'ברכת הכלה' היא מנהג שהשתרש כמרכיב מקובל בחתונה היהודית ויש לה נוסחים שונים. מה אופייה וכיצד התגלגלה? מה תוכנה ומאפייניה? הצעות לברכות מקוריות והזמנה לעיון במאגר הברכות במגזין.
<< למאגר כלל ברכות הכלה במגזין גלויה >>
היכרות עם ברכת הכלה
'ברכת הכלה' היא מעין תפילה או תחינה שאומרת הכלה בזמן חתונתה, לרוב לאחר שהחתן מכסה אותה בהינומה ולפני צעידתה לחופה. יש האומרות את הברכה בשלבים אחרים של החתונה והטקס.
אין מדובר במצווה או בחובה הלכתית אלא במנהג שצמח מן השטח, ועל כן אין נוסח אחד ומחייב לברכה. יש נוסחים 'מסורתיים' יותר ויש נוסחים מודרניים ומגוונים הכוללים תפילות, בקשות ושירים, ויש הכותבות לעצמן תפילה אישית.
על פי רוב עוסקת ברכת הכלה בכניסה לחיי הנישואין ובתקווה לעתיד טוב, בריא ואוהב לה ולבן זוגה, ולמשפחה שיקימו. יש נוסחים המדגישים את הבית שיָקום ואת ערכיו, ויש נוסחים המדגישים בקשות לשלום בית, בריאות, ילדים ופרנסה. המסורת מייחסת כוח מיוחד העומד לכלה ביום חופתה, ויש המשלבות בברכה בקשות אישיות על רווקים ורווקות, יולדות, חולים או על עם ישראל. ברכת הכלה יכולה להביע ייחולים אישיים של הכלה מיום נישואיה ועתידה, רצונותיה, הודיה על המעמד וכל שתחפוץ.
לעצב את ברכת הכלה
את ברכת הכלה ניתן לעצב לא רק ברמת התוכן והניסוח, אלא גם בהיבט הפיזי ממש. בגלל אופייה המיוחד והאישי, רבות רואות בברכה זו משמעות רבה וחוות אליה חיבור אישי. על כן, נהוג לעיתים להכין את ברכת הכלה בצורה מעוצבת ויפה, המכבדת את התוכן שהיא מביעה וכן המהווה מעין מזכרת של תמיד מיום הנישואין.
רבות נוהגות לקשט את 'ברכת הכלה' כאלמנט עיצובי שיישאר כמזכרת־עד מיום הנישואין. יש כלות הבוחרות בעצמן בעיצוב הברכה שלהן וזו יכולה להיות מתנה אישית של חברה, אחות, אמא או חמות. נהוג לעצב את הברכה בצורה עגולה (אולי כדי לבטא את מחזוריות החיים?), יש המדביקות אותה על תוף, או אף רוקמות אותה. הכול כמידת הטעם והכישרון – הכל מותר והרשות נתונה.
הצעות לברכות כלה מתוך המגזין
במגזין גלויה אספנו כמה הצעות מקוריות ומרגשות של ברכת כלה.
הנה כמה מההצעות הייחודיות שזכינו לתת להן אכסניה:
ברכת כלה: בריאה חדשה אותה אנו יוצרים היום / אלישבע סטולמן ואפרת כהן (מרגליות)
אַתָּה הוּא ה' הָאֱ-לֹהִים.
הָאֵ-ל הַגָּדוֹל הַגִּבּוֹר וְהַנּוֹרָא. אַתָּה עָשִׂיתָ אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ.
אַתָּה הוּא יוֹצֵר הָאָדָם וְנָפַחְתָּ בּוֹ רוּחַ וּנְשָׁמָה וּבָרָאתָ אִישׁ וְאִשָּׁה וְרָשַׁמְתָּ בָּהֶם שִׁמְךָ הַקָּדוֹשׁ: "עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד."עַל כֵּן בָּאתִי לְבַקֵּשׁ וּלְהִתְחַנֵּן לְפָנֶיךָ בַּיּוֹם הַגָּדוֹל הַזֶּה, שֶׁתִּתֶּן לִי וּלְאִישִׁי חַיִּים טוֹבִים. וְשֶׁהַבְּרִיאָה הַחֲדָשָׁה, שֶׁאוֹתָהּ אָנוּ יוֹצְרִים הַיּוֹם, תִּהְיֶה בְּרִיאָה שְׁלֵמָה בִּקְדֻשָּׁתָהּ וְתִהְיֶה כֻּלָּהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם.
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁתִּשְׁרֶה בְּבֵיתֵנוּ הָאַהֲבָה וְהָאַחֲוָה, הַשָּׁלוֹם וְהָרֵעוּת. שֶׁנִּרְאֶה כָּל אֶחָד מַעֲלַת חֲבֵרֵנוּ וְלֹא חֶסְרוֹנוֹ. יִהְיֶה רָצוֹן שֶׁתַּשְׁרֶה שְׁכִינָתְךָ עָלֵינוּ וְתִשְׁמֹר אוֹתָנוּ מִכָּל צָרָה וְצוּקָה וּמִכָּל נֶגַע וּמַחֲלָה וְתִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדֵינוּ וְזַכֵּנוּ לְגַדֵּל בָּנִים וּבָנוֹת, נְכָדִים וּנְכָדוֹת, וְתִטַּע בֵּינֵינוּ אַהֲבָה וַהֲבָנָה שָׁלוֹם וְרֵעוּת. וּבְשָׁעָה שֶׁנִּכָּנֵס תַּחַת חֻפָּה, שֶׁתְּהֵא כְּעוֹמֶדֶת לִפְנֵי כֵּס הַכָּבוֹד. וּבָעֵת וּבָעוֹנָה הַזֹּאת שָׁאַתָּה מוֹחֵל לִי וּלְאִישִׁי עַל כָּל עֲוֹנוֹתֵינוּ וְאַשְׁמוֹתֵינוּ יַעֲלוּ לְפָנֶיךָ תְּפִלּוֹתֵינוּ וּתְפִלּוֹת אַחֵינוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּכָל אֲתָר וַאֲתָר. בָּרֵךְ אֶת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל רֵאשִׁית צְמִיחַת גְּאֻלָּתֵנוּ, הָגֵן עַל מְגִנֵּי אֶרֶץ קָדְשֵׁנוּ וּשְׁלַח מָשִׁיחַ בְּקָרוֹב.
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁתְּרַחֵם עַל כָּל יִשְׂרָאֵל בַּאֲשֶׁר הֵם, הָסֵר כָּל מִינֵי חֹלִי וּשְׁלַח לְכָל בְּנֵי וּבְנוֹת יִשְׂרָאֵל אֶת זִוּוּגָם הַנָּאֶה לָהֶם וְיִהְיוּ עֲוֹנוֹתֵינוּ נִמְחָלִים עַל יְדֵי תְּשׁוּבָה מַעֲשִׂים טוֹבִים וְחֻפָּה.
אָמֵן.
ברכת כלה: תפילת הודיה לכלה / אורה זך
השמחה צומחת מהתבוננות בשפע העוטף אותנו. כל אחת זוכה לשפע ייחודי לכן טוב להוסיף הלל על המיוחד לך.
ה' אֱ-לֹהַי, אִלּוּ פִּי מָלֵא שִׁירָה כַּיָּם וּלְשׁוֹנִי רִנָּה כַּהֲמוֹן גַּלָּיו, וְשִׂפְתוֹתַי שֶׁבַח כְּמֶרְחֲבֵי רָקִיעַ, אֵין אֲנִי מַסְפִּיקָה לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל עַל אַחַת מֵאֶלֶף אַלְפֵי חֲסָדִים וּפְלָאִים שֶׁעָשִׂיתָ עִמִּי.
מוֹדָה אֲנִי לְךָ שֶׁזָּכִיתִי לִחְיוֹת וְלִגְדֹּל וּלְהַגִּיעַ לְיוֹם קָדוֹשׁ זֶה, וְעַל כָּךְ שֶׁאֲנִי זוֹכָה לִחְיוֹת וְלַחְגֹּג אֶת חֲתֻנָּתִי בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, לָהּ יִחֲלוּ וְצִפּוּ אִמּוֹתַי וַאֲבוֹתַי אַלְפֵי שָׁנִים.
מוֹדָה אֲנִי לְפָנֶיךָ עַל הַמִּשְׁפָּחָה שֶׁלִּי: הַהוֹרִים הַנִּפְלָאִים שֶׁגִּדְּלוּ, פִּרְנְסוּ, חִנְּכוּ, אָהֲבוּ וְהֶעֱנִיקוּ לִי אֶת כָּל שֶׁהָיִיתִי זְקוּקָה לוֹ עַל מְנַת לִצְמֹחַ וְלִפְרֹחַ וּלְהַגִּיעַ לְיוֹם זֶה. תּוֹדָה עַל אַחַי וְאַחְיוֹתַי (להוסיף את שמותיהם) שֶׁהָיוּ לִי לְמִשְׁפָּחָה אוֹהֶבֶת וְתוֹמֶכֶת. מוֹדָה אֲנִי לְךָ עַל הַחֲבֵרוֹת שֶׁלִּי שֶׁהָיוּ לְצִדִּי לְכָל אֹרֶךְ הַשָּׁנִים, וּמֵהֶן לָמַדְתִּי לֶאֱהֹב וְלָתֵת, אֲשֶׁר ִָעֲצוּ לִי בִּדְרָכִים רַבּוֹת, וְהֶעֱנִיקוּ לִי תְּמִיכָה וְאַהֲבָה.
מוֹדָה אֲנִי לְפָנֶיךָ עַל כָּל הַשֶּׁפַע הַגַּשְׁמִי (בִּפְרָט עַל…) וְהָרוּחָנִי (בִּפְרָט עַל…) שֶׁהִשְׁפַּעְתָּ עָלַי כְּדֵי שֶׁאֶחְיֶה כָּל רֶגַע וְכָל שָׁעָה בְּרֶוַח וּבְשִׂמְחָה. מוֹדָה עַל הַבְּרִיאוּת הַגּוּפָנִית וְהַנַּפְשִׁית שֶׁלִּי, עַל שֶׁהִצַּלְתָּ אוֹתִי מִפֻּרְעָנוּיוֹת רַבּוֹת, וְהִנְנִי עוֹמֶדֶת לְפָנֶיךָ שְׁלֵמָה וּבְרִיאָה בְּיוֹם שָׂמֵחַ זֶה.
מוֹדָה אֲנִי לְפָנֶיךָ עַל הַחֲסָדִים הָעֲצוּמִים שֶׁאַתָּה מַשְׁפִּיעַ עָלֵינוּ בְּשֶׁפַע בְּקִיּוּם חֲגִיגַת חֻפָּתֵנוּ: אוֹרְחִים הַמְּשַׂמְּחִים, נִגּוּנִים, רִקּוּדִים, רַב מְחַתֵּן, שֶׁפַע מַאֲכָלִים, שִׂמְלַת כַּלָּה, תַּכְשִׁיטִים, אִפּוּר, נַעֲלַיִם, מַזְכָּרוֹת וְעוֹד אַלְפֵי פְּרָטִים (אפשר להוסיף).
וּמֵעַל הַכֹּל, מוֹדָה אֲנִי לְפָנֶיךָ עַל שֶׁזִּכִּיתַנִי לִמְצֹא אֶת זִוּוּגִי מִשֹּׁרֶשׁ נִשְׁמָתִי, חָתָן (כאן תאמר את מעלותיו וסגולותיו, כגון: נָדִיב, שָׂמֵחַ ועוד) שֶׁמָּצָאנוּ חֵן וְחֶסֶד אֶחָד בְּעֵינֵי הַשֵּׁנִי, אִתּוֹ אֶתְחַבֵּר וְאֶהְיֶה לְאָדָם שָׁלֵם, וּנְקַיֵּם אֶת יִעוּדֵנוּ בָּעוֹלָם.
מוֹדָה אֲנִי לְפָנֶיךָ עַל הֱיוֹתִי כַּלָּה.
תפילת הדרך / שורי חזן
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱ-לֹהַי וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתַי
שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם,
וְתַפְגִּישֵׁנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַגִּיעֵנוּ לְחֻפָּתֵנוּ לְחַיִּים,
בְּשִׂמְחָה וּבְאַהֲבָה, בֶּאֱמֶת וּבְשָׁלוֹם.
וְתַצִּלֵנוּ מִכָּל מִינֵי פְּחָדִים וַחֲרָדוֹת
וּבְרִיחוֹת וּסְפֵקוֹת בַּדֶּרֶךְ,
וּמִכָּל מִינֵי דֵּעוֹת קְדוּמוֹת וַחֲשָׁשׁוֹת
הַמִּתְרַגְּשׁוֹת וּבָאוֹת לָעוֹלָם.
וְתִשְׁלַח בְּרָכָה בֵּינֵינוּ,
וְתִתְּנֵנוּ לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְאַהֲבָה,
זֶה בְּעֵינֵי זוֹ וְזוֹ בְּעֵינִי זֶה,
וְנִשְׁמָע כָּל אֶחָד אֶת קוֹלוֹ שֶׁל הָאַחֵר,
וְנֵדַע לְהַשְׁמִיעַ אִישׁ אֶת קוֹלוֹ
וּנְהִי לַמַּנְגִּינָה עָרֵבָה יַחְדָּו.
כִּי אַתָּה אַל שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה,
מַאֲחֶה שְׁבָרִים, מְצָרֵף חֲלָקִים
בָּרוּךְ אַתָּה ה' שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה
<< למאגר כלל ברכות הכלה במגזין גלויה >>
* השתמשתן/ם בהצעות שלנו לטקס? נשמח לקבל עדכונים ותיוגים בכתיבה שלכן/ם על הטקס – #נָחוּגָה / #נחוגה.
רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?
הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם
***
המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:
- לבחור לבנות את טקסי חיינו – מיכל יחיאלי קופנהגן
- שמחת אם החתן-הכלה: טקס נשי לקראת חתונת הבת/הבן – הרבה הדס רון-זריז
- הרהורים מותרים על חופה וקידושין – איך לקיים טקס הקרוב ביותר לעולמם של בני הזוג? – הרבנית שרה סגל-כץ וחורש אל עמי
- מעשיות ורוחניות: מנהגי חתונה – הרבנית שרה סגל-כץ
- האם אישה יכולה לברך ברכת חתנים? – הרב דוד ביגמן והרב ד"ר יוסף סלוטניק
- ברכה שמינית לרב עמרם גאון
- גם ציפור מצאה בית – ברכה תחת החופה מהורים לילדיהם – יונדב קפלון, מתוך ספר האהבה
- קרני יצמח וישע יראה – ר' יוסף קמחי
- שבע מֵעֵין-בְּרָכוֹת לכלה ולחתן – שרה פרידלנד בן ארזה
- תפילה בדרך למקום החתונה – אורה זך