הצעה לסדר שנכתב עבור האשה היולדת: פסוקים ותפילות שחוברו לאמירה לפני הלידה, בזמן הלידה ולאחריה.
למאמר על הרקע לחיבור סדר היולדת: לידה כחוויה רוחנית: חזון והצעה לבניית טקס משלך >>
בשבועות לפני הלידה, היולדת יכולה לכוון את ליבה לפי כוונה זו:
יהי רצון מלפניך ה' אלוקי ואלוקי אימותי ואבותי, הריני אני מתקרבת לשעת הלידה, שעת הקירבה עם נס הבריאה. וכמו שהיולדות העבריות היו עושות בשעה שהיתה בת ישראל מרגשת בעצמה קרובה לילד היתה יוצאה לילד לשדה, הרי אני מתנתקת ויוצאת לשדי העולם להיות איתך אלוקי. וכיון שהיתה יולדת היתה תולה עיניה כלפי מעלה, הרי אני תולה את עיני כלפי מעלה אליך אלוקי. וכמו שהיתה אומרת, הרי אני אומרת: אני עשיתי את שלי שאמרת פרו ורבו. אף אתה עשה שלך ביילודתני בשלום, כמו שאמרת: לשעה קלה אני הייתי מיילדת לבנותי. שנ' "וּמוֹלְדוֹתַיִךְ בְּיוֹם הוּלֶּדֶת אֹתָךְ" (יחזקאל טז, ד).
(דברים רבה)
לפני הלידה או בזמן הצירים, היולדת אומרת פסוקים אלו:
וַיַּרְא יְהוָה כִּי שְׂנוּאָה לֵאָה וַיִּפְתַּח אֶת רַחְמָהּ וְרָחֵל עֲקָרָה׃ (בראשית כט, לא)
וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת רָחֵל וַיִּשְׁמַע אֵלֶיהָ אֱלֹהִים וַיִּפְתַּח אֶת רַחְמָהּ׃ (בראשית ל, כב)
כִּי פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לוֹ וְהַעֲבֵט תַּעֲבִיטֶנּוּ דֵּי מַחְסֹרוֹ אֲשֶׁר יֶחְסַר לוֹ: (דברים טו, ח)
יִפְתַּח יְהוָה לְךָ אֶת אוֹצָרוֹ הַטּוֹב אֶת הַשָּׁמַיִם לָתֵת מְטַר אַרְצְךָ בְּעִתּוֹ וּלְבָרֵךְ אֵת כָּל מַעֲשֵׂה יָדֶךָ וְהִלְוִיתָ גּוֹיִם רַבִּים וְאַתָּה לֹא תִלְוֶה: (דברים לח, יב)
לִהְיוֹת עֵינֶךָ פְתֻחוֹת אֶל הַבַּיִת הַזֶּה לַיְלָה וָיוֹם אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַרְתָּ יִהְיֶה שְׁמִי שָׁם לִשְׁמֹעַ אֶל הַתְּפִלָּה אֲשֶׁר יִתְפַּלֵּל עַבְדְּךָ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה׃ (מלכים א’ ח, לט)
לִלִהְיוֹת עֵינֶיךָ פְתֻחוֹת אֶל תְּחִנַּת עַבְדְּךָ וְאֶל תְּחִנַּת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לִשְׁמֹעַ אֲלֵיהֶם בְּכֹל קָרְאָם אֵלֶיךָ׃ מלכים א’ (ח, נב)
לִהְיוֹת עֵינֶיךָ פְתֻחוֹת אֶל הַבַּיִת הַזֶּה יוֹמָם וָלַיְלָה אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַרְתָּ לָשׂוּם שִׁמְךָ שָׁם לִשְׁמוֹעַ אֶל הַתְּפִלָּה אֲשֶׁר יִתְפַּלֵּל עַבְדְּךָ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה׃ (דברי הימים ב’ ז, כ)
עַתָּה אֱלֹהַי יִהְיוּ נָא עֵינֶיךָ פְּתֻחוֹת וְאָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לִתְפִלַּת הַמָּקוֹם הַזֶּה׃ (דברי הימים ב’ ז, מ)
עַתָּה עֵינַי יִהְיוּ פְתֻחוֹת וְאָזְנַי קַשֻּׁבוֹת לִתְפִלַּת הַמָּקוֹם הַזֶּה: (דברי הימים ב’ ו, טו)
הוּא בַשָּׁנָה הָרִאשׁוֹנָה לְמָלְכוֹ בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן פָּתַח אֶת דַּלְתוֹת בֵּית יְהוָה וַיְחַזְּקֵם: (דברי הימים ב’ ג, לט)
תְּהִי נָא אָזְנְךָ קַשֶּׁבֶת וְעֵינֶיךָ פְתֻוּחוֹת לִשְׁמֹעַ אֶל תְּפִלַּת עַבְדְּךָ אֲשֶׁר אָנֹכִי מִתְפַּלֵּל לְפָנֶיךָ הַיּוֹם יוֹמָם וָלַיְלָה עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדֶיךָ וּמִתְוַדֶּה עַל חַטֹּאות בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר חָטָאנוּ לָךְ וַאֲנִי וּבֵית אָבִי חָטָאנוּ: (נחמיה א, ו)
שָׁרְשִׁי פָתוּחַ אֱלֵי מָיִם וְטַל יָלִין בִּקְצִירִי: (איוב כט, יט)
אֲדַבְּרָה וְיִרְוַח לִי אֶפְתַּח שְׂפָתַי וְאֶעֱנֶה: (איוב לט, כ)
הִנֵּה נָא פָּתַחְתִּי פִי דִּבְּרָה לְשׁוֹנִי בְחִכִּי׃ (איוב לג, ב)
שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וְהִנָּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבוֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד׃ תהילים כד:ז
שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד׃ תהילים כד:ט
הָפַכְתָּ מִסְפְּדִי לְמָחוֹל לִי פִּתַּחְתָּ שַׂקִּי וַתְּאַזְּרֵנִי שִׂמְחָה: (תהילים ל, יב)
אַטֶּה לְמָשָׁל אָזְנִי אֶפְתַּח בְּכִנּוֹר חִידָתִי׃ (תהילים מט, ה)
אֲדֹנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ׃ (תהילים נא, יז)
אֶפְתְּחָה בְמָשָׁל פִּי אַבִּיעָה חִידוֹת מִנִּי קֶדֶם׃ (תהילים עח, ב)
וַיְצַו שְׁחָקִים מִמָּעַל וְדַלְתֵי שָׁמַיִם פָּתָח: (תהילים עח, כג)
תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב׃ (תהילים קד, כח)
פָּתַח צוּר וַיָּזוּבוּ מָיִם הָלְכוּ בַּצִּיּוֹת נָהָר: (תהילים קה, מא)
אָנָּה יְהוָה כִּי אֲנִי עַבְדֶּךָ אֲנִי עַבְדְּךָ בֶּן אֲמָתֶךָ פִּתַּחְתָּ לְמוֹסֵרָי׃ (תהילים קטז, טז)
פִּתְחוּ לִי שַׁעֲרֵי צֶדֶק אָבֹא בָם אוֹדֶה יָהּ: (תהילים קיח, יט)
פֵּתַח דְּבָרֶיךָ יָאִיר מֵבִין פְּתָיִים׃ (תהילים קיח, קל)
פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן׃ (תהילים קמה, טז)
פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ׃ (משלי לא, כו)
אֲנִי יְשֵׁנָה וְלִבִּי עֵר קוֹל דּוֹדִי דוֹפֵק פִּתְחִי לִי אֲחֹתִי רַעְיָתִי יוֹנָתִי תַמָּתִי שֶׁרֹּאשִׁי נִמְלָא טָל קְוֻּצּוֹתַי רְסִיסֵי לָיְלָה: (שיר השירים ה, ב)
קַמְתִּי אֲנִי לִפְתֹּחַ לְדוֹדִי וְיָדַי נָטְפוּ מוֹר וְאֶצְבְּעֹתַי מוֹר עֹבֵר עַל כַּפּוֹת הַמַּנְעוּל׃ (שיר השירים ה, ה)
פָּתַחְתִּי אֲנִי לְדוֹדִי וְדוֹדִי חָמַק עָבָר נַפְשִׁי יָצְאָה בְדַבְּרוֹ בִּקַּשְׁתִּיהוּ וְלֹא מְצָאתִיהוּ קְרָאתִיו וְלֹא עָנָנִי: (שיר השירים ה, ו)
נַשְׁכִּימָה לַכְּרָמִים נִרְאֶה אִם פָּרְחָה הַגֶּפֶן פִּתַּח הַסְּמָדַר הֵנֵצוּ הָרִמּוֹנִים שָׁם אֶתֵּן אֶת דֹּדַי לָךְ׃ (שיר השירים ז, יג)
הַדּוּדָאִים נָתְנוּ רֵיחַ וְעַל פְּתָחֵינוּ כָּל מְגָדִים חֲדָשִׁים גַּם יְשָׁנִים דּוֹדִי צָפַנְתִּי לָךְ׃ (שיר השירים ז, יד)
אֶפְתַּח עַל שְׁפָיִים נְהָרוֹת וּבְתוֹךְ בְּקָעוֹת מַעְיָנוֹת אָשִׂים מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמוֹצָאֵי מָיִם: (ישעיה מא, יח)
הִתְנַעֲרִי מֵעָפָר קוּמִי שְּׁבִי יְרוּשָׁלִָם הִתְפַּתְּחִי מוֹסְרֵי צַוָּארֵךְ שְׁבִיָּה בַּת צִיּוֹן: (ישעיה נב, ב)
וְהִנֵּה כִּדְמוּת בְּנֵי אָדָם נֹגֵעַ עַל שְׂפָתָי וָאֶפְתַּח פִּי וָאֲדַבְּרָה וָאֹמְרָה אֶל הָעֹמֵד לְנֶגְדִּי אֲדֹנִי בַּמַּרְאָה נֶהֶפְכוּ צִירַי עָלַי וְלֹא עָצַרְתִּי כֹּחַ׃ (דניאל י, טז)
הָבִיאוּ אֶת כָּל הַמַּעֲשֵׂר אֶל בֵּית הָאוֹצָר וִיהִי טֶרֶף בְּבֵיתִי וּבְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אִם לֹא אֶפְתַּח לָכֶם אֵת אֲרֻבּוֹת הַשָּׁמַיִם וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה עַד בְּלִי דָי׃ (מלאכי ג, י)
אם היולדת מתקשה או צריכה חיזוק, היא אומרת:
יהי רצון מלפניך ה' אלוקי ואלוקי אימותי ואבותי, הרי אני נושאת את עיני אליך בשעה זו כיון שאני יושבת על המשבר ושבורה אני. אלוקי, הנה כחומר ביד היוצר כן אני בידך. אָנָּה יְהוָה כִּי אֲנִי בתךָ בת אמתך׃ כמו שאמרו לאשה שישבה על המשבר לילד והיה מצטערת הרבה: מי שענה לאמיך הוא יענה אותך. מי שענה ליעקב הוא יענה אותך. כמו שהתפלל יעקב "וְאֶעֱשֶׂה שָּׁם מִזְבֵּחַ לָאֵל הָעֹנֶה אֹתִי בְּיוֹם צָרָתִי" (בראשית לה ג). אף אתה תענני ה' ביום צרתי. וַתְהִיה עִמָּדִי, בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הָלָכְתִּי. גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לֹא אִירָא רָע כִּי אַתָּה עִמָּדִי. וכמו שקראו האנשים ליולדת חיתא כי היא מתה וחיה, אנא ה' תחיה אותי מן המתים. כמו שקראו לה מחבלתא, כי היא ממושכנת בידך, אנא ה' תשכני בידך.
אתה עושה את הכל בבת אחת. ממית ומחיה בבת אחת. מכה ומרפא בבת אחת. את האשה על המשבר ויורדי הים והולכי מדברות וחבוש בבית האסורים; אחד במזרח ואחד במערב ואחד בצפון ואחד בדרום. בבת אחת אתה שומע את כולם. וכמו שאמרת: יוצר אור ובורא חשך עושה שלום ובורא את הכל, אני ה' עושה כל אלה, אנא ה', תהיה איתי ותחזיק אותי בין החיים ותעזור לי להביא את התינוק/ת הזה/זאת לעולם. וכמו שאמרת: וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי (יחזקאת טז ו)׃ תעזור לי ה' אלוקי לחיות ולהחיות מתוך הצירים והדמים האלה.
אֲדֹנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ׃ (תהילים נא, יז)
(על פי תלמוד ירושלמי, ברכות ט:ג; דברים רבה ואתחנן, פסקה יא; קהלת רבה, פרשה ג, פסוק ב, פסקא א; שמות רבה פרשה כח, פסקה ד;)
לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. יַעַנְךָ יְהוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב. יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ. יִזְכֹּר כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה. יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא. נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְהוָה כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ. עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהוָה מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ. אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר. הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד. יְהוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ.
(תהילים פרק כ)
מִזמוֹר לְדָוִד יְהוָה רֹעִי לֹא אֶחְסָר: בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי: נַפְשִׁי יְשׁוֹבֵב יַנְחֵנִי בְמַעְגְּלֵי צֶדֶק לְמַעַן שְׁמוֹ: גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לֹא אִירָא רָע כִּי אַתָּה עִמָּדִי שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי: תַּעֲרֹךְ לְפָנַי שֻׁלְחָן נֶגֶד צֹרְרָי דִּשַּׁנְתָּ בַשֶּׁמֶן רֹאשִׁי כּוֹסִי רְוָיָה: אַךְ טוֹב וָחֶסֶד יִרְדְּפוּנִי כָּל יְמֵי חַיָּי וְשַׁבְתִּי בְּבֵית יְהוָה לְאֹרֶךְ יָמִים:
(תהילים פרק כג)
מִי שֶׁעָנָה לְאַבְרָהָם אָבִינוּ בְּהַר הַמּוֺרִיָּה הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְשָׂרָה אִמֵּנוּ בְּפֶתַח הָאֹֽהֶל הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְיִצְחָק בְּנָם כְּשֶׁנֶעֱקַד עַל גַבֵּי הַמִזְבֵּחַ הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְהָגָר וְיִשְׁמָעאֵל בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְרִבְקָה בְּלֶכְתָּהּ לִדְרוֺשׁ הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְיַעֲקֹב בְּבֵית אֵל הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְרָחֵל וְלֵאָה בְּפַדַּן אֲרָם הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְתָּמָר כְּשֶׁהוֺצִיאוּהָ לִשָּׂרֵף הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְיוֺסֵף בְּבֵית הָאֲסוּרִים הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְשִׁפְרָה וּפוּעָה בְּמִצְרָיִם הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְיוֺכֶבֶד וּמִרְיָם עַל־שְׂפַת הַיְאֹר הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לַאֲבוֺתֵינוּ עַל יַם סוּף הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְמֹשֶׁה בְּחוֺרֵב הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְאַהֲרֹן בְּמַחְתָּה הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְפִנְחָס בְּקוּמוֺ מִתּוֺךְ הָעֵדָה הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לִיהוֺשֻׁעַ בַּגִּלְגָּל הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לִדְבוֺרָה בְּהַר־תָּבוֺר הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְרוּת בְּרִדְתָּהּ לַגּוֺרֶן הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְחַנָּה בְּשִׁילֹה הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לִשְׁמוּאֵל בַּמִּצְפָּה הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְדָוִד וּשְׁלֹמֹה בְנוֺ בְּירוּשָלָֽיִם הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְאֵלִיָּהוּ בְּהַר הַכַּרְמֶל הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לֶאֱלִישָׁע בִּירִיחוֺ הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְיוֺנָה בִּמְעֵי הַדָּגָה הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְחִזְקִיָּֽהוּ בְּחָלְיוֺ הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לַחֲנַנְיָה מִישָׁאֵל וַעֲזַרְיָה בְּתוֺךְ כִּבְשַׁן הָאֵשׁ הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְדָנִיאֵל בְּגוֺב הָאֲרָיוֺת הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְמָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְעֶזְרָא בַּגּוֺלָה הוּא יַעֲנֵנִי.
מִי שֶׁעָנָה לְכָל־הַצַּדִּיקִים וְהַחֲסִידִים וְהַתְּמִימִים וְהַיְשָׁרִים הוּא יַעֲנֵנִי.
(נוסח פיוט מקורי עם תוספות מאת ליסה אקסלר וג'יולה אנדלמן, והתאמות קלות)
בזמן שהתינוק/ת יוצא/ת מגוף היולדת, אומרים:
זֶה הַשַּׁעַר לַיהוָה צַדִּיקִים יָבֹאוּ בוֹ: (תהילים קיח כ)
מיד אחרי הלידה, אומרים:
מֵאֵת יְהוָה הָיְתָה זֹּאת הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ: (תהילים קיח ג)
היולדת נוטלת ידיים.
היולדת והאב אומרים יחד אחת הברכות הבאות:
על לידת בת:
בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה.
על לידת בן:
בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב.
על ראיית הנשימות הראשונות של התינוק/ת וראיית הילד/ה לראשונה אומרים:
בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם מְחַיֵּה הַמֵּתִים.
שירי הלל לאחר הלידה:
נִשְׂמַת כָּל חַי תְּבָרֵךְ אֶת שִׂמְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וְרוּחַ כָּל בָּשָׁר לְךָ תְּפָאֵר וּתְרוֹמֵם אֶת זִכְרְךָ מַלְכֵּנוּ תָּמִיד. לְדוֹר וָדוֹר מֵעוֹלָם וְעַד עוֹלָם אַתָּה הוּא הָאֵל. וּמִבַּלְעֲדֶיךָ אֵין אֱלֹהִים. וְאֵין לָנוּ מֶלֶךְ גּוֹאֵל וּמוֹשִׂיעַ בְּכָל עֵת צָרָה וְצוּקָה אֵלָּא אָתָּה. פּוֹדֶה וּמַצִּיל. מְפַרְנֵס וּמְרַחֵם. אֱלוֹהַּ כָּל הַבְּרִיּוֹת. אֲדוֹן הַתּוֹלָדוֹת. הַמְּהֻלָּל בַּתֻּשְׂבָּחוֹת. הַמַּנְהִיג עוֹלָמוֹ בְּחֶסֶד. וּבִרְיּוֹתָיו בְּרַחֲמִים רַבִּים. וַיהֹוָה אֱלֹהִים אֱמֶת. לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׂן. הַמְעוֹרֵר יְשֵׂנִים הַמֵּקִיץ רְדוּמִים. וְסוֹמֵךְ נוֹפְלִים. וְרוֹפֵא חוֹלִים. וּמַתִּיר אֲסוּרִים. וּלְךָ אֲנַחְנוּ מוֹדִים: וְאִלּוּ פִינוּ מָלֵא שִׂירָה כַיָּם. וּלְשׂוֹנֵנוּ רִנָּה כַּהֲמוֹן גַּלָּיו. וְשִׁפְתוֹתֵינוּ שְׂבָח כְּמֶרְחֲבֵי הָרָקִיעַ. וְעֵינֵינוּ מְאִירוֹת כַּשֶּׁמֶשׂ וְכַיָּרֵחַ. וְיָדֵינוּ פְרוּשׁוֹת כְּנִשְׂרֵי שָׂמָיִם. וְרַגְלֵינוּ קַלּוֹת כָּאַיָּלוֹת. אֵין אָנוּ מַסְפִּיקִין לְהוֹדוֹת לְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ. וּלְבָרֵךְ אֶת שִׂמְךָ מַלְכֵּנוּ. עַל אַחַת מֵאֶלֶף אַלְפֵי אֲלָפִים וְרוֹב רִבֵּי רְבָבוֹת פְּעָמִים. הַטּוֹבוֹת שֶׂעָשִׁיתָ עִמָּנוּ וְעִם אֲבוֹתֵינוּ:
