"בתוך הקתרזיס העדין והעצמתי הזה, ביקשתי מילים. ביקשתי תפילה. ביקשתי לחוש את ריבונו של עולם איתי, צועד איתי במשעול, סומך את צעדיי, שומע את תפילותיי." רות חסין מסבירה על הצורך האדיר בטקס, בתפילה, המיועדים לעת הגירושין ומשתפת בהצעה שבנתה – ליקוט מקורות ותפילות, שמהוות תפילה של הלב ובקשה על הטוב.
"כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו, כל משפחה אומללה – אומללה בדרכה שלה".
ההגעה למעמד מתן הגט מעורבת בתחושות עמוקות, סותרות, מיוחדות. היטיב לבטא זאת טולסטוי בפתיחתו לספרו "אנה קארנינה", כמו גם יהודה עמיחי, בשירו על דיוק הכאב וטשטוש האושר.
הניסיון ליצור תפילה למעמד הזה מאתגר, בהבנה שכל זוג ויחידים עשו דרך שונה עד הלום. ובתוך המעמד מעורבות תחושות של כאב ושבר, על חלום שנגוז, על תקוות שהתבדו, על לב שנשבר, על חיים שהיו ולא עוד, על המשפחה, על עצמי. והודיה על שנגמר, על שניתן לחתום פרק אחד ולפתוח פרק חדש, משל המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית. והדמעות נמהלות בחיוך, והפחדים מרקדים לצד המועקות המתפוגגות, והכל נכון, והכל מותאם.
הנצי"ב מוולוז'ין כותב על בריאת החושך כעל בריאה העומדת בפני עצמה. פרשנים רבים נוספים ביקשו לחדד את הרעיון לפיו החושך אינו מהווה היעדר אור, אלא בריאה ייחודית דייקא, וטעות תהיה לחשוב כי חושך אינו אלא היעדר אור. הנצי"ב מחדד את דבריו בדוגמא לפיה אורה של אש הדולקת ביום לא ישפיע ביום כפי שישפיע בלילה, ומבקש להתבונן בדברים מעבר: "וכמו באור וחשך של יום ולילה, כך בכל דבר שנמשל לאור וחשך כך הוא. דיש כמה טובות שאין האדם מרגיש כל כך בעת שהוא מוצלח עד שנעשה עני ומכיר הטובה. וכך הטביע יתברך בעולמו".
איני מבקשת לתת בדברים אלה מידה של צידוק לכאב הגדול, ולמפגש החזיתי והמצמרר כל כך עם מידת הדין בעולם, אלא להאיר. להאיר את הברכה שהשבר הזה עשוי לשאת בכנפיו. הנקודה הנמוכה, תודעת העניות והחוסר, דורשת התבוננות למעלה, הבנה שמכאן רק אפשר לעלות, ומתוך כך- בקשה על הטוב.
הרגשתי שדווקא ברגע מתן הגט, נפתחו שערי שמיים, וזלגו דמעות של מעלה עם דמעות של מטה, וביקשתי פתיחת שער בעת נעילת שער, להכניס בהיחבא כמה בקשות פנימה. וביקשתי על אלה שכואב להם, שחסר להם, בגוף ובנפש. באופן מפתיע, מצאתי את עצמי מתפללת על אחרים במעמד הזה. הרגשתי שהתפוררות חיי הקודמים פקחה את עיניי לראיית הסדקים והאור בעולם. דווקא בתוך תהום האבדן הזה הצלחתי לראות יותר מתמיד את הכאבים הדקים של הסובבים אותי. ויחד עם משקפי הסדקים החדשות הללו, הגיעו עדשות האור. נבראו בי עיניים שרואות את הברכה ואת השפע שמשפיע הקדוש ברוך הוא על העולם, בקטנות ובגדולות. ומעל לכל התנוססה הפנמה עמוקה של ברכת יוצר אור.
