שבע הברכות המסורתיות עשוית לעורר חוסר נוחות באנשים שאינם בעלי אוריינטציה הלכתית, שהיו רוצים לברך את בני הזוג המתחתנים. גם נשים הלכתיות רבות נמנעות מאמירת הברכות המסורתיות, ובכל זאת היו רוצות לברך את בני הזוג באופן פומבי. הצעה לשבע מֵעֵין-בְּרָכוֹת, העשויות להתאים לאלו המבקשים אפשרות אחרת לברך על שמחת האיחוד.
את הברכות הבאות ניסחו שרה פרידלנד בן ארזה ואישהּ יעקב כדי לאפשר לנשים להשתתף בברכת חתן וכלה בחתונה באופן פעיל, ומומלץ לאמרן בעיקר לפני ברכת המזון בחתונה או בסעודות שבע הברכות. הברכות בניסוחן זה מבקשות לענות על הצורך לשיתוף נשים בברכות מחד גיסא, ומאידך גיסא לאפשר גם לאנשים ונשים שלא מתחברים לנוסח המסורתי, להתקרב אליו. לחלופין הברכות הללו עשויות להיות מקור השראה לכתיבת ברכות המבטאות את רחשי לבם של הקרובים לבני הזוג. עיקרן של הברכות הן איחולים של המלווים והשמחים בנישואין.
בניסוחן של מֵעֵין-בְּרָכוֹת אלו הושם דגש שלא לחרוג מן ההלכה, שכן אין להן מעמד הלכתי כלשהו. עם זה הן שומרות על המבנה המסורתי של שבע ברכות, על לשונן ותכניהן וכן על אורכן – אף אחת מהן אינה עוברת את גבול הברכה הארוכה ביותר בשבע הברכות המקובלות.
ברכה ראשונה:
בָּרוּךְ אַתָּה, ה', אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.
ברכה שניה:
חֲכַם הָרָזִים, אֲשֶׁר בֵּרֵךְ אֶתְכֶם בָּאוֹהֲבִים שֶׁנִּקְבְּצוּ וּבָאוּ לָכֶם הַיּוֹם, הוּא יַקִּיפְכֶם בְּהֶמְשֵׁךְ דַּרְכְּכֶם בִּמְלַוִּים נֶאֱמָנִים וְיַעֲטֹף אֶת בֵּיתְכֶם בְּרוּחָם הַנְּדִיבָה.
ברכה שלישית:
יוֹצֵר הָאָדָם, אֲשֶׁר נָטַע בָּכֶם תְּשׁוּקַת צְמִיחָה וְגַם טַעְמוֹ שֶׁל צִמְצוּם עַד אֲשֶׁר בָּאתֶם בִּבְרִית הַיּוֹם, הוּא יַמְשִׁיךְ לְבָרֵךְ אֶתְכֶם בְּמַתְּנַת הַקֶּשֶׁב הַמְטַפֵּחַ וְהַמְגַדֵּל.
ברכה רביעית:
יוֹצֵר הָאָדָם בְּצַלְמוֹ יָאִיר עֵינֵיכֶם לְדַמּוֹת צוּרָה לְיוֹצְרָהּ, וּלְהַכִּירוֹ מִתוֹךְ בְּרִיתְכֶם.
ברכה חמישית:
הוֹדוּ לַה' כִּי הִנֵּה נִשְׁמָעִים בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחֻצוֹת יְרוּשָׁלַם קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, קוֹל חָתָן וְגַם קוֹל כַּלָּה. בּוֹנֶה צִיּוֹן מֵחָרְבוֹתֶיהָ, וּמְרַחְמָהּ בְּקִבּוּץ פְּזוּרֶיהָ, הוּא יַשְׁכֵּן בָּהּ וּבֵינֵיכֶם שְׁכִינָתוֹ.
ברכה שישית:
ה' אֱמֶת, שֶׁחוֹתָמוֹ אֱמֶת, יַעֲמִיק זִכְרוֹנְכֶם עַד שֶׁתֵּדְעוּ בְּתַכְלִית כִּי מֵאֶחָד נִסַּרְתֶּם. הַוַּדַּאי שְׁמוֹ יְבָרֶכְכֶם שֶׁלּא תָּסוּר וַדָּאוּת זוֹ מִלִּבּוֹתֵיכֶם, וְאֶל אֶחָד תָּשׁוּבוּ.
ברכה שביעית:
יוֹצֵר כֹּל, אֱ-לֹהֵי הַחֶסֶד וְהַגְּבוּרָה, אֲשֶׁר בָּרָא שְׁפִיעָה וַאֲצִירָה, תְּשֹוּקָה וְטָהֳרָה, תִּחְכּוּם וּתְמִימוּת, נְחִישׁוּת וּגְמִישׁוּת, הַקְשָׁבָה וְעַצְמִיּוּת, אֱמֶת וְשָׁלוֹם, הוּא יְסַיֵּעַ בִּידֵיכֶם לָשֵׂאת הֲפָכִים וּלְאַחֵד נִגּוּדִים, וְיָשֵׂם לָכֶם שָׁלוֹם.
* השתמשתן/ם בהצעות שלנו לטקס? נשמח לקבל עדכונים ותיוגים בכתיבה שלכן/ם על הטקס – #נָחוּגָה / #נחוגה.
רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?
הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם
***
המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:
- ברכה שמינית לרב עמרם גאון
- מחדשים את הקידושין – ד"ר תניא ציון-וולדקס
- "עוֹד יִשָּׁמַע" – תכנון חופה שוויונית – נירה נחליאל
- האם אישה יכולה לברך ברכת חתנים? – הרב דוד ביגמן הרב ד"ר יוסי סלוטניק
- הרהורים מותרים על חופה וקידושין – איך לקיים טקס הקרוב ביותר לעולמם של בני הזוג? – הרבנית שרה סגל-כץ וחורש אל-עמי
- כתובה אז והיום – אורית להב
- "חברים מקשיבים לקולך" – היבטים מגדריים בטקסי חיים – חגית אקרמן והרבנית דבורה עברון
- כתובה באהבה – חלי טביבי ברקת ואלי ברקת
- הטקס שלנו – הענקת טבעת לחתן ופיוט לשבע הברכות – אביעד עברון ורינה איבלמן
- חלקי הפאזל: מה עושים בטקס הנישואין תחת החופה? – הרבנית שרה סגל-כץ
- החופה – כולם התכנסו ובאו לך – חן דרעי
- תנאי בקידושין – פיתרון ישן-חדש לבעיה ישנה – עו"ד ניצן כספי-שילוני
- מעשיות ורוחניות: מנהגי חתונה – הרבנית שרה סגל-כץ
- לבחור לבנות את טקסי חיינו – מיכל יחיאלי קופנהגן
- מעשיות ורוחניות: מנהגי חתונה – הרבנית שרה סגל-כץ
- למה לחתום על הסכם קדם נישואין – הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
- אילו הסכמי קדם נישואין קיימים היום? – עו"ד אלה סקעת
- "וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי לְעוֹלָם" – אירוסין אז והיום – צוות גלויה
- הצעות לנוסחים שונים של ברכת כלה