רצינו לחגוג ולציין את כניסת בנותינו ל'גיל חינוך' ולתת את אותן משמעויות וחשיבות שנתנו בטקס החלאקה המסורתי שערכנו לבננו הבכור. התחלנו כשהגיעה בת אחת לגיל שלוש והמשכנו בכך גם עם אחותה כשמלאו לה שלוש שנים.
הצעה לטקס שיצרנו מתוך תקווה כי הצעה זו תיתן מענה גם להורים נוספים הרוצים לציין בחגיגיות את כניסת בנותיהן לגיל חינוך.
אל תאמרו "חלאקה לבנות" – אמרו "תַּלָאתֶה"
כשבתנו הגיעה לגיל שלוש, רצינו לחגוג ולציין את כניסתה ל'גיל חינוך' ולתת את אותן משמעות וחשיבות שנתנו בטקס החלאקה (או "אופשרין") המסורתי שערכנו לאחיה הבכור, כאשר הגיע הוא לגיל שלוש. אני מניחה כאן הצעה לטקס שבנינו, אשר שימש אותנו כמסד גם בחגיגת גיל שלוש של אחותה, שנתיים לאחר מכן. אנחנו מקווים כי הצעתנו זו תיתן מענה גם להורים נוספים הרוצים לציין בחגיגיות את כניסת בנותיהן לגיל חינוך.
ביקשנו שם קרוב, בעל משמעות רלוונטית, שמשמר את אווירת המפגש של הצליל הערבי עם רוח היישוב הישן. לכן בחרנו את השם 'תַּלָאתֶה' تَلَاتِة – שלוש בערבית, המשמר את החריזה וההטעמה הקרובה לשם הטקס המסורתי 'חלאקה'.
בנינו מעמד שיש בו השראה מטקס החלאקה לבנים, אך הוא טקס נפרד המיועד לבנות, 'טקס משלהן', ויש בו חילופים עדינים ופתרונות למה שנדרש להבנתנו. הערך המרכזי בטקס הוא הגעת בתנו לגיל חינוך, כאשר במקום לגזוז את מחלפות ראשה כפי שנהוג אצל הבנים, לקבלת מראה של ילד ולא ינוקא מתוק, עשינו לה תסרוקת יפה. לא שכחנו כמובן שבמובן התרבותי הרחב, זוהי גם מסיבת יום הולדת ושילבנו אותה בטקס.
מהלך החגיגה והטקס
אם תרצו להלך בשביל עמנו, כדאי להכין מראש את הפריטים הבאים:
- טקסטים מן המקורות שמביעים דאגה לחינוך, אהבת הורים לילדה ותקווה לילדה.
- הכנת אותיות שוקולד – המסו שוקולד לתבנית סיליקון בצורת אותיות א"ב, או לחלופין מרחו סירופ שוקולד על דף שעליו מודפסות אותיות הא"ב, עטוף בלמינציה <<אם הבת שלכם מעדיפה ללקק דבש ואולי ממרח חרובים או גבינת קשיו – אפשר כמובן להתאים להעדפות הקולינריות והתזונתיות שלה ושל משפחתכם :)>>
- מברשת או מסרק, סיכות שיער ואביזרי שיער אחרים.
- סידור לגיל הרך.
- ספר תינוקות של בית רבן (תשב"ר).
- ספר תורה צעצוע – לא חובה.
פתיחה
ההורים אומרים את הפסוק: "טוֹב לִי תוֹרַת פִּיךָ מֵאַלְפֵי זָהָב וָכָסֶף" (תהלים קיט, עב) ושרים יחד עם הקהל:
"כִּי הִרְבֵּיתָ טוֹבוֹת אֵלָי,
(מתוך שיר הייחוד ליום א')
כִּי הִגְדַּלְתָּ חַסְדְּךָ עָלָי
וּמָה אָשִׁיב לָךְ וְהַכֹּל שֶׁלָּךְ,
לְךָ שָׁמַיִם אַף אֶרֶץ לָךְ
וַאֲנַחְנוּ עַמְּךָ וְצֹאנֶךָ,
וַחֲפֵצִים לַעֲשֹוֹת רְצוֹנֶךָ"
תודה ומילות הסבר
אחרי השירה, ההורים אומרים מילות תודה לנוכחים, דברי הסבר והזכרת בני משפחה שנוכחים ברוחם. אנחנו אמרנו כך: "תודה רבה לבאים מקרוב ומרחוק. היום אנחנו חוגגים את התלאתה של ___, שהיא מסיבת 'חלאקה' שהמצאנו עבורה והותאמה לא רק למגדר שלה, אלא גם לנשמתה. תודה רבה בראש ובראשונה לסבתות ולסבים שלנו שאינם אתנו כאן בגופם, אבל אנו חשים את ההמשכיות שלהם בנו, ואנו מודים על האפשרויות הרבות הניתנות עתה לבתנו, כהמשכיות לסבתות ובשונה מהן… תודה רבה לסבתות ולסבים שכאן, ההורים שלנו…"
ברכת שהחיינו
אפשר לברך על בגד חדש, או על פריט חדש כלשהו שמוענק לילדה: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וקִיּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה".
רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?
הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם
ברכות (ניתן לומר בכל עת)
האב או האם מברכים את הילדה:
ישימך א-לוהים כשרה, רבקה, רחל ולאה.
"יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ, יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ, יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם: וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם"
היחס לשיער וחגיגת יום ההולדת
בניגוד לבנים שבגיל הזה שיערם נגזז, הושבנו את בתנו על כיסא במרכז המעגל, ואנו הוריה סירקנו את שיערה בעדינות ועשינו לה תסרוקת יפה (אפשר להיעזר בתרסיס לסירוק קל, ואפשר לסרק מבעוד מועד כדי למזער את כמות הקשרים). בשעת ההתייחסות לשיער ניתן לומר מזמור זה: "לַמְנַצֵּחַ עַל הַגִּתִּית מִזְמוֹר לְדָוִד: ה' אֲ-דֹנֵינוּ מָה אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל הָאָרֶץ אֲשֶׁר תְּנָה הוֹדְךָ עַל הַשָּׁמָיִם: מִפִּי עוֹלְלִים וְיֹנְקִים יִסַּדְתָּ עֹז" (תהלים ח, א-ג).
בסיום התסרוקת האורחים הרימו את ילדת יום ההולדת על כיסא, שרנו לה שירי יום הולדת, וכמובן סבב נשיקות וחיבוקים, כדי לתת לה חוויה של מסיבה ושמחה.
יש לציין שלא הכרחי להתייחס לשיער בטקס זה. יש ילדים וילדות שזהותם המגדרית אינה מוחלטת, גם בגיל צעיר זה. הטקס יכול להתקיים גם ללא התייחסות לשיער או למגדר, שהרי עיקרו הוא ציון המעבר מינקות לילדות, וכניסת הפעוט/ה לגיל חינוך.
ליקוק אותיות
לרגל הגעת בתנו לגיל חינוך, הכנו לה אותיות משוקולד. עברנו אות אות, אמרנו יחד איתה את שמות האותיות, ולסיום היא זכתה לאכול מהאותיות ולכבד בהן ילדים וילדות שהשתתפו בחגיגה.
מתנה
בחרנו לתת לבתנו ספר שמסמל את כניסתה לגיל חינוך – ספר 'המסורת' ללימוד א"ב, שממנו מלמדים גם ב'חדר'. אפשר לתת סידור עם הקלטות התפילה.
דבר תורה ליום הולדת שלוש
את דבר התורה על בת שלוש וסימניה אצל חז"ל במסכת נידה, העזנו לדרוש עם עין טובה, כהורים וללא פחד מהמגדר. אני (האמא) דיברתי על גיל חינוך ועל ההצעה להסבת הפסוק "אנה ה' כי אני עבדך אני עבדך בן אמתך פתחת למוסרי" (תהלים קטז, טז) לנוסח נקבה: "אני שפחתך בת אמתך". כשהפסוק אינו מלא, ניתן להסב אותו ללשון אחרת, לשון מגדרית מותאמת לאור האירוע וההקשר. הזכרתי כי בקריטריונים של חז"ל, "בת שלוש ויום אחד" – שזה היום ממש – היא כבר נחשבת אישה, גם אם בפועל הם התייחסו לילדה כאישה רק מגיל שתים עשרה ויום. המשמעות עבורנו היא שבתנו גדֵלה אל החינוך, אל הזהות ואל דרכה העתידית.
סיום הטקס וחתימתו בקריאת פרק קטז בתהלים
אָהַבְתִּי כִּי יִשְׁמַע ה' אֶת קוֹלִי תַּחֲנוּנָי.
כִּי הִטָּה אָזְנוֹ לִי וּבְיָמַי אֶקְרָא.
אֲפָפוּנִי חֶבְלֵי מָוֶת וּמְצָרֵי שְׁאוֹל מְצָאוּנִי; צָרָה וְיָגוֹן אֶמְצָא.
וּבְשֵׁם ה' אֶקְרָא: אָנָּה ה' מַלְּטָה נַפְשִׁי.
חַנּוּן ה' וְצַדִּיק; וֵאלֹהֵינוּ מְרַחֵם.
שֹׁמֵר פְּתָאיִם ה'; דַּלֹּתִי וְלִי יְהוֹשִׁיעַ.
שׁוּבִי נַפְשִׁי לִמְנוּחָיְכִי: כִּי ה' גָּמַל עָלָיְכִי.
כִּי חִלַּצְתָּ נַפְשִׁי מִמָּוֶת: אֶת עֵינִי מִן דִּמְעָה; אֶת רַגְלִי מִדֶּחִי.
אֶתְהַלֵּךְ לִפְנֵי ה' בְּאַרְצוֹת הַחַיִּים.
הֶאֱמַנְתִּי כִּי אֲדַבֵּר; אֲנִי עָנִיתִי מְאֹד.
אֲנִי אָמַרְתִּי בְחָפְזִי: כָּל הָאָדָם כֹּזֵב.
מָה אָשִׁיב לַה' כָּל תַּגְמוּלוֹהִי עָלָי.
כּוֹס יְשׁוּעוֹת אֶשָּׂא; וּבְשֵׁם ה' אֶקְרָא.
נְדָרַי לַה' אֲשַׁלֵּם; נֶגְדָה נָּא לְכָל עַמּוֹ.
יָקָר בְּעֵינֵי ה' הַמָּוְתָה לַחֲסִידָיו.
אָנָּה ה' כִּי אֲנִי עַבְדֶּךָ:
אֲנִי עַבְדְּךָ בֶּן אֲמָתֶךָ פִּתַּחְתָּ לְמוֹסֵרָי.
לְךָ אֶזְבַּח זֶבַח תּוֹדָה; וּבְשֵׁם ה אֶקְרָא.
נְדָרַי לַה' אֲשַׁלֵּם; נֶגְדָה נָּא לְכָל עַמּוֹ.
בְּחַצְרוֹת בֵּית ה' בְּתוֹכֵכִי יְרוּשָׁלִָם:
הַלְלוּ-יָהּ.
***
* השתמשתן/ם בהצעות שלנו לטקס? נשמח לקבל עדכונים ותיוגים בכתיבה שלכן/ם על הטