הצעה של הרב[נית] לאה שקדיאל לסדר ברכות הילדים בעת העליות שבחג שמחת תורה, עם נתינת מקום למי שכבר בגרו והפכו לשותפים ולשותפות בקהל המתפלל ושמח יחד.
ברכה בסבב הקריאה האחרון
בסבב הקריאה האחרון, מקבלים את העליה האחרונה הילדות/ים יחד עם בוגרת אחת, תחת טלית פרושה כחופה ממעל.
העולה הבוגרת מברכת לאט, כך שהילדות/ים יוכלו לברך יחד איתה.
אחרי הברכה שלאחר הקריאה אומרות כל הנוכחות יחד עם הילדות/ים את שני הפסוקים הבאים:
יְשַׁלֵּם ה' פָּעָלְכֶן,
(על פי רות ב/ 12)
וּתְהִי מַשְׂכּוּרְתְּכֶן שְׁלֵמָה מֵעִם ה' אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל,
אֲשֶׁר בָּאתֶן לַחֲסוֹת תַּחַת כְּנָפָיו.
הַמַּלְאָךְ הַגּוֹאֵל אוֹתִי מִכֹּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים,
(בראשית מ"ח/ 16)
וְיִקָּרֵא בָהֶם שְמִי וְשֵם אֲבוֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק,
וְיִדְגּוּ לָרוֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ.
ברכה מיוחדת לילדים ולילדות
הברכה מבוססת על נוסחאות שונות בספרון "זבד הבת" בעריכת אהרן כהן. בחלק מן הנוסחאות מופיעות שבע נשות מופת, המזכירות את מנהג האושפיזין בסוכות
מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק יַעֲקֹֹב מֹשֶׁה אַהֲרֹֹן יוֹסֵף וְדָוִד,
וְאִמּוֹתֵינוּ שָׂרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה וּמִרְיָם הַנְּבִיאָה וַאֲבִיגַיִל וְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה בַּת אֲבִיחַיִל,
הוּא יְבָרֵךְ אֶת הַיְּלָדִים הַנְּעִימִים וְאֶת הַיְּלָדוֹת הַנְּעִימוֹת הָאֵלֶּה,
בַּעֲבוּר שֶׁעָלוּ לִכְבוֹד הַמָּקוֹם וְלִכְבוֹד הַתּוֹרָה (וְלִכְבוֹד הַשַׁבָּת) וְלִכְבוֹד הָרֶגֶל.
אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם אַב הָרַחֲמָן יָגֵּן בַּעֲדָם וְיִשְׁמ ֹר אֶת נַפְשָׁם,
יָסִיר מֵהֶם כָּל מַחֲלָה וְכָל צָרָה וְנֶזֶק וְיַצִּילֵם,
וְיִזְכּוּ לִגְדֹֹּל בִּבְרִיאוּת, בְּשָׁלוֹם, וּבִמְנוּחָה,
וְנִרְאֶה כֻּלָּנוּ בְּשִׂמְחָתָם, וְנִתְבָּרֵךְ בְּמִצְוֹֹתֵיהֶם וּבְתוֹרָתָם,
יַרְווּ נַחַת אֶת בְּנֵי מִשְׁפְּחוֹתֵיהֶם,
וְיִמְצְאוּ חֵן וְשֵׂכֶל טוֹב בְּעֵינֵי אֱלֹהִים וְאָדָם.
הַקָּדוֹש בָּרוּךְ הוּא יְשַׁלֵּם שְׂכָרָם וְיִתֵּן לָהֶם גְּמוּלָם הַטּוֹב,
אָמֵן, כֵּן יְהִי רָצוֹן.
* השתמשתן/ם בהצעות שלנו לטקס? נשמח לקבל עדכונים ותיוגים בכתיבה שלכן/ם על הטקס – #נָחוּגָה / #נחוגה.
רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?
הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם
המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:
שירים שמהדהדים את הדיון שבמאמר:
תכנים נוספים מתוך האתר, להרחבה:
- לעלות בקודש: נשים בשמחת התורה – במנייני נשים ובקהילות משתפות – צוות גלויה
- בנחת רוח: בית תפילה יקרא לכל המתפללות והמתפללים – נורית יעקבס ינון
- קולה של אשה מתפללת – ד"ר רבקה נריה בן שחר
- בגוף ראשון, בקול שונה? להורות הלכה גם על-ידי מורות הלכה – הרבנית שרה סגל-כץ
- נשים כדוברות הלכה – הרבנית מלכה פיוטרקובסקי
- לטקס את החיים: מבוא ל"נָחוּגָה" – צוות גלויה
- "חברים מקשיבים לקולך" – היבטים מגדריים בטקסי חיים – חגית אקרמן והרבנית דבורה עברון
- בין ילדותיות למקצוענות – על מגמות בטקסי חיים וקריאה לשינוי – שלומי פרלמוטר
- אומרות אמן: סעודות אמנים בעידן החדש – ד"ר רבקה נריה בן שחר
- בת מצווה לבנות: מעמד האשה והדילמה הביתית – שלומית ונתנאל פישר
- אמן יתומה: קדיש נשים בקהילה – אלומה מוניקנדם-לאו
להרחבה ולקריאה נוספת
- "בין כבוד לשוויון: על מגמת ההתנגדות לקריאת נשים בתורה", מתוך "רוח חדשה בארמון התורה", מאת רונית עיר-שי
- "הפמיניזם האורתודוקסי-המודרני בישראל –בין נומוס לנרטיב", מאת רונית עיר-שי ותניא ציון וולדקס
- מעֵבר למחיצה הפנימית – פרופ׳ ורד נעם, פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', כ"ט בטבת תשע"ג, 11.1.2013
- היכל משלהן – שרה פרידלנד בן-ארזה, פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון'
- תחליפי ברכות התורה בקבוצת התפילה ׳שירת שרה׳ – שרה פרידלנד בן-ארזה
- נשים ובתי כנסת בתקופת הקורונה, קובץ רשמית – ארגון ״קולך״
- "שמחות בתורה" – חוברת דברי תורה שיצאה בשנת 2017 בקבוצת הפייסבוק "פמיניסטיות הלכתיות"
- "שמחת תורה משלנו" – תיאור חוויותיהן של נשים בשנת 2015 מקבוצת הפייסבוק "אני פמיניסטית דתיה ללא חוש הומור"
- "כבוד הציבור כמושג מגונן – עיון בפסיקתו של הרב יוסף משאש", מאת פרופ' אבינועם רוזנק, אקדמות, גיליון כ', שבט תשס"ח
- על שמחת תורה באתר הלו"ז העברי
רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?
הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם