הגרושה השקופה - בקשה לפתח מודעות ורגישות לגרושים ולגרושות, מאת: רבקה בן ששון - מגזין גלויה

שבוע דינה לקראת שבת ׳וישלח׳:

אסופה דיגיטלית עם מאמרים, שירים ותפילות ותכנים על פגיעות מיניות ומוגנות

תפריט
תפריט

הגרושה השקופה – בקשה לפתח מודעות ורגישות לגרושים ולגרושות

ט"ו באב תש"ף 5.8.2020
קו מפריד גלויה

למרות שינויים אלו ואחרים בקהילה הדתית במציאות ימינו, רבקה בן ששון מרגישה שאין שינוי ממשי בכל מה שקשור לנושא הגירושין, התמודדות הקהילה עמו והשיח עליו. היא משתפת בזווית מבטה כגרושה וקוראת לציבור לפתח מודעות, רגישות והתייחסות אקטיבית לגרושים ולגרושות. 

אני גרושה למעלה מעשר שנים ואני מעלה שוב דברים שכתבתי לפני כשמונה שנים. לדאבוני הרב למרות שאחוז הגירושין רק עולה, וגיל המתגרשים הולך ויורד- אין שינויים ממשיים בקהילה הדתית.

ברצוני להעלות מספר בעיות הקשורות לנשים הגרושות הדתיות. מאחר ששיעור הגירושין בישראל הוא 26%, הרי שמדובר באחוז די גבוה, שרק הולך ועולה, גם אם נניח שבמגזר הדתי הוא מעט פחות מכך. למרות זאת אין שום התייחסות לנשים הגרושות בציבוריות הדתית. הסיבות להתעלמות הזו נעות בין חוסר תשומת לב ואדישות ועד להתעלמות מכוונת מרבנים, מחשש ל"אם תעירו ואם תעוררו".

הבעיה הראשונה, כפי שאני רואה אותה, היא ההתמודדות המיידית של הגרושה עם המצב החדש, לא רק בביתה פנימה, אלא גם כלפי חוץ. בניגוד למצב של מות אדם קרוב מאד, עליו "יושבים" שבעה לאחר הלוויה, ומקיימים סממנים אחרים של אבל, אין לגירושין, הדומים מאד למצב כזה, שום השתתפות חברתית ממוסדת. לדוגמא: התאספות ל"ניחומים" או לפורקן של חוויות קשות. במלים אחרות, חסרה חוויה חברתית שתנסה לתת תמיכה, או לפחות לגיטימציה לרגשות האבל, האבדן והעלבון של הגרושה. האשה צריכה ליידע הרבה מאד אנשים במצבה החדש, בניגוד לפרסום הפטירה שמתחייב מחשיבות מצוות הלוויה וניחום האבלים. הגרוש/ה אמור/ה לחזור לשגרת חייה/ו מיד עם תום טקס הגירושין, ואם אין לה משפחה או חברות קרובות, הרי שהיא נשארת לבדה עם רגשותיה.

היהדות נותנת לטקסים מקום של כבוד, ובמיוחד לטקסי מעבר. כך ב״ברית המילה״ ב״בר מצווה״ ונישואין. במרוצת השנים האחרונות עם עליית הפמיניזם, מקובל בחברה הדתית לערוך טקס ״בת מצוה״ֿ ולאחרונה גם טקס להולדת הבת, כשכל משפחה נותנת לטקס צביון משלה. רק למעבר הקשה מחיי נישואין ומשפחה לחיי גירושין עם או בלי ילדים- אין שום טקס מעבר. אני סבורה שהגיע הזמן ליצור דגם לטקס כזה, שיהיו לו סממנים של אבל אבל גם הדגשת המשכיות החיים. לחילופין יש מקום לטקס על בסיס של סעודת הודיה, על פי תחושת הגרוש/ה.  אני ערכתי טקס כזה לעצמי לאחר חמש שנים מגירושי, ואף בניתי תבנית לטקס מעבר לגירושין בחוברת שיצאה בעזרת ״קולך״.

הבעיה השניה שאני רוצה להעלות היא ההתייחסות או חוסר ההתייחסות של הקהילה הדתית לגרושה ובעיותיה. אני מניחה שברוב המקרים אנשים לא נותנים את דעתם על האחר מעבר למעגל הקרוב להם. רוב הציבור אינו יכול לתאר לעצמו בפני אילו בעיות ניצבת הגרושה בחברה הדתית. כאן אני רוצה לעשות הבחנה בין אלמנה לגרושה. במרבית המקרים האלמנה מאבדת את בעלה אך לא את הקשר עם משפחתו ולעתים גם עם החברים המשותפים. דבר זה אינו נכון לגבי הגרושה. גם כשאין נתק מוחלט והיחסים תקינים, אין היא חלק מהמשפחה עוד, והיא וילדיה עלולים למצוא עצמם מאבדים אנשים קרובים נוספים. בני זוג שהתגרשו מוצאים עצמם שוב במקום של רווקות מבחינת הצורך לתפקד במשפחה במקום שני בני הזוג. בעיקר הדבר נכון לגבי נשים שצריכות למלא את התפקיד הגברי בשבתות וחגים בנוסף לתפקידיה הנשיים. נכון שכיום יש יותר נשים שעושות קידוש ומדליקות נרות חנוכה. אבל כמה עושות הבדלה או בונות סוכה בעצמן?

טקס מעבר גירושין רבקה בן ששון
צילום: Jackson Simmer

רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם

אני קוראת מכאן לחברים בקהילות בהן יש נשים גרושות לחשוב על הצרכים שלהן ולנסות לעזור להן:

  • ראשית כל, אני פונה אל רבני הקהילות ופרנסיהן: אנא פנו בגלוי לבני הקהילה שיזמינו ויקרבו את הגרושות וילדיהן באופן פעיל! אל תתעלמו מהן – הן לא תהיינה הגורם לעליה ברמת הגירושין.
  • אם לגרושה יש בנים צעירים – אנא מצאו גבר ש״יאמץ״ את הבן וידאג לו גם לקבל עליה לשירת ״אנעים זמירות״ בנוסף להנחותו בתפילה בציבור בשבת וחג.
  • בדקו אם יש לגרושה צורך בעזרה בהקמת סוכה כיש לה ילדים צעירים.
  • הזמינו אותה לארוחות שבת, עם או בלי הילדים. בלי הילדים היא בדרך כלל לבדה, ועם הילדים – יכול להיות שהילדים שלכם מכירים היום את תופעת הגירושין מגן הילדים ובית הספר, הם אולי ישאלו שאלות מביכות בפעם הראשונה,  אבל אם תחשבו על כך מראש תוכלו להגיב בהתחשבות גם בילדים שלכם וגם בילדי הגרושים.
  • אשה גרושה ״מאיימת״ לעיתים על זוגות, אבל צריך לדעת שהן גם מאוימות על ידי גברים ״אבירים״. שני המקרים הם חריגים, ומקשים על ההתנהלות הטבעית בקהילה. אל להם להרתיע את האנשים הטובים.

לסיום דברי אני קוראת לנשים הגרושות להשתתף בקבוצות תמיכה שונות – כל אחת כפי שמתאים לה: תמיכה עצמית על ידי קבוצה, כמו זו שאני ריכזתי שנים, או על ידי בעלת מקצוע. בקבוצת התמיכה שלנו למשל, היינו נפגשות בערך אחת לחודש, בחורף במוצאי שבתות ובקיץ יותר בימי שישי. ניתן לארגן יציאה לטיולים משותפים בזמני חופשות וחגים, לקיים שבתות משותפות, או כל מפגש חברתי שמטרתו להפיג את תחושת הבדידות. בשנים האחרונות הקמתי קבוצת וואטסאפ בשם ״נשים אף פעם לא לבד״ וכל גרושה דתית שמעוניינת בשיח עם נשים אחרות במצב דומה מוזמנת להצטרף, או ליצור קבוצה עם חברות שלה. זה בא להחליף את המפגשים האישיים כשנשים גרות במרחקים זו מזו. יש בידינו להוסיף לשגרת החיים האישית שלנו כגרושות ולחבר בין נשים הנמצאות בסיטואציה דומה ומסוגלות להוות משען זו לזו. 

אייר תשע״ו.

לטקס הגירושין החברתי שכתבה רבקה בן ששון

המעוניינות להצטרף לקבוצת הוואטסאפ שהוזכרה, מוזמנות לפנות לכותבת, רבקה בן-ששון, באופן אישי בכתובת המייל: rivka.ben-sasson@mail.huji.ac.il

* השתמשתן/ם בהצעות שלנו לטקס? נשמח לקבל עדכונים ותיוגים בכתיבה שלכן/ם על הטקס – #נָחוּגָה / #נחוגה.

***

המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:

גירושין - מגזין גלויה

בעלת תואר מוסמך בבוטניקה. במשך כשלושים שנה הייתה עובדת מעבדה, בעיקר בנושא הסוכרת, בבית החולים הדסה עין כרם.
בשנות עבודתה האחרונות התחילה בלימודי תולדות האמנות ואחרי פרישתה לגמלאות וגירושיה, סיימה את לימודיה לתואר דוקטור בתולדות האמנות מטעם האוניברסיטה העברית.

תוכן נוסף מהמגזין:

י״ג באלול ה׳תשפ״ד 16.9.2024
מאת
׳גלויה׳, ׳רשות הרבים׳ ו׳יחדה׳
כבר תקופה שאנו מאגדים חלק מהטקסטים שפורסמו ב׳גלויה׳ לכדי אסופה שתיכרך כספר עם תפוצה דיגיטלית, מתוך שותפות עם ׳רשות הרבים׳ ו׳יחדה׳. כשאנו לקראת חתימת המלאכה, אנו מזמינות.ים עוד קולות מגוונים שיביעו את רחשי הלב, המחשבות והתובנות שלכם.ן. 
חדש
י"ח בשבט תש"ף, 13.2.2020
מאת
צוות גלויה
מאמרים חדשים שעלו במגזין גלויה מהעדכון הקודם ועד י"ח שבט תש"ף, 13.2.20 בנושאים זוגיות, הלכה, מיניות, ספרות ורוח.
כ״א בתשרי תשפ״ג 16.10.2022
מאת
צוות גלויה
עדכונים על תכנים חדשים שעלו לאתר בשבועות האחרונים, בסימן חגי תשרי.
י"ח במרחשוון תשפ"א 5.11.2020
מאת
צוות גלויה
מה חדש במגזין גלויה? - י"ח בחשון תשפ"א: סקירה של המאמרים, השירים והתפילות שהתחדשו במגזין גלויה בחודש חשון תשפ״א.
ח׳ בתשרי ה׳תשפ״ה 10.10.2024
מאת
צוות גלויה ורשות הרבים
מיום כיפורים שעבר עד יום כיפורים הבא, אנחנו ניצבים בתווך. עם בקשה דחופה מהלב שימצא את הדרך להתפלל - בלחישה, באמירה, בזעקה, ברעם. זו אסופה שלישית, הנושאת את השם: ״מֶה הָיָה לָנוּ״. אפשר למצוא בה כותבות.ים מגוונים ולשמוע היטב את ריבוי הקולות, בתוך המתח של איך בכלל אפשר להחזיק את היום הזה ולאן למען את הגעיות והתחינות.
חדש
י' בכסלו תש"ף 8.12.2019
מאת
צוות גלויה
⏱️ 4 דקות קריאה
10 עצות לתקשורת עם ההורים בתקפות תכנון החתונה שיעזרו לכם לשמור על יחסים טובים בתוך המשפחה שלך, שלו ושלכם

אהבתם? מוזמנים לשתף

במילון המונחים של מגזין גלויה כבר ביקרת?

אל״ף בי״ת גלויה – האינדקס שיוביל אותך לנושאים נוספים
שנכתב עליהם במגזין.

גְּלוּיָה היא מגזין מקוון המתקיים כספריה צומחת ומטרתו לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס באמצעות הנגשת ידע על זוגיות, הלכה ומיניות, מוגנוּת, טקסי חיים עבור שלבים שונים בחיי היחידאות והיחד. כל זאת לצד שירים, ראיונות אישיים, תפילות, מסות ופרוזה המעניקים שאר רוח בנוסף למאמרים שבאתר.
במגזין גלויה רשומות רבות מאת כותבות וכותבים מגוונים השותפים לקול הרחב במרחבי הדעת.

אפשר להתעדכן במה חדש בגלויה ובאגרות שנשלחו, לצד הקולות הקוראים למשלוח תכנים אל צוות המגזין.

תמיד אפשר לקרוא הַכֹּל מִכֹּל כֹּל ברצף.

Scroll to Top

תודה שנרשמת

קו מפריד גלויה

עכשיו אפשר לגלות לך עוד

ז׳-י״ג בכסלו ה׳תשפ״ה 8-14.12.2024

שבוע דינה,
לקראת פרשת ׳וישלח׳

שבוע מוּדעוּת לפגיעוֹת מיניוֹת ולצורך במוּגנוּת

אייקון קול קורא

קול קורא במגזין גלויה
׳גְּלוּיָה׳ מזמינה אתכם.ן לשלוח טקסטים ויצירות אחרות לגליון בנושא אירועי ה-7 באוקטובר. מה אפשר להגיש? איך עובד התהליך?
כל זאת ועוד – במרחק הקלקה מכם.

הפניה נשלחה בהצלחה

קו מפריד גלויה

נחזור אליך בהקדם