הצעת טקס וחגיגה שעיצבו רפי ושירה לב-ציון, בהשראת טקס החלאקה ומרכיביו ובהתאמה פרטנית בהגיעה ביתם לגיל שלוש. הצעה זו ממשיכה את הצעת מגזין גלויה בנָחוּגָה לאימוץ טקס לבנות השלוש המכונה תַּלָאתֶה מתוך הדהוד רעיוני של החלאקה.
באופן טבעי, חלק ניכר ממהלך הטקס המתואר כאן הינו תוצאה של ההקשר האישי והייחודי לילדינו, אבל אנו בטוחים שלכל ילדה וילד יש ייחודיות משלהם אותה ראוי להכניס לטקס, והאירוע שלנו מהווה אך הצעה.
המסיבה נערכה כששהינו בארה"ב. משפחות רבות סביבנו חגגו את ה"חאלקה" לבנם שהגיע לגיל 3, ואנו חשבנו לעצמנו – מדוע לא חוגגים גם לבנות? הרי כשם שאנו חוגגים ציון דרך חשוב זה, המהווה מעבר משלב ה"תינוקות" לשלב ה"ילדות" לבנינו – יש לעשות זאת גם לבנותינו!
החלטנו, אם-כן, לערוך לביתנו נגה אילה שהגיעה לגיל 3 טקס מקביל, ולחגוג אותו יחד עם הקהילה בה היינו חברים. ניצלנו לשם כך את יום ראשון, היום החופשי לכולם (בו נהוג לחגוג ימי הולדת, ללכת למשחקי בייסבול, ולצאת לטיולים) לחגיגה מיוחדת זו, והזמנו אליה את משפחות הקהילה – מבוגרים וילדים כאחד, וכן את רב הקהילה ומשפחתו. בעוד הילדים שיחקו בחצר האחורית ובחדר המשחקים במגוון פעילויות הקשורות לתוכן המסיבה – המבוגרים נהנו מתוכנית שכללה דברי תורה, שירה, נגינה ועוד, כפי שיפורט להלן.
למסיבה קראנו "מסיבת אלף-בית", ויצרנו מסגרת לילדים ולקהל אשר הנכיחה את מוטיב האותיות לאורך האירוע כולו:
הפעלה לילדים – משחקים שונים ופינות יצירה בנושא אותיות הא'-ב', כגון: הדבקת מדבקות האותיות על כתרים, יצירת צורות באמצעות חותכני אותיות מבצק משחק, פזל א'-ב', בינגו אותיות, מרוץ שליחים המשולב עם אותיות והרכבת מילים קבוצתית.
כיבוד נלווה – הכנת מיני מטעמים (עוגיות, שוקולד ומאפינס) בצורה של אותיות הא'-ב' שילוו את האירוע.
אתם מוזמנים לקרוא להלן את מהלך הטקס שבנינו החוגג את הגעתה של ביתנו לגיל שלוש.
הטקס
דברי פתיחה
כל יום הולדת הוא הזדמנות להודות לה' על החיים, על הבריאות ועל הילדים שנתן לנו, ובמיוחד עם הגעה לגיל שהוא ציון דרך.
שיר פתיחה
"טוב להודות לה' ולזמר לשמך עליון להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות".
ניתן כמובן לבחור לפתוח בכל שיר, מזמור או פיוט אחרים. עניין זה נכון בכל המקומות בהם בחרנו להביא שירים ומזמורים מסוימים לאורך הטקס.
הסברים לשם החגיגה: א'-ב'
תוצאת החיבור בין א' לב' בגימטריה, היא שלוש. הביטוי "להתחיל מא-ב" משמעותו להתחיל מבראשית, וכל יום הוא התחלה חדשה, ובמיוחד גיל שלוש, שמציין מעבר לשלב תבוני בילד/ה, בו הילד/ה מתחיל/ה גם להוציא דברים ש"הכנסנו בו/בה עד עתה. למה א"ב? מנהג בישראל לציין מעבר אל "גיל חינוך" – בגיל חמש במרוקו, בגיל הכניסה ל"חדר" בחוגים מסויימים, ובחוגים רבים – בגיל שלוש, יחד עם גז השיער של הבנים.
בטקס נהוג לתת לילד/ה ללקק דבש מאותיות, כדי לחבב עליו את האותיות ולהנכיח את הממד החינוכי ותחילת גיל הלימוד אליו נכנסים הילדים.
