פיוט זה חובר על ידי עטרה סנובל ואבי שמידמן מתוך מטרה להעמידו לרשות הציבור ולשימושו. הפיוט מהווה הזדמנות להרחבת מעגל המשתתפים בטקס בת המצווה ולהעצמת ערכי היהדות המגולמים בחגיגה זו.
פיוט זה חובר לאמירה בטקס בת מצווה. כל בית פותח בעידוד בת המצווה לדבוק בערכי היהדות (תדבקין…) ומסתיים בציפייה לפעולה ממשית בתחום זה (לכי בתי…). הפזמון מוסיף היבט מכוון ומחזק לערך שהופיע בבית. הפיוט מתאים לאירוע ביתי, משפחתי, או ציבורי, ובנוי בצורה של בית ופזמון שאותו אומר הציבור.
הפיוט איננו חלק מהתפילה, ולכן הוא מהווה הזדמנות להרחבת מעגל המשתתפים בטקס בת המצווה לבני ובנות משפחה, חברים וחברות, או דמויות משמעותיות אחרות. כל בית יכול להיאמר על ידי משתתף אחר, כאשר הקהל כולו עונה דברי חיזוק בפזמון.
הבית האחרון נועד להיאמר על ידי אמה ואביה של כלת בת המצווה. [ניתן להוריד את הפיוט כPDF בלחיצה כאן]
בְּרוּכָה אַתְּ בִּתִּי בְּקֶרֶב עַמֵּךְ
יְשַׁלֵּם ה' פָּעֳלֵךְ כְּרָחֵל וְלֵאָה יְשִׂימֵךְ
תִּדְבָּקִין בְּדַרְכֵי אֵל רַחֲמָיו לְנֶגְדֵּךְ
לָרָעֵב פִּרְסִי לַחְמֵךְ לַצָּמֵא הַטִּי כַּדֵּךְ
מִטּוּב לֵבָב תְּנִי מִסַּת נִדְבַת יָדֵךְ
לְכִי בִּתִּי בִּצְדָקָה וְהֵיטַבְתְּ חַסְדֵּךְ
בְּרוּכָה אַתְּ בִּתִּי בְּקֶרֶב עַמֵּךְ
יְשַׁלֵּם ה' פָּעֳלֵךְ כְּרָחֵל וְלֵאָה יְשִׂימֵךְ
תִּדְבָּקִין בְּשׁוֹמֵעַ שַׁוְעוֹת אֻמָּתֵךְ
חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֵךְ
הַלְלִי בְּרֹב הָמוֹן כִּי הֵם תְּשׁוּעָתֵךְ
לְכִי בִּתִּי קוֹל הַשְׁמִיעִי הַעֲלִי רִנָּתֵךְ
בְּרוּכָה אַתְּ בִּתִּי בְּקֶרֶב עַמֵּךְ
יְשַׁלֵּם ה' פָּעֳלֵךְ כְּרָחֵל וְלֵאָה יְשִׂימֵךְ
תִּדְבָּקִין בִּנְשׁוֹת שֵׁם, צְאִי, בְּעִקְבֵיהֶן שַׁאֲלִי
יִקָּרֵא שְׁמֵךְ בְּיִשְׂרָאֵל כְּיוֹשְׁבוֹת אָהֳלִי
לֶחֶם עַצְלוּת לְעוֹלָם לֹא תֹּאכְלִי
לְכִי בִּתִּי עֲשִׂי חַיִל בְּכָל אַרְצִי וְחֶבְלִי
בְּרוּכָה אַתְּ בִּתִּי בְּקֶרֶב עַמֵּךְ
יְשַׁלֵּם ה' פָּעֳלֵךְ כְּרָחֵל וְלֵאָה יְשִׂימֵךְ
תִּדְבָּקִין בְּמוֹלֶדֶת בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה
שִׁיתִי לִבֵּךְ לְחֵילָה לִנְוֵה עוֹלָה וְתוֹדָה
שִׁבֳּלֵי מוֹרָשָׁה לִקְטִי לָךְ בָּאֲגֻדָּה
לְכִי בִּתִּי בֵּין קוֹצְרֶיהָ לְשָׁמְרָהּ וּלְעָבְדָהּ
בְּרוּכָה אַתְּ בִּתִּי בְּקֶרֶב עַמֵּךְ
יְשַׁלֵּם ה' פָּעֳלֵךְ כְּרָחֵל וְלֵאָה יְשִׂימֵךְ
תִּדְבָּקִין בֶּאֱלֹהַי, מָסֹרֶת הַבְּרִית רוֹמְמִי
כִּי בָּשָׂר אַתְּ מִבְּשָׂרִי וְעֶצֶם מֵעַצְמִי
דְּעִי מִי אַתְּ בִּתִּי וְהַנַּעֲרָה הַזֹּאת לְמִי
לְכִי בִּתִּי וְאִמְרִי עַמֵּךְ עַמִּי
בְּרוּכָה אַתְּ בִּתִּי בְּקֶרֶב עַמֵּךְ
יְשַׁלֵּם ה' פָּעֳלֵךְ כְּרָחֵל וְלֵאָה יְשִׂימֵךְ
רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?
הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם
ביאור
בְּרוּכָה אַתְּ בִּתִּי: על פי רות ג, י: "וַיֹּאמֶר בְּרוּכָה אַתְּ לַה' בִּתִּי" | בְּקֶרֶב עַמֵּךְ: השווה בהיפוך העניין: במ' ה, כז | יְשַׁלֵּם יי פָּעֳלֵךְ: רות ב, יב: "יְשַׁלֵּם ה' פָּעֳלֵךְ" | כְּרָחֵל וְלֵאָה יְשִׂימֵךְ: על פי רות פרק ד, יא: "יִתֵּן ה' אֶת הָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶל בֵּיתֶךָ כְּרָחֵל וּכְלֵאָה".
תִּדְבָּקִין: רות ב, ח; ב, כא; וכן ראה רות א, יד; ב, כג | תִּדְבָּקִין בְּדַרְכֵי אֵל רַחֲמָיו לְנֶגְדֵּךְ: על פי ספרי דברים מט: "ללכת בכל דרכיו – אלו הן דרכי מקום, ה' אל רחום וחנון… וכי היאך איפשר לו לאדם לקרא בשמו של מקום? אלא נקרא המקום רחום אף אתה היה רחום" | לָרָעֵב פִּרְסִי לַחְמֵךְ: על פי ישעיהו נח, ז: "הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ" | לַצָּמֵא הַטִּי כַּדֵּךְ: על פי בראשית כד, יד: "הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה" | מִטּוּב לֵבָב: דברים כח, מז: "תַּחַת אֲשֶׁר לֹא עָבַדְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב מֵרֹב כֹּל" | תְּנִי מִסַּת נִדְבַת יָדֵךְ: על פי דברים טז, י: "וְעָשִׂיתָ חַג שָׁבֻעֹות לַה' אֱ-לֹהֶיךָ מִסַּת נִדְבַת יָדְךָ אֲשֶׁר תִּתֵּן כַּאֲשֶׁר יְבָרֶכְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ" | לְכִי בִּתִּי: רות ב, ב: "וַתֹּאמֶר לָהּ לְכִי בִתִּי" | וְהֵיטַבְתְּ חַסְדֵּךְ: על פי רות ג, י: "הֵיטַבְתְּ חַסְדֵּךְ הָאַחֲרוֹן מִן הָרִאשׁוֹן".
תִּדְבָּקִין בְּשׁוֹמֵעַ שַׁוְעוֹת אֻמָּתֵךְ: על פי הפיוט 'מעשה א-להינו' (שחרית יום כיפור), והשווה תהילים מ, ב: "קַוֹּה קִוִּיתִי ה' וַיֵּט אֵלַי וַיִּשְׁמַע שַׁוְעָתִי", וכן תהילים קמה, יט: "רְצֹון יְרֵאָיו יַעֲשֶׂה וְאֶת שַׁוְעָתָם יִשְׁמַע וְיֹושִׁיעֵם"| חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֵךְ: איכה ג, כג: "חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ" | הַלְלִי בְּרֹב הָמוֹן כִּי הֵם תְּשׁוּעָתֵךְ: על פי רמב"ם הלכות תפילה ח, א: "תפילת הציבור, נשמעת תמיד… לפיכך צריך אדם לשתף עצמו עם הציבור", וראה זהר פרשת וישלח יג, אות מה בסולם: "שאמר רבי שמעון, תפלה של רבים עולה לפני הקב"ה, והקב"ה מתעטר באותה התפלה, משום שהיא עולה בכמה אופנים" | לְכִי בִּתִּי קוֹל הַשְׁמִיעִי הַעֲלִי רִנָּתֵךְ: התפללי, השווה מלכים א ח, כח: "לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה".
תִּדְבָּקִין בִּנְשׁוֹת שֵׁם: על פי במדבר טז, ב: "קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם" | צְאִי, בְּעִקְבֵיהֶן שַׁאֲלִי: על פי שיר השירים א, ח: "צְאִי לָךְ בְּעִקְבֵי הַצֹּאן" | יִקָּרֵא שְׁמֵךְ בְּיִשְׂרָאֵל: על פי רות ד, יד: "וְיִקָּרֵא שְׁמֹו בְּיִשְׂרָאֵל" | כְּיוֹשְׁבוֹת אָהֳלִי: כעוסקות בתורה, על פי בראשית כה, כז: "וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים", וראה פרקי דרבי אליעזר, לא: "יעקב הלך בדרך החיים שהיה יושב אוהלים ועוסק בתורה כל ימיו" | לֶחֶם עַצְלוּת לְעוֹלָם לֹא תֹּאכְלִי: על פי משלי לא, כז: "צֹופִיָּה הֲלִיכֹות בֵּיתָהּ וְלֶחֶם עַצְלוּת לֹא תֹאכֵל" | לְכִי בִּתִּי עֲשִׂי חַיִל: משלי לא, כט: "רַבֹּות בָּנֹות עָשׂוּ חָיִל", וכן ראה: רות ד, יא: "וַעֲשֵׂה חַיִל בְּאֶפְרָתָה וּקְרָא שֵׁם בְּבֵית לָחֶם".
תִּדְבָּקִין בְּמוֹלֶדֶת בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה: השווה בהיפוך העניין: רות ב, יא: "וַתַּעַזְבִי אָבִיךְ וְאִמֵּךְ וְאֶרֶץ מֹולַדְתֵּךְ וַתֵּלְכִי אֶל עַם אֲשֶׁר לֹא יָדַעַתְּ" | בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה: ירמיהו ג, יט:"וְאֶתֶּן לָךְ אֶרֶץ חֶמְדָּה" | שִׁיתִי לִבֵּךְ לְחֵילָה: תהילים מח, יד: "שִׁיתוּ לִבְּכֶם לְחֵילָה" | לִנְוֵה עוֹלָה וְתוֹדָה: למקום המקדש | שִׁבֳּלֵי מוֹרָשָׁה לִקְטִי לָךְ בָּאֲגֻדָּה: על פי רות ב, ב: "אֵלְכָה נָּא הַשָּׂדֶה וַאֲלַקֳטָה בַשִּׁבֳּלִים" | לְשָׁמְרָהּ וּלְעָבְדָהּ: על פי בראשית ב, טו: "וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעׇבְדָהּ וּלְשׇׁמְרָהּ".
תִּדְבָּקִין בֶּאֱלֹהַי: על פי רות א, טז: "עַמֵּךְ עַמִּי וֵא-לֹהַיִךְ אֱ-לֹהָי" | מָסֹרֶת הַבְּרִית רוֹמְמִי: על פי יחזקאל כ, לז: "וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם בְּמָסֹרֶת הַבְּרִית" | כִּי בָּשָׂר אַתְּ מִבְּשָׂרִי וְעֶצֶם מֵעַצְמִי: בראשית ב, כג: "זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה" | דְּעִי מִי אַתְּ בִּתִּי: רות ג, טז: "וַתָּבֹוא אֶל חֲמֹותָהּ וַתֹּאמֶר מִי אַתְּ בִּתִּי"| וְהַנַּעֲרָה הַזֹּאת לְמִי: רות ב, ה: "וַיֹּאמֶר בֹּעַז לְנַעֲרֹו הַנִּצָּב עַל הַקֹּוצְרִים לְמִי הַנַּעֲרָה הַזֹּאת" | לְכִי בִּתִּי וְאִמְרִי עַמֵּךְ עַמִּי: רות א, טז: "עַמֵּךְ עַמִּי וֵא-לֹהַיִךְ אֱ-לֹהָי".
***
* השתמשתן/ם בהצעות שלנו לטקס? נשמח לקבל עדכונים ותיוגים בכתיבה שלכן/ם על הטקס – #נָחוּגָה / #נחוגה.
המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:
- ברכה מפויטת לחתן בר מצווה – עטרה סנובל ואבי שמידמן
- על בר ובת המצווה ביהדות: טקס חניכה לנער ולנערה – צוות גלויה
- פיוט לבר מצווה – רחל אילון כוכבא
- הפיוט כגורם מקשר בין אירוע פרטי, בני המשפחה וא-לוהים – רחל אילון כוכבא
- בת מצווה לבנות: מעמד האשה והדילמה הביתית – שלומית ונתנאל פישר
- לטקס את החיים: מבוא ל"נָחוּגָה" – צוות גלויה
- "חברים מקשיבים לקולך" – היבטים מגדריים בטקסי חיים – חגית אקרמן והרבנית דבורה עברון
- לבחור לבנות את טקסי חיינו – מיכל יחיאלי קופנהגן
עוד מאמר בנושא:
בת מצווה, הגירסה הישראלית – ד״ר חזקי שוהם