מִלְּפָנִים מִמִּצְרַיִם גְּאַלְתָּנוּ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ. מִבֵּית עֲבָדִים פְּדִיתָנוּ. בְּרָעָב זַנְתָּנוּ. וּבְשָׁבָע כִּלְכַּלְתָּנוּ. וּמֵחֶרֶב הִצַּלְתָּנוּ. וּמִדֶּבֶר מִלַּטְתָּנוּ. וּמֵחֳלָאִים רָעִים רַבִּים דִּלִּיתָנוּ מַלְכֵּנוּ. וְעַד הֵנָּה עֲזָרוּנוּ רַחֲמֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וְלֹא עֲזָבוּנוּ חֲסָדֶיךָ. עַל כֵּן אֵבָרִים שֶׂפִּלַּגְתָּ בָּנוּ. וְרוּחַ וּנְשָׂמָה שֶׂנָּפַחְתָּ בְּאַפֵּינוּ. וְלָשׂוֹן אֲשֶׂר שַׁמְתָּ בְּתוֹךְ פִינוּ. הֵן הֶן יוֹדוּ לְךָ וִיבָרְכוּ אֶת שִׂמְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ עַל רוֹב נִסֵּי פְלָאֶיךָ. כִּי כָל פֶּה לְךָ יוֹדֶה. וְכָל לָשׂוֹן לְךָ תְשַׂבֵּחַ. וְכָל עַיִן אֵלֶיךָ תְצַפֶּה. וְכָל בֶּרֶךְ לְךָ תִכְרַע. וְכָל קוֹמָה לְפָנֶיךָ תִשְׂתַּחֲוֶה וְכָל הַלְּבָבוֹת יִירָאוּךָ וְהַקְּרָבִים וְהַכְּלָיוֹת יְזַמְּרוּ לִשְׂמֶךָ. כְּדָבָר שֶׂנֶּאֱמַר כָּל עַצְמֹתַי תֹּאמַרְנָה, יְהֹוָה, מִי כָמוֹךָ. מַצִּיל עָנִי מֵחָזָק מִמֶּנּוּ. וְעָנִי וְאֶבְיוֹן מִגֹּזְלוֹ. מִי יִדְמֶה לָּךְ. וּמִי יִשְׁוֶה לָּךְ. וּמִי יַעֲרָךְ לָךְ. הָאֵל הַגָּדוֹל הַגִּבּוֹר וְהַנּוֹרָא אֵל עֶלְיוֹן. קוֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: נְהַלֶּלְךָ וּנְשַׁבֵּחֲךָ וּנְפָאֶרְךָ וּנְבָרֵךְ אֶת שֵׁם קָדְשֶׁךָ. כָּאָמוּר. לְדָוִד. בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יְהֹוָה. וְכָל קְרָבַי אֶת שֵׁם קָדְשׁוֹ:
אֱמֶת מַה נֶּהְדָּר היו פני חיה
בְּצֵאתה מִחבלי הלידה בְּשָׁלוֹם בְּלִי פֶגַע
כְּאֹהֶל הַנִּמְתַּח בְּדָרֵי מַעְלָה מַרְאֵה חָיָה
כִּבְרָקִים הַיּוֹצְאִים מִזִּיו הַחַיּוֹת מַרְאֵה חָיָה
כִּדְמוּת הַקֶּשֶׁת בְּתוֹךְ הֶעָנָן מַרְאֵה חָיָה
כְּהוֹד אֲשֶׁר הִלְבִּישׁ צוּר לִיצוּרִים מַרְאֵה חָיָה
כְּוֶרֶד הַנָּתוּן בְּתוֹךְ גִּנַּת חֶמֶד מַרְאֵה חָיָה
כְּזֵר הַנָּתוּן עַל מֵצַח מלכה מַרְאֵה חָיָה
כְּחֶסֶד הַנִּתָּן עַל פְּנֵי הכלה מַרְאֵה חָיָה
כְּטֹהַר הַנָּתוּן בְּצָנִיף טָהוֹר מַרְאֵה חָיָה
כְּכוֹכַב הַנֹּגַהּ בִּגְבוּל מִזְרָח מַרְאֵה חָיָה
כְּנֵר הַמֵּצִיץ מִבֵּין הַחַלּוֹנוֹת מַרְאֵה חָיָה
כְּמלכת צְבָאוֹת בְּרֹאשׁ עַם קֹדֶשׁ מַרְאֵה חָיָה
כְּפַעֲמוֹנֵי זָהָב בְּשׁוּלֵי הַמְּעִיל מַרְאֵה חָיָה
כְּצוּרַת הַבַּיִת וּפָרֹכֶת הָעֵדוּת מַרְאֵה חָיָה
כִּקְהִלָּה מְכֻסָּה תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן מַרְאֵה חָיָה
כְּרוֹאֵי זְרִיחַת שֶׁמֶשׁ עַל הָאָרֶץ מַרְאֵה חָיָה
כְּשׁוֹשַׁנַּת גַּן בֵּין הַחוֹחִים מַרְאֵה חָיָה
כְּתַבְנִית כְּסִיל וְכִימָה מִתֵּימָן מַרְאֵה חָיָה
בברית או בטקס נתינת שם לבת, היולדת אומרת:
בְּרוּכָה אַתְּ יָ-הּ רוּחַ הָעוֹלָם
אֲשֶׁר יָצְרָה בָּאִשָּׁה נְקָבִים נְקָבִים חֲלוּלִים חֲלוּלִים
וְנָטְעָה בְגוּפָהּ
חָכְמָה לִבְנוֹת וּלְהִבָּנוֹת לִנְטֹעַ נְשָׁמוֹת בִּפְגָרִים מֵתִים
וּבִינָה שֶׁלַּכֹּל זְמָן וְעֵת תַּחַת הַשָּׁמַיִם
עֵת לָטַעַת וְעֵת לַעֲקוֹר נָטוּעַ.
בְּרוּכָה אַתְּ יָ-הּ
הַטּוֹבָה וְהַמֵּיטִיבָה
הַנּוֹתֶנֶת חַיִל לַיּוֹלֵדָה
שֶׁגְּמַלְתִּנִי כָּל טוֹב.
רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?
הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם
***
* השתמשתן/ם בהצעות שלנו לטקס? נשמח לקבל עדכונים ותיוגים בכתיבה שלכן/ם על הטקס – #נָחוּגָה / #נחוגה.
***
המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:
- לידה כחוויה רוחנית: חזון והצעה לבניית טקס משלך – אלכס ברגר-פולסקי
- לידה מתוך הבית – אדם כ״ץ והרבנית שרה סגל-כץ
- טקס 'סגירת עצמות': לחתום את הלידה כפי שהיא חקוקה בגוף ובנפש – אור סנדרוביץ'
- מה זו לידה פעילה – הלה שוורצורגן
- "בריאה": ריקוד הלידה – יעל ברמן
- אישה חוזרת לגופהּ: השבת האמון אל הגוף – ד"ר דבורה לדרמן-דניאלי
- הריון: שינויים ברגש, שינויים בחשק והצעות מסייעות – צוות גלויה
- מיניות בעת ההיריון ואחרי הלידה – טלי רוזנבאום
- מקומו של הגבר בלידה – שירה היימליך
- הליכה במסע הפוריות – הרבנית שרה סגל-כץ
- כולן בהריון חוץ ממני – גלויה אנונימית
- 34 מיתוסים נפוצים בנושא פוריות, נשיות, בריאות ומיניות – דפנה מאיר ז"ל
- הכל בסדר? אתגר האינטימיות בתקופת הסגר – צוות גלויה