכות מבטאות רובד נוסף בתפקידה של הבלנית, שאינה מהווה רק תמיכה טכנית לטובלת, אלא גם יכולה לשמש כמלווה רוחנית הרצויה על ידי הטובלת עצמה. יש טובלות המחבבות זאת, בעיקר כאשר האיחול אינו ברכת פריון המקפלת בתוכה הצבת ציפייה, אלא ברכה כללית, ויש טובלות שמעדיפות לסיים את טבילתן ללא כל אמירה בסופה.

רוב הבלניות מבצעות את עבודתן במסירות מלאה אל הטובלת, ומתוך כוונות טובות וטהורות. ישנן בלניות שהפנימו דרך נעימה פחות לשאילת השאלות או שחשות שהאחריות על הטבילה ועל ה"כרת" המרחף ברקע כשייך להן במקום לאחריותה של הטובלת עצמה. על כל טובלת מוטלת האחריות להיות מודעת לעצמה ולרגישויותיה, ולהנחות את הבלנית בכל אחד משלבי הליווי בהתאם. אין חובה לענות לשאלות הבלנית או לציית לכל הוראותיה. מותר לבקש שתימנע מלשאול או לתשאל, ומותר לא לחבב את הברכות והאיחולים.

כמו כן מותר לבקש מהבלנית שתצא מהחדר ותאפשר טבילה ללא עין בוחנת. זהו הישג משמעותי של בג"ץ המקוואות וכן, בג"ץ קודם שאוסר כל שאילת שאלה פרטית על חייה של הטובלת. האחריות על טבילה שלמה ללא חציצות ותקלות היא אחריותה האישית של הטובלת ולא של הבלנית. ברוב מוחלט של המקוואות תגובה מנומסת של טובלת, ברגישות המתבקשת, תתקבל בהבנה.

מה עושה בלנית - הרבנית שרה סגל-כץ Rabbanit Sarah Segal-Katz
צילום: שרה סגל-כץ

רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם

שמירה על גבולות

עם כל זאת, עלולים להיות מקרים לא נעימים. בשל הרגישות הגבוהה בעת מעמד הטבילה, תחושת חוסר הנעימות נוטה להיות מועצמת ומוגברת. חובתה האישית של כל טובלת לשמור על עצמה, ועל גבולות החוויה הנפשית וגם הפיזית. בכל טובלת מתעוררות תחושות ותגובות לפי מידת הרגישות האישית. התחושות הפרטיות של כל אחת הן לגיטימיות, וחשוב לתת להן ביטוי ולשמור שלא להיפגע. תפקידה של הבלנית אינו כולל מגע פיזי בטובלת, וגם אם יש בלנית שעושה זאת בתום לב ומתוך דאגה לקיום המצווה – אם הדבר אינו נעים לך כטובלת, את לא צריכה לקבל זאת.

על טובלת שעברה חלילה חוויה פוגעת או בלתי נעימה מול בלנית, לפנות ולהשמיע תלונה. את התלונה ניתן להפנות למקווה עצמו, למועצה הדתית או לארגון עתים – המרכז לסיוע בשירותי דת בישראל. לא תמיד פשוט לנקוט בהליך זה, וניתן להשהות זאת מעט, להירגע ולאזור כוחות. ניתן גם לשתף חברה קרובה על מנת לקבל תמיכה ואף סיוע בהגשת הפנייה. כדאי מאוד להתעקש ולהשמיע קול, על מנת שטובלות נוספות לא ייחשפו לאותה תופעה או התנהגות. חשוב לדעת כי המערכות כולן ערוכות גם לקבלת משובים שליליים וביקורות מעין אלה. הפניית תלונה מאפשרת הפקת לקחים ומסייעת למנוע הישנות של מקרים בעייתיים בעתיד.

כאמור, הבלנית הינה גורם מסייע, אך האחריות למצווה היא של הטובלת עצמה ולא של אף אישה או איש אחרים. אין כל סיבה להסס לבקש מהבלנית לאפשר לטובלת לפעול על פי מנהגיה, ולאפשר לה את המרחב הנדרש לתהליך הפנימי מבלי לחוש טרדה או הפרעה. "וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים – וּטְהַרְתֶּם".

***

המדריכה לטובלת היא סדרת מאמרים מתעדכנת בנושאי שאלות נפוצות על טבילה, כולל הנחיות מעשיות. לחצי לקריאת כל הפוסטים בסדרת המדריכה לטובלת >>

המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:

כלות וזוגות ממליצים על מרכז גלויה

קו מפריד גלויה

לקריאה נוספת על 

היוזמת והמנהלת של מרכז גלויה ושל מגזין גלויה.
מורת הלכה, מדריכת כלות וזוגות ובלנית.
חברה בארגון הרבנים והרבניות ״בית הלל״, עמיתה ב״רבנות ישראלית״ במכון הרטמן ומנהלת מיזם ״ברית אמונים״.
עמיתה בכולל ההלכה של ישיבת מהר״ת.
אקטיביסטית בתחום של יחסי דת ומדינה.
מנחה קבוצות לימוד בית מדרשי וכתיבה יצירתית.

שרה נשואה לאדם ואם לשלושה, גדלה וחיה כמעט כל חייה בירושלים. מתגוררת עתה בניו יורק.

לאתר האישי של הרבנית שרה>>
לקריאה נוספת על הרבנית שרה במגזין גלויה>>
לעמוד הפייסבוק של הרבנית שרה>>
ליצירת קשר עם הרבנית שרה>>

פוסטים נוספים מאת הרבנית שרה סגל-כץ

י"ח בשבט תש"ף, 13.2.2020
מאת
הרבנית שרה סגל-כץ
בילויים בנפרד ומרחב אישי בתוך זוגיות יכולים לתרום לא רק לאינדיווידואלים שאתם אלא גם לזוגיות שלכם.
כ' בתמוז התש"ף 12.7.2020
מאת
הרבנית שרה סגל-כץ
איך מבינים ולומדים לנהוג ולפעול בחיי המין, אם כל התבוננות במין עשויה להיחשב כתועבה? קריאה בסיפורי "תורה היא - וללמוד אני צריך"
כ"ט בטבת תשפ"ב 2.1.2022
מאמר מתארח מאת
הרבנית שרה סגל-כץ
מאמר שפורסם ב״כיפה״ בעקבות ממצאי הסקר של משרד הבריאות על מצב התברואה, הרישוי ו(אי-)עמידה בסטנדרטים נדרשים של מערך המקוואות שנערך לאורך שנת 2021
י"ט בטבת תש"ף 16.1.2020
מאת
הרבנית שרה סגל-כץ
נקודת המפגש של הלכה, גוף וזוגיות שמכילות בתוכן הלכות נידה יכולות ליצור אתגר זוגי שחשוב לדבר עליו
כ"ב בסיון תש"ף 14.6.2020
מאת
הרבנית שרה סגל-כץ
⏱️ 3 דקות קריאה
ניתן לצאת ידי חובת טבילה באופן טכני ומינימלי, אבל ניתן וכדאי לטבול גם מתוך תשומת לב ועיצוב בהתאמה לעולמה הרוחני של הטובלת.
י"ט כסלו תש"ף, 17.12.2019
מאת
הרבנית שרה סגל-כץ
מגזין אינטרנטי חדש נולד - גלויה: לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס. המגזין עוסק בשלבי הרווקות, האירוסין ובשנים הראשונות של חיי הנישואין והמשפחה

אהבתם? מוזמנים לשתף

במילון המונחים של מגזין גלויה כבר ביקרת?

אל״ף בי״ת גלויה – האינדקס שיוביל אותך לנושאים נוספים
שנכתב עליהם במגזין.

גְּלוּיָה היא מגזין מקוון המתקיים כספריה צומחת ומטרתו לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס באמצעות הנגשת ידע על זוגיות, הלכה ומיניות, מוגנוּת, טקסי חיים עבור שלבים שונים בחיי היחידאות והיחד. כל זאת לצד שירים, ראיונות אישיים, תפילות, מסות ופרוזה המעניקים שאר רוח בנוסף למאמרים שבאתר.
במגזין גלויה רשומות רבות מאת כותבות וכותבים מגוונים השותפים לקול הרחב במרחבי הדעת.

אפשר להתעדכן במה חדש בגלויה ובאגרות שנשלחו, לצד הקולות הקוראים למשלוח תכנים אל צוות המגזין.

תמיד אפשר לקרוא הַכֹּל מִכֹּל כֹּל ברצף.

Scroll to Top

תודה שנרשמת

קו מפריד גלויה

עכשיו אפשר לגלות לך עוד

אייקון קול קורא

קול קורא במגזין גלויה
׳גְּלוּיָה׳ מזמינה אתכם.ן לשלוח טקסטים ויצירות אחרות לגליון בנושא אירועי ה-7 באוקטובר. מה אפשר להגיש? איך עובד התהליך?
כל זאת ועוד – במרחק הקלקה מכם.

מגזין גלויה
אצלך במייל

קו מפריד גלויה

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח מאמרים מהמגזין מפעם לפעם

הפניה נשלחה בהצלחה

קו מפריד גלויה

נחזור אליך בהקדם