איזהו גיבור? הפוגש את יצרו, מאת: אורי שרמן -מגזין גלויה

מתחתי מוריק תהום -
אסופת שירים, תפילות ומאמרים לאחרי החגים
מאז השבעה באוקטובר

* אסופה שישית בסדרת אסופות דיגיטליות לחודש תשרי-אוקטובר, מאת גלויה ורשות הרבים

תפריט
תפריט

איזהו גיבור? הפוגש את יצרו

י"א בטבת תש"ף 8.1.2020
קו מפריד גלויה

תפקיד הגיבור אותו נדרשים גברים למלא גובה מהם בדידות וניתוק מעצמם. מול מודל הגבורה הגברית ומחיריו, אורי שרמן מציע גבורה גברית קצת אחרת

גבורה וגבריות הן מילים שקשה להפריד ביניהן: אחד התפקידים המרכזיים שאנו הגברים נושאים על שכמנו הרחב, הוא תפקיד הגיבור. בטרם היוולדנו, העובדה שאנו נקראים גברים מסמנת אותנו כאלו שצריכים להיות חזקים ולהתגבר.

אנחנו פוגשים זאת מגיל צעיר, עת אומרים לנו באופן ישיר או לא ישיר את המסר הגלום בשיר "דני גיבור": "ילדי הוא גיבור ונבון, ילדי לא יבכה אף פעם". בהתאם לתפיסת עולם זו גברים נמדדים על פי מידת הגבורה שלהם "גיבור/לא גיבור" , ניתן לראות זאת בביטויים השגורים בפי כל "יצא גבר", "אכבר גבר", וזה שהוא "גבר-גבר". כשמדברים על גבורה גברית חשוב להדגיש שהציפייה מגברים היא להפגין גבורה בצורות מאוד מסוימות.

אותו אידאל של גבורה גברית לא פסח על הציונות הדתית. גבריות אמורה להגיע באחת מהאריזות הבאות – לוחמה בשדה הקרב, הנהגה, יזמות כלכלית,  ניהול, הייטק, ספורט ובשוליים גם אינטלקטואליות – רבנות, פרופסורה וכו'. לא סתם אנו רואים בארץ את המעבר המהיר משדה הקרב להנהגת המדינה: זו הגבורה האולטימטיבית.

גברים בדידות
צילום: Nick Fewings

ניתוק שמייצר בדידות שמייצרת ניתוק

עיצוב זה של מושג ה'גבורה הגברית' אינו מגיע סתם כך. הוא כמובן תוצאה של צרכים חברתיים קיומיים: כחברה שנאבקת על קיומה הפיזי והכלכלי, אנו זקוקים למי שייתן את תחושת הבטחון הפיזית והכלכלית. הבעיה שבניית הבטחון על הגבורה הגברית, גובה מחירים כבדים מגברים ומנשים.

מנשים – הצורך בדמות הגברית החזקה משאיר את הנשים כאלו שאינן ומרחיק אותן מאזורים שלמים בחברה שלנו. הצורך שהגברים יהיו החזקים מסמן אותן כחלשות, פגיעות וזקוקות להגנה – ובמקביל מאפשר לגברים לפגוע בהן.

מגברים – כדי לעמוד בדרישות החברתיות, גברים נאלצים להדחיק חלקים שלמים מהווייתם. מגיל צעיר גבר מפנים את העובדה שאם הוא יגלה רגישות, הוא צפוי לסנקציות חברתיות שונות (העלבות, גינויים, אלימות מילולית ופיזית). כך הוא מפנים את ההבנה שחיבור לעולם הרגשי הפנימי שלו יקשה עליו לבצע את תפקידיו הגבריים: לחימה או הנהגה.

מיתוס האומץ והשרידות הגברית הוא אחד המסוכנים עבור גברים. כתוצאה ממנו גברים נוהגים בקלות דעת ופזיזות במצבי חיים שונים. אפשר להסתכל בפילוח מגדרי של תאונות דרכים – זירה בה גברים ונשים נמצאים באחוזים דומים – או תאונות עבודה – במיוחד בתחומים שנחשבים גבריים, כמו בניין – כדי לראות עד כמה ההיצמדות למיתוס הזה מסכנת אותם.

עיצוב הגבריות באופן הזה הופך את הגבר לאדם תחרותי ושורד. כזה שלומד להשיג את הדרוש לו בכח, רטורי או פיזי. הגבר לומד להיות נכון לכל סכנה, אפילו סכנת מוות, תוך הפגנת אומץ כלפי חוץ גם כאשר בפנים יש חשש גדול. זה מדרבן גברים לכבוש פסגות אבל גם גובה מהם מחירים.

התסמין הכבד ביותר ממנו סובל הגבר הוא הבדידות. גברים רבים מוצאים עצמם מוקפים בחברים, אך מרגישים מאוד לבד.

הבדידות העיקרית היא בדידות מהעצמי: ניתוק והדחקה של חלקים שלמים בחוויה העצמית, שמייצר את תחושת הבדידות.  גם כאשר יש לנו הגברים חברים, לרבים מאיתנו אין יכולת אמיתית לשתף בעולמנו הפנימי, שכן הוא סגור ומוצפן כך שלא יצוף על פני השטח בטעות.

ניתוק שמייצר בדידות שמייצרת ניתוק.

רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם

אורי שרמן קנוהל

איזהו גיבור?

דרך אחת לעצור את מעגל הזה היא התנגדות לעצם החיבור בין גבורה לגבריות. הניסיון למחוק את הקשר העתיק בין המילים האלו הוא צעד קשה ומורכב שמעורר שאלות והתנגדויות רבות. קולמוסים רבים נשברו אודות השאלה איך אפשר, והאם אפשר, לנתק את הקשר הזה.

דרך אחרת, רכה יותר, היא הרחבת מושג הגבורה הגברית: המשנה אומרת לנו "איזהו גיבור הכובש את יצרו" (אבות פרק ד' משנה א'). כלומר, המשנה מציעה מודל אחר של גבריות – כזאת הנמנעות מהפעלת כח. כיבוש היצר הוא לכאורה מודל נהדר שמרסן את האלימות שכרוכה בגבורה הגברית.

הבעיה היא שגם מודל גבריות הזה משמר את הבדידות הגברית: הוא מסמן את האיפוק כגבורה ובכך מעודד את הגבר להכניס פנימה את ההתמודדות שלו. לכבוש אותה להדחיק ולנתק את החלקים המורכבים שקיימים בחוויה הגברית.

אני רוצה הציע מודל חדש של גבורה גברית: "איזהו גיבור? הפוגש את עצמו": את צערו ואת יצרו. גבורה גברית שמתבטאת ביכולת לפגוש את החלקים הקשיים בחוויה הגברית, את הצער, הכאב, הפגיעה והקושי איתם אנו מתמודדים. את המקומות בהם נכשלנו וטעינו, את המקום בהם כשלו וטעו ביחס אלינו, פגעו בנו. את היצר והרגש, החלקים הסוערים והלא נבונים שיש בנו ובמציאות.

קודם כל לפגוש אותם בתוכנו, להכיר אותם ואחר כך לשתף אותם החוצה, לקרובים לנו ולחברה בה אנו חיים.

צילום: Taylor Grote

הכוח הדרוש כדי להיות גיבור

גבורה זו דורשת כוחות רבים, היא מורכבת ומתאגרת לא פחות מגבורה פיזית של ניצחון או כיבוש, ולא פחות קשה מגבורה של איפוק והפנמת הרגש והיצר. אולי אפילו יותר משניהם.

דוגמאות ומודלים כאלו, יוצאי דופן בחשיבותם, הם גברים שמספרים בריש גלי על פגיעה מינית שעברו. אחד מהם הוא נתנאל פרבשטיין, גבר דתי בן 40. בראיון אצל קלמן ליבסקינד, גבר דתי נוסף. אדם אחר הוא אמיתי דן, אחד הגברים שהתלוננו נגד הרב מוטי אלון. הראיונות האלו, בהם גברים משתפים בפגיעה המינים שעבתו, חשובים וראוי ללמוד אותם בכל מסגרת בה גברים נמצאים.

בצעד אמיץ, הגברים האלו מציבים לנו מודל לגבורה גברית אחרת. כזו שמתארת בכנות וברגש את המפגש הקטלני עם היצר (התוקפני והמיני) ובעקבותיו את המפגש עם הצער הרב שכרוך בפגיעה המינית. לא פחות חשוב הוא התיאור של היעדר המפגש עם חלקים אלו, לעיתים במשך שנים, בכדי לשרוד את המצב החברתי הבעייתי בו אנו חיים.

הניתוק, השתיקה והבדידות גובה מחירים. התוצאות שלהם הם ההיפך מגבורה.

אחד המענים היפים והמרגשים שקורים בתקופה האחרונה הם מעגלי הגברים. קבוצות של גברים שנפגשים לדבר על כל הנושאים שהעליתי כאן ובכלל על החוויה הפנימית של כל אחד מהם. התארגנויות ספונטניות אלו מתרחשות בכל רחבי הארץ (אני מכיר מפגשים שנערכו בהוד השרון, ברמת הגולן, בחריש, בעמק האלה ובכוכב השחר). בנובמבר 2019 התקיים אירוע במהלכו התכנסו 100 קבוצות גברים במקביל למפגש שמסמל את התנועה המרגשת הזו.

זו דוגמה אחת לפתרון שאינה מתאימה לכל גבר, אך ניתן להתאים אותה לעולמם של גברים דתיים למשל: במהלך הדורות, דווקא בחברה הדתית נעשו צעדים רבים ומגוונים לשבור את הבדידות הגברית, ביניהם ניתן למנות את מוסד החברותא המפואר, את חבורות הלימוד בבתי המדרש ואת ההתוועדויות החסידיות.

כדי ששינוי יתרחש, כדי שנצליח ליצור חברה בה יש יותר בטחון לנשים ללא תלות בגברים, ובמקביל מרחב מאפשר עבור גברים להשיל את תפקיד הגיבור ולפגוש את הצער, הכאב, היצר והיצרתיות שקיימים בעולם ובהוויה העצמית שלהם . השינוי  צריך להגיע מבחוץ ומבפנים במקביל, צריכה להיות הבנה של הבעייתיות במצב הקיים (המבט החיצוני) ויש צורך לייצר מרחבים בהם ניתן לקדם את השינוי תוך שימוש בשפה ובכלים הקיימים מבפנים. לחברותות ולקבוצות לימוד והתוועדות למשל, יש פוטנציאל להפוך למרחב לשיתוף והקשבה גברית, כזו שתאפשר לגבר להתבונן על המורכבות במצב הקיים ולקדם שינוי חברתי אמיתי.

***

קווי החירום לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית

 1202: נשים |  1203: גברים
02-6730002: נשים דתיות  |  02-5328000: גברים דתיים
סיוע דרך WhatsApp ב-052-8361202  |  קולמילה – צ'אט סיוע אנונימי

מענה רפואי ראשוני | הליך פלילי והליך אזרחי | סיוע וליווי בהליך הפלילי | מענה טיפולי ורגשי
איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית | רקע, חזון ומטרות להקמת האיגוד

***

שאלון זיהוי למצבי סיכון

שאלון אנונימי של משרד הרווחה שנכתב עם מומחים לטיפול כדי לזהות את מצבך או את מצב הסיכון של בן או בת משפחה ובסביבתך הקרובה.
להתחלת מענה על השאלון>>

***

לקריאה נוספת במגזין גלויה:

עובד סוציאלי, מטפל, ומנהל את "אורשינא" מרכז טיפולי בנערים נפגעי תקיפה מינית, בנוסף היה שותף להקמתו.
בעשר השנים האחרונות עוסק בתחום של טראומה מינית.
מתגורר עם משפחתו בכפר עציון, נשוי ואב ל- 4.

>> לקריאת ראיון עם אורי שרמן-קנוהל במדור גלוית עיניים, היכנסו: ״לקח לי זמן להגיד בבטחון שיופי מרפא את הנשמה״ >>

פוסטים נוספים מאת אורי שרמן-קנוהל

י"א בטבת תש"ף 8.1.2020
גלויה מארחת
אורי שרמן
תפקיד הגיבור אותו נדרשים גברים למלא גובה מהם מחיר. מול מודל הגבורה הגברית ומחיריו, אורי שרמן מציע גבורה גברית קצת אחרת
ט״ו בכסלו תשפ״ד 28.11.2023
מאמר מאת
אורי שרמן קנוהל
אורי שרמן קנוהל על התביעה הערכית לעסוק בחוסר ובמעשי פגיעה המופיעים בטקסט המקראי בכלל ובסיפור דינה בפרט. תיאור המעגל הטראומטי, השיח הדיכוטומי הנובע מטראומה ודיון בשאלה: איך לדבר את הטראומה?
ו' באייר תש"ף 30.4.2020
גלויה מארחת
אורי שרמן
"האופן שבו אנו מתנהלים לאחר אירוע טראומטי משמעותי ומשפיע על תוצאותיו של האירוע, לא פחות מהאירוע עצמו".

אהבתם? מוזמנים לשתף

במילון המונחים של מגזין גלויה כבר ביקרת?

אל״ף בי״ת גלויה – האינדקס שיוביל אותך לנושאים נוספים
שנכתב עליהם במגזין.

גְּלוּיָה היא מגזין מקוון המתקיים כספריה צומחת ומטרתו לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס באמצעות הנגשת ידע על זוגיות, הלכה ומיניות, מוגנוּת, טקסי חיים עבור שלבים שונים בחיי היחידאות והיחד. כל זאת לצד שירים, ראיונות אישיים, תפילות, מסות ופרוזה המעניקים שאר רוח בנוסף למאמרים שבאתר.
במגזין גלויה רשומות רבות מאת כותבות וכותבים מגוונים השותפים לקול הרחב במרחבי הדעת.

אפשר להתעדכן במה חדש בגלויה ובאגרות שנשלחו, לצד הקולות הקוראים למשלוח תכנים אל צוות המגזין.

תמיד אפשר לקרוא הַכֹּל מִכֹּל כֹּל ברצף.

Scroll to Top

תודה שנרשמת

קו מפריד גלויה

עכשיו אפשר לגלות לך עוד

אייקון קול קורא

קול קורא במגזין גלויה
׳גְּלוּיָה׳ מזמינה אתכם.ן לשלוח טקסטים ויצירות אחרות לגליון בנושא אירועי ה-7 באוקטובר. מה אפשר להגיש? איך עובד התהליך?
כל זאת ועוד – במרחק הקלקה מכם.

מגזין גלויה
אצלך במייל

קו מפריד גלויה

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח מאמרים מהמגזין מפעם לפעם

הפניה נשלחה בהצלחה

קו מפריד גלויה

נחזור אליך בהקדם