ובתוך הקתרזיס העדין והעצמתי הזה, ביקשתי מילים. ביקשתי תפילה. ביקשתי לחוש את ריבונו של עולם איתי, צועד איתי במשעול, סומך את צעדיי, שומע את תפילותיי.
שבועות ספורים לפני מתן הגט, ביקשתי מחברה טובה את עזרתה במציאת מילים, תפילה, ולה תודתי העמוקה. ההצעה הזו היא ליקוט, שמנסה לתת מילים ומקום לתחושות המעורבות, ואני תפילה שתמצאנה בהן רווחה במידת מה, בתוך הבלבול הגדול הזה. ביקשתי לשלב שירים להם ניתן להאזין, בכדי ליצור מרחב לצרכים הרוחניים השונים, בתוך המיצר.
הדברים מנוסחים בלשון נקבה, אך מיועדים לשני המינים, כמובן. [להורדת לקט המקורות לתפילה אישית למעמד הגט, ניתן ללחוץ כאן]
רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?
הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם
לקט המקורות – תפילה אישית למעמד הגט
מזמור נשמת כל חי מבטא בעיני את המקום הנשען על הקב"ה, המבין שאיני יכולה בלעדיו. ואני רוצה בו. רוצה בו איתי, בדרכי.
וּמִבַּלְעָדֶיךָ אֵין לָנוּ מֶלֶך גוֹאֵל וּמוֹשִיעַ, פּוֹדֶה וּמַצִּיל וּמְפַרְנֵס וְעוֹנֶה וּמְרַחֵם בְּכָל עֵת צָרָה וְצוּקָה, אֵין לָנוּ מֶלֶךְ עוֹזֵר וְסוֹמֵךְ אֶלָּא אָתָּה.
אני מרגישה שיש גילוי מיוחד של הקב"ה במקום הנמוך הזה, של השבר הגדול. איני מבקשת לצייר תמונה אידיאלית של "ואני קרבת אלהים לי טוב" במקום שבור כזה, אך מרגישה שטמונה כאן הזדמנות למפגש אינטימי עם הקב"ה, שנוכח ומלווה גם בגאיות- הַסּוֹמֵך נוֹפְלִים, וְהַזּוֹקֵף כְּפוּפִים.
ומקום המבקש להרים רגע עיניים אל השמיים, להשתאות- אִלוּ פִינוּ מָלֵא שִירָה כַיָּם… אֵין אֲנַחְנוּ מַסְפִּיקִים לְהוֹדוֹת לְךָ עַל אַחַת מֵאָלֶף אֶלֶף אַלְפֵי אֲלָפִים וְרִבֵּי רְבָבוֹת פְּעָמִים, הַטּוֹבוֹת נִסִּים וְנִפְלָאוֹת שֶׁעָשִׂיתָ עִם אֲבוֹתֵינוּ וְעִמָּנוּ.
מזמור ל"ג בתהילים מבטא גם הוא את התחושות המעורבות האלה. אני רוצה להציע את ביצועו של עקיבא תורג'מן למזמור זה. במילים ובלחן. במקום של צידוק הדין, כִּי יָשָׁר דְּבַר ה' וְכָל מַעֲשֵׂהוּ בֶּאֱמוּנָה, וגם הפנמה עמוקה של התנסות במקום הקשה הזה של נֹתֵן בְּאֹצָרוֹת תְּהוֹמוֹת. האם רציתי בגילוי האוצרות האלה תחת הריסות הבית? איני יודעת, זו שאלה אישית כל כך. אך כנראה שאיאלץ לגלות אותן, ומי יודע אם לעת כזאת. ומכאן לשלושת הפסוקים החותמים: נַפְשֵׁנוּ חִכְּתָה לה' עֶזְרֵנוּ וּמָגִנֵּנוּ הוּא׃ כִּי בוֹ יִשְׂמַח לִבֵּנוּ: כִּי בְשֵׁם קָדְשׁוֹ בָטָחְנוּ. אנא, רבונו של עולם, סמוך את צעדיי בְּהַלָּכִי על אדמה רעועה זו, ולו משום שאני מעזה ומצליחה לייחל גם בעומק השְׁחוֹר הזה.
תהליך הגירושין, קצר ככל שיהיה, מעמת לא פעם עם שדים פנימיים, עם מקומות לא מעובדים בנפש, עם התוודעות חשופה לחולשות, עם תחושה שכמעט ואפסו כוחותיי, וקשה, עד כמעט בלתי אפשרי, להרים את הראש מעל המים.
ובתוך כך, מבקשת לחזק ברעיון על תפילת אלהי נשמה. הרש"ר הירש כותב על "טהורה היא"- שטהרתה לא נפגמה, עם כל מה שעבר עליה, בחטא שאולי נעשה. במהותה היא טהורה, כל עוד ה' בוחר לנפוח אותה בקרבי מדי בוקר. היא מהות מוכשרת לקבל כל דבר טהור כמו שהקב"ה נפחה עתה בכל אחד מאתנו. ועם כל מה שעבר עליי, וכאב ורפש שלעיתים מצערות מלווים את התהליך, היא שלי, והיא זכה.
על אף הכל, בתוך כך, מציעה את ביצועה של להקת עלמא, ואת ביצועם של יונינה למילים אלה.
פסוקים-תפילות למעמד הגט
פסוקים-תפילות נוספות שברצוני להציע מבקשים להלך על התפרים העדינים שבין התחושות שעשויות לצוף במעמד הזה, ולוואי שתמצאי את הנכון לך, במילים ובלחנים.
וַאֲנִי בְּחַסְדְּךָ בָטַחְתִּי יָגֵל לִבִּי בִּישׁוּעָתֶךָ אָשִׁירָה לַה' כִּי גָמַל עָלָי׃ (תהילים י"ג, ו')
ביצועה של להקת מזמור שיר נוגה יותר, לחנו של יונתן רזאל מודה יותר.
רַחֲמָנָא, דְעָנֵי לַעֲנִיֵּי עֲנֵינָא. רַחֲמָנָא, דְעָנֵי לִתְבִירֵי לִבָּא, עֲנֵינָא (הרחמן, העונה לעניים, עננו. הרחמן, העונה לשבורי הלב, עננו. מתוך הסליחות).
מוכר בלחן חב"ד, מוצע בביצועה של אודהליה ברלין, בביצועה של התזמורת העממית ובביצועו של שי צברי.
הַנְּשָׁמָה לָךְ וְהַגּוּף פָּעֳלָךְ, חוּסָה עַל עֲמָלָךְ (מתוך הסליחות)
בביצועה של אודהליה ברלין, בביצועו של אהוד בנאי, בביצועו של יצחק מאיר.
אוֹחִילָה לָאֵל:
אֲחַלֶּה פָנָיו אֶשְׁאֲלָה מִמֶּנּוּ מַעֲנֵה לָשׁוֹן
אֲשֶׁר בִּקְהַל עָם אָשִׁיר עֻזּוֹ אַבִּיעָה רְנָנוֹת בְּעַד מִפְעָלָיו
לְאָדָם מַעַרְכֵי לֵב וּמֵה' מַעֲנֵה לָשׁוֹן
אֲדֹנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ
יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ ה' צוּרִי וְגוֹאֲלִ
בביצועה של אודהליה ברלין, בביצועו של ישי ריבו ובביצועו של יצחק מאיר.
מַכְנִיסֵי רַחֲמִים הַכְנִיסוּ רַחֲמֵינוּ
לִפְנֵי בַּעַל הָרַחֲמִים
מַשְׁמִיעֵי תְפִלָּה הַשְׁמִיעוּ תְפִלָּתֵנוּ
לִפְנֵי שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה
מַשְׁמִיעֵי צְעָקָה הַשְׁמִיעוּ צַעֲקָתֵנוּ
לִפְנֵי שׁוֹמֵעַ צְעָקָה
מַכְנִיסֵי דִּמְעָה הַכְנִיסוּ דִמְעוֹתֵינוּ
לִפְנֵי מֶלֶךְ מִתְרַצֶּה בִּדְמָעוֹת
הִשְׁתַּדְּלוּ וְהַרְבּוּ תְּחִנָּה וּבַקָּשָׁה
לִפְנֵי מֶלֶךְ אֵל רָם וְנִשָּׂא
בביצועה של אודהליה ברלין ובביצועו של יצחק מאיר.
הִגָּלֶה נָא וּפְרֹשׂ חָבִיב עָלַי אֶת סֻכַּת שְׁלוֹמָךְ.
מילותיו של רבי אליעזר אזכרי, בביצועם של תלמידי ישיבת ההסדר בירוחם.
שְׁמַע ה' קוֹלִי אֶקְרָא וְחָנֵּנִי וַעֲנֵנִי׃ לְךָ אָמַר לִבִּי בַּקְּשׁוּ פָנָי אֶת־פָּנֶיךָ ה' אֲבַקֵּשׁ׃ אַל־תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי אַל־תַּט־בְּאַף עַבְדֶּךָ עֶזְרָתִי הָיִיתָ אַל־תִּטְּשֵׁנִי וְאַל־תַּעַזְבֵנִי אֱלֹהֵי יִשְׁעִי׃ (תהילים, כ"ז, ז'-ט')
בביצועה של אודהליה ברלין.
שׁוּבִי נַפְשִׁי לִמְנוּחָיְכִי כִּי ה' גָּמַל עָלָיְכִי׃ כִּי חִלַּצְתָּ נַפְשִׁי מִמָּוֶת אֶת־עֵינִי מִן־דִּמְעָה אֶת־רַגְלִי מִדֶּחִי׃ (תהילים, קט"ז, ז'-ח')
בביצועה של אודהליה ברלין ובביצועו של יצחק מאיר.
מִקְדָּשׁ מֶלֶךְ עִיר מְלוּכָה קוּמִי צְאִי מִתּוֹךְ הַהֲפֵכָה
רַב לָךְ שֶׁבֶת בְּעֵמֶק הַבָּכָא וְהוּא יַחְמֹל עָלַיִךְ חֶמְלָה
מילותיו של רבי שלמה אלקבץ בביצועם של הלב והמעיין וישי ריבו.
וְשִׁוִּיתִי יְיָ לִקְרָאתִי שֶׁתְּרַחֲמֵנִי עוד בְּגָלוּתִי לְגָאֳלֵנִי. וּלְעורֵר לִבִּי לְאַהֲבָתֶךָ (מתוך "ריבון כל העולמים", סדר ליל שבת)
בביצועם של תלמידי ישיבת רמת גן.
תְּרַנֵּנָּה שְׂפָתַי כִּי אֲזַמְּרָה־לָּךְ וְנַפְשִׁי אֲשֶׁר פָּדִיתָ׃ (תהילים ע"א, כ"ג)
בביצועו של אודי דוידי.
טוֹב ה' לַכֹּל וְרַחֲמָיו עַל־כָּל־מַעֲשָׂיו׃ (תהילים, קמ"ה, ט')
בביצועו של הראל טל.
בְּךָ ה' חָסִיתִי אַל־אֵבוֹשָׁה לְעוֹלָם׃ (תהילים ע"א, א')
בביצועו של עמיר בניון.
לְךָ אֵלִי תְּשׁוּקָתִי. בְּךָ חֶשְׁקִי וְאַהֲבָתִי.
לְךָ לִבִּי וְכִלְיותַי. לְךָ רוּחִי וְנִשְׁמָתִי.
לְךָ יָדַי לְךָ רַגְלַי. וּמִמָּךְ הִיא תְכוּנָתִי.
לְךָ עַצְמִי לְךָ דָמִי. וְעורִי עִם גְּוִיָּתִי.
לְךָ עֵינַי וְרַעְיונַי. וְצוּרָתִי וְתַבְנִיתִי.
לְךָ רוּחִי לְךָ כּחִי. וּמִבְטָחִי וְתִקְוָתִי.
לְךָ לִבִּי וְדַם חֶלְבִּי. כְּשֶׂה אַקְרִיב וְעולָתִי.
לְךָ יָחִיד בְּלִי שֵׁנִי. לְךָ תּודֶה יְחִידָתִי.
לְךָ מַלְכוּת לְךָ גֵּאוּת. לְךָ תֵּאות תְּהִלָּתִי.
לְךָ עֶזְרָה בְּעֵת צָרָה. הֱיֵה עֶזְרִי בְּצָרָתִי.
לְךָ אוחִיל בְּעֵת אָחִיל. כַּיּולֵדָה בְאַנְחָתִי.
לְךָ שִׂבְרִי רְפָא שִׁבְרִי. וְאֶת צִירִי וּמַכָּתִי.
לְךָ אֶהֱמֶה וְלא אֶדְמֶה. עֲדֵי תָאִיר אֲפֵלָתִי.
לְךָ נֶצַח בְּךָ אֶבְטָח. וְאַתָּה הוּא אֱיָלוּתִי.
לְךָ אֶזְעַק בְּךָ אֶדְבַּק. עֲדֵי שׁוּבִי לְאַדְמָתִי.
לְךָ אֲנִי בְּעודִי חַי. וְאַף כִּי אַחֲרֵי מותִי.
לְךָ אודֶה וְאֶתְוַדֶּה. עֲלֵי חֶטְאִי וְרִשְׁעָתִי.
לְךָ יִשְׁעִי סְלַח רִשְׁעִי. וְאֶת פִּשְׁעִי וְאַשְׁמָתִי.
לְךָ אֶכַּף וְאֶפְרשׂ כַּף. שְׁמַע נָא אֶת תְּחִנָּתִי.
לְךָ אֶבְכֶּה בְּלֵב נִדְכֶּה. בְּרב שִׂיחִי וְתוּגָתִי.
לְךָ חֶסֶד לְךָ חֶמְלָה. חֲמול עַל כָּל תְּלָאותִי.
מילותיו של רבי אברהם אבן עזרא, בביצועו של מאיר בנאי, בביצועה של אודהליה ברלין ובביצועו של ישי ריבו.
אָנָּא בְּכֹחַ גְּדֻלַּת יְמִינֶךָ תַּתִּיר צְרוּרָה.
קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ, שַׂגְּבֵנוּ טַהֲרֵנוּ נוֹרָא.
נָא גִבּוֹר, דּוֹרְשֵׁי יִחוּדֶךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם.
בָּרְכֵם, טַהֲרֵם, רַחֲמֵי צִדְקָתֶךָ תָּמִיד גָּמְלֵם.
חֲסִין, קָדוֹשׁ, בְּרֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתֶךָ.
יָחִיד, גֵּאֶה, לְעַמְּךָ פְּנֵה, זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתֶךָ.
שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמוֹת.
בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד.
המילים מיוחסות לרבי נחוניא הקנה, בביצועה של אודהליה ברלין, בביצועו של עובדיה חממה ובביצוע נשות להקת הלל ומרב ברנר.
הודיה שאחרי הגט
ואולי תרגישי שאחרי המקום הזה, יש רצון להודות על שזה קרה. שאת אחרי.
פעמים הניגון מעבר למילים. ניגון הבעל שם טוב, בביצוע להקת מזמור שיר, ניגון לשבת בביצוע ביני לנדאו, ניגון סיפורי מעשיות (המוכר גם בשם ניגון התרת הספיקות) בביצוע יצחק מאיר, אין ייאוש בביצוע להקת הלב והמעיין וניגון שמחה, בביצוע להקת הלב והמעיין.
מִזְמוֹר לְתוֹדָה: הָרִיעוּ ה’ כָּל הָאָרֶץ.
(תהילים ק')
עִבְדוּ אֶת ה’ בְּשִׂמְחָה, בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה.
דְּעוּ כִּי ה’ – הוּא אֱלֹהִים, הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ, עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ.
בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה, חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה; הוֹדוּ לוֹ, בָּרֲכוּ שְׁמוֹ.
כִּי טוֹב ה’, לְעוֹלָם חַסְדּוֹ, וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ.
הדואליות הזו, שהוא עשנו ולא אנחנו- זה שלו, זה גם שלו. לא בהשלכה מתנערת מאחריות או מפעולה, אלא בלקיחת צעד אחורה, הוא עשנו, לא אנחנו.
ואולי דווקא מתוך כך, מתעוררת תנועה שמבקשת להתמסר- לו אנחנו. מותר להתרפק, גם להתפרק. להשליך יהבי על ה', אני הולכת אחריך, משל תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ.
וזוכרת- מבקשת שתחזיקי בראשך, גם אם אינך שם, כִּי-טוֹב ה', לְעוֹלָם חַסְדּוֹ; וְעַד-דֹּר וָדֹר, אֱמוּנָתוֹ.
רוצה להציע שני ביצועים ל"עבדו את ה' בשמחה" שיכולים לעזור לנוע, כמה שמתאים לך, בפנים או גם בחוץ, בביצועם של נושאי הכלים או בביצועו של יונתן רזאל.
התפילה לאחר הגט של ד"ר יעל לוין יכולה להוות חתימה פנימית לסדר זה, כשיש בו הבחנה בין אישה המתגרשת מרצונה או בעל כורחה.
יהודה עמיחי, פתוח־סגור־פתוח
אני חושב על הדיוק שבו בני אדם מתארים את כאבם בחדרי רופא.
*שירו של יהודה עמיחי מובא בדילוגים בשל זכויות יוצרים
אפילו אלה שלא למדו קרוא וכתוב מדייקים:
[…] שמעתי אומרים
אחר לילות אהבה ואחר חגיגות, היה נפלא,
הרגשתי כמו בשמיים. […]
טשטוש האושר ודיוק הכאב
ואני רוצה לתאר בדיוק של כאב חד גם
את האושר העמום ואת השמחה. למדתי לדבר אצל הכאבים
מוזמנות ומוזמנים להוריד לקט תפילות ופסוקים לקבלת הגט: כאן
***
* השתמשתן/ם בהצעות שלנו לטקס? נשמח לקבל עדכונים ותיוגים בכתיבה שלכן/ם על הטקס – #נָחוּגָה / #נחוגה.
המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:
- הגרושה השקופה – בקשה לפתח מודעות ורגישות לגרושים ולגרושות – רבקה בן ששון
טקס הגירושין החברתי – רבקה בן ששון - על הגירושין ביהדות : טקס סידור הגט – צוות גלויה
דינים מיוחדים הנלווים לגירושין – צוות גלויה - האתגר: חיי גירושין של שומרי ההלכה – רחלי אייזדורפר
- יוצר אור ובורא חושך, עושה שלום ובורא את הכל: על הצורך בטקס ובתפילה המיועדים לעת הגירושין – רות חסין
- תפילה להתרת עגונות ומסורבות גט – ד״ר יעל לוין
- תפילה לאישה לאחר קבלת הגט – ד״ר יעל לוין
- מי שברך לאשה היוצאת לחופשי – טלי"ה – טקסים לנשים יהודיות: הרבה גלית כהן קדם, הרבה נעמה דפני-קלן, הרבה תמר אלעד-אפלבום וד"ר תניא ציון-וולדקס
- מי שחרב עליה ביתה – רות חסין
- תלינו את שטר הגט – אסנת אלדר
- שכינה – רות חסין