להנחיות ההתגוננות מנגיף הקורונה יש משמעות עבור חיי היומיום של כלל החברה ובתוך כך גם אירועי שמחה שתוכננו לעת הזו ונאלצו להידחות, להתבטל או לעבור שינויים. זוגות מאורסים ובני משפחותיהם מצאו ומוצאים עצמם נדרשים להכריע בדבר קיום החתונה, הקדמתה, דחייתה או שינוי מן המתוכנן לכדי פתרון חדש.
כצעד למניעת ההתפשטות של נגיף הקורונה ובעקבות ההנחיות המשתנות תדיר של משרד הבריאות, אנו נאלצים ונאלצות לשנות תוכניות, גם כאלה שנקבעו זמן רב מראש ושאנו מייחסות להן חשיבות עליונה במעגל החיים האישי והכללי שלנו. יום החתונה נחשב בעיני רבים לאחד הימים החשובים ביותר בחייו של אדם, וההכנות לקראתו נוטות להיות מרובות פרטים.
ההנחיות לקיום אירועים ולשמירת מרחק מציבות דילמות רבות מול זוגות רבים שקבעו את תאריך חתונתם לימי הקורונה או שבחרו תוך כדי התקופה הזו להינשא. ההנחיות משפיעות על כמות הנוכחים, מיקום החתונה ועוד. הדילמות האלו לא פוסחות על אף זוג מאורס. יש שבוחרים לדחות את חתונתם, יש שבוחרים להקדימה, יש הבוחרים לקיימה במועדה בהתאם למגבלות הקיימות ויש שבוחרים למצוא פתרונות יצירתיים אחרים – הלכתיים וחוקיים – אם ליום כלולותיהם במועדו ואם ליום אחר בעתיד הקרוב או הרחוק יותר.
ההצעות שמונחות לפניכם לוקחות בחשבון שהימים הללו הם ימי ספירת העומר, בהם נהוג שלא להתחתן. יש הנוהגים שלא לקיים שמחות נישואין עד ל"ג בעומר ויש שממתינים עד לאחר שבועות. כך או כך, כל החלטה שתתקבל בלאו הכי לא תוכל לבוא לידי ביטוי מיידי. בתקופה דינמית זו, בה שינויים גדולים עשוים להתרחש מהיום למחר, אין לדעת איך יראה לוח החיים הצפוי לנו. גם אם הכרעות הנוגעות לשמחת נישואיכם עדיין לא ניתנות ליישום מיידי, כדאי להכיר את האפשרויות המוצעות ולשקול אותן כדי שכאשר אפשר יהיה לשוב ולקיים שמחות נישואין, ההכרעות יתקבלו מתוך ידיעה וביתר-קלות.
האם מותר הלכתית לדחות חתונה?
יש דעות שונות בעניין דחיית חתונה ובשאלה האם דחיית חתונה אסורה או פשוט לא נהוגה. הסברה הדתית היא שבני הזוג התכוננו נפשית להיות נשואים ביום מסוים ודחיית החתונה עשויה להכשיל אותם באיסור, וכן שבימינו כל תקופת האירוסין 'מועדת לפורענות' ולכתחילה עדיף שלא תהיה ארוכה מדי – ובוודאי שאין להאריך אותה עוד לאחר שנקבעה. עם זאת, יש לקחת בחשבון ההלכתי כי בתקופה הנוכחית ישנם זוגות העומדים לקראת חתונה ונמנעים מפגישה פנים אל פנים מסיבות בריאותיות – וכך החשש מהכשלה באיסור רלוונטי פחות.
הקהילה הרבנית אינה תמימת דעים באשר לשאלה של דחיית חתונה בימי קורונה, אך יש על מה לסמוך באמירה שהאוירה הבריאותית הנוכחית היא שעת דחק (בנוסף על המתירים לדחות חתונה מלכתחילה). יש לזכור כי העיקרון לפיהו 'לא דוחים חתונה' שריר וקיים כאשר זוג מאורס וישנה תקופת אבלות בחיי המשפחה ובמצב כזה אכן יש פתרונות הלכתיים ובלבד שלא תידחה החתונה. ברם, בעידן הנוכחי יש להבחין כי זוגות הם אלו שמבקשים לדחות את החתונה בשל הצורך בצמצום הקהל באופן שגם לא כל המשפחה הגרעינית תוכל בהכרח להיות באירוע החתונה ועוד קשיים אחרים. יתרה על כך, זוגות מאורסים רבים נתונים במצב בו הם אינם יכולים להיפגש פיזית בשל ההנחיות על שהות במרחק קרוב לבית, ימי סגר שהתקיימו בחגים ושמירה על ההורים מצד גילם או שמירה על בני משפחה אחרים. מנגד, אמצעי התקשורת השונים מאפשרים דיבור וצפייה במסך בו בני הזוג נראים. זוהי איננה שגרה ואין היא ממנהג זוגות מאורסים לכתחילה, אבל יש בכך הענקת פתרון מסויים.
אפשרות ראשונה – חתונה מינימליסטית
מה חייב להיות בחתונה?
המינימום הנהוג לקיום חתונה הוא הזוג הנישא, שני עדים כשרים וחפץ או שטר שניתן לקדש עליו. במאות האחרונות נהוג למנות גם מסדר/ת קידושין כדרישה בסיסית.
הזוג הנישא, מסדר הקידושין, שני העדים ושני זוגות ההורים מסתכמים בתשעה נוכחים.
שבע ברכות:
כדי לברך את שבע הברכות נדרשת נוכחות של מניין אנשים. בשעת הדחק אפשר לקיים את החופה בלי לברך שבע ברכות, וניתן להשלים אותן ולברך בשם ובמלכות בשבוע שבע הברכות, העוקב לחתונה.
אם זוג מתחתן עכשיו אבל מקיים מסיבת חתונה נטולת-טקס אחרי שבוע שבע הברכות, לא ניתן יהיה לברך את שבע הברכות בשם ובמלכות.
סעודת מצווה:
סעודת המצווה צריכה להיות גם היא בימי שבע ברכות ובמעמד של מניין. ברכת "שהשמחה במעונו" בזימון לסעודת המצווה היא מקרה מיוחד שאפשר לברך ללא מניין.
הסכמי קדם נישואין:
אמנם לא מדובר בחובה אלא בבחירה ובהחלטה חשובה, אך כדאי לדעת שאם אתם בוחרים לחתום על הסכם קדם נישואין – החתימה על ההסכם צריכה להתבצע לפני הנישואין ההלכתיים כדי שיהיה להם תוקף. לכן, ההמלצה (של גורמים משפטיים והלכתיים כאחד) היא לא לדחות את החתימה עליהם עד לאחר החתונה.
רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?
הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם
אפשרות שניה – חופה מינימלית עכשיו, שמחת נישואין גדולה אחר כך
לצד הפן ההלכתי, ישנו הפן הרגשי המתלווה לצורך לדחות חתונה. הקושי הרגשי עשוי להיות אדיר, ודאי נוכח הציפייה וההתרגשות בתקופת האירוסין – שלכם ושל המשפחות המעורבות.
לצד מפח הנפש, אפשר לנסות להסתכל קדימה במבט חיובי: גם ללא אירוע רב משתתפים אתם חתן וכלה בשנתם הראשונה, ויש יתרונות בכניסה לחייכם המשותפים כזוג נשוי באוירה שלא שמה אתכם במרכז הלחץ ומאפשרת לכם להתרגל אחת לשני ולחייכם החדשים בשקט יחסי ובאינטימיות.
אם החלטתם להינשא בתאריך המתוכנן עם פחות מעשרה אנשים, עדיין קיימת האפשרות לערוך מסיבת חתונה גדולה כפי שרציתם, ולדחות אותה לתקופה רגועה יותר.
אפשרות שלישית – סבב שמחות קטנות
פתרון יצירתי אחר הוא קיום כמה חגיגות קטנות ומצומצמות במוקדים שונים (כל עוד ההנחיות של משרד הבריאות מאפשרות זאת, כמובן).
כך למשל ישנם זוגות הבוחרים, לקיים את טקס הקידושין במעמד משפחתה של הכלה, לקרוא את הכתובה בנסיעה בדרך ואת טקס החופה ושבע הברכות לקיים בבית הורי החתן – או אפילו בדירתם של בני הזוג, וכך לקיים את החובה של 'כונסה לביתו' כפשוטו כששני בני הזוג נכנסים אל חיי הנישואין מתוך ביתם ממש ולא לאחר חגיגות הכלולות, כפי שהתקבע.
זהו פתרון מעט מסורבל, אך המאפשר לשתף ענפים שונים של המשפחה בשמחת הכלולות – ומבלי להתפשר ולקיים מסיבה-שאחרי, לאחר שחיי הנישואין כבר מתקיימים בפועל.
לכלכל את הכלולות
גם מהבחינה הכלכלית ניתן לתכנן את האירוע בצורה אחרת משתכנתם בהתחלה או שתמיד חלמתם. ניתן להתאים את האירוע להנחיות והמגבלות בחכמה לכדי שמחה שלמה, גם אם באופן אחר ומאופק יותר. טוב יהיה אם כל זוג יכניס למערך השיקולים לא רק את שאלת קיום החתונה עצמה (הטקס והמסיבה) ולכל השאלות המהותיות של הלכה ושל בני המשפחה; אלא גם את נותני השירותים עימם הייתם בקשר טרום עידן הקורונה ועימם התקשרתם בקשרי עסקה. נכון הדבר כי המצב הנוכחי נחשב עסקית על ידי המדינה כמצב חירום ויש תמיכה מסויימת בעצמאיים וכדומה, אבל אי אפשר להכחיש עד כמה הספקים השונים נפגעו קשה בעת הזו. רובם ככולם בוודאי ישמחו ללקוחות ולפרנסה, גם כשהעת הזו מביאה את הזוגות הבוחרים להתחתן בימים אלה להתנהל בתקציב צנוע יותר.
המצב הנוכחי והצורך לשנות את התוכניות בטווח קצר קשה מאוד וגורם לרבים ולרבות מאיתנו לתחושה קשה של חוסר אונים ואובדן שליטה; אבל עם הרבה סבלנות, תושיה ותקשורת בריאה בין כל המעורבים, אפשר להתגבר יחד על הקשיים ולמצוא מגוון פתרונות. זהו מגוון מצומצם, לא כזה שמישהו פילל אליו ובכל זאת חשוב לשוחח בתוך הזוגיות ועם בני המשפחה על שיקולי הדעת השונים ולמצוא יחד פתרונות שהם הטובים ביותר בתוך המצב הנוכחי.
איננו יודעים אם דפוסי החגיגות של כולנו ישתנו בעקבות תקופה זו, או שהשגרה תשיב לדפוסים קודמים. אין ספק שבתוך אי הוודאות הזו ניתן לגייס גם מנת אופטימיות, לצד הכאב של המרחק והשינוי, הויתור על החלומות והתכנונים של המסיבה – ולזכור כי מסיבת החתונה מגלמת תמיד את עיקר המעשה: חופה וקידושין של זוג שמתכלל יחד ויוצא לדרך משותפת ארוכה, בשמחה ובאהבה.
***
המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:
- דיאלוג במפגש משפחות לפני החתונה – עו"ד שירה לב-ציון
- "עד החתונה זה יעבור?" – מאורסים בעידן קורונה – לילך בן דוד
- איך לקיים טקס חופה וקידושין הקרוב ביותר לעולמם של בני הזוג? – הרבנית שרה סגל-כץ וחורש אל-עמי
- לקראת הטבילה הראשונה במקווה – הרבנית שרה סגל-כץ
- לבחור את החדווה גם בתוך הפקת החתונה: עשר עצות לתקופת האירוסין – הרבנית שרה סגל-כץ
לקריאה נוספת:
- מים חיים – רביטל ויטלזון יעקבס, מגזין מוצש, מקור ראשון – כתבה על ההתמודדות עם הטבילה במקווה בימי הקורונה, 18.12.20