הענקת מתנה
אנחנו הענקתו לבתנו את הסידור "מודה אני – תמונות אישיות בסידור" (בהוצאת דפי פורר קרמר ומיטל רואש) עם תמונותיה. לכל ילד או ילדה אפשר להתאים את המתנה המתאימה לו\לה. ההורים מכירים את ילדם בצורה הטובה ביותר, ועל כן חשוב להדגיש שאין דגם אחד ויחיד למתנה ראויה ומתאימה במעמד זה, אלא ריבוי של אפשרויות. חשוב להתאים את המעמד לילד וילדה הספציפיים העומדים במרכז החגיגה.
ברכת הבנים \ הבנות
"ישימך אלוקים כשרה רבקה רחל ולאה יברכך ה' וישמרך יאר ה' פניו אליו ויחונך ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום"
דבר תורה
בחלק זה, היה חשוב לנו לשלב דבר תורה לשם לימוד משותף והנכחת תורת ה' ומתודת הלימוד הקשורה ישירות לחגיגה עצמה – כניסתה של הבת לגיל חינוך.
אלו הדברים שאמרנו לקהל:
מהי משמעות גיל שלוש שנים?
נתחיל במצוות ערלה. על פי הפשט, הפסוק "כי האדם עץ השדה" הוא שאלה, אך בדרש האדם משול לעץ השדה. מצוות ערלה מחייבת את האדם בכך שבמשך שלוש שנים אסור לו לאכול מפרי העץ, בשנה הרביעית נטע רבעי ובשנה החמישית יאכל.
בעל הכלי יקר סובר כי יש כאן מעשה שהוא זכר למעשה בבראשית. האילנות נבראו ביום שלישי והבשלתם הייתה רק לאחר שנבראו המאורות ואז הבשילו הפירות. כך בצורה מקבילה בשנה החמישית הותרו הפירות לאדם.
גם גדילת הילד/ה מזכירה את מעשה בראשית: בגיל שלוש רואים את הפירות. השלב הבא – הבשלתם – נמשך אצל הילד/ה לאורך כל החיים.
נמשיך לעיין בסיפורי בריאת העולם. רש"י מנסה ליישב בין פרק א' וב' של בראשית: האם הפירות והירק נבראו לפני האדם או אחריו? בפרק ב' כתוב כי "והאדם אין לעבוד את האדמה". רש"י מסביר: עד היום השלישי לא צמח כלום. ביום השלישי נברא עשב השדה וצמח עד לפתח הקרקע. ביום השישי נברא האדם, אשר התפלל ורק לאחר מכן בקע עשב השדה, צמח והניב פירות וירק.
תהליך שכזה בדיוק אנו רואים אצל בתנו: היא מתחילה לצמוח, להראות את חכמתה, בגרותה ואישיותה. בשלב זה של הילדות, מתחילים הפירות לצאת מן הכוח אל הפועל.
שיר סיום
בחרנו בשיר זה ובשיר נוסף בעקבות הקשר שלהם לשמותיה של ביתנו.
אנו מאחלים לחוגגים, ההורים, הקהל וכמובן לילד או לילדה, להינות מפירות הרגע הנוכחי ומאלו שעוד יווצרו ויבשילו בעתיד.
* השתמשתן/ם בהצעות שלנו לטקס? נשמח לקבל עדכונים ותיוגים בכתיבה שלכן/ם על הטקס – #נָחוּגָה / #נחוגה.
רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?
הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם
***
המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:
- אחת, שתיים, תלאתה – הצעה לטקס לכבוד גיל שלוש של ילדות – הרבנית שרה סגל-כץ
- טקס החלאקה: להכניס את בן השלוש בשערי החינוך היהודי – הרבנית שרה סגל-כץ
- חגיגות גיל שלוש כגיל הכניסה ל'גיל חינוך' – הרבנית שרה סגל-כץ
- "פניך יאירו כזהר הרקיע" – חגיגות גיל שלוש לבתנו – סתיו שץ אורבך
- תפילה להורים ליום ההולדת ילדתם או ילדם – אורה זך
שנות חיים: לציין את יום ההולדת – סמליות, חשיבות או מהומה רבה על לא מאומה? – הרבנית שרה סגל-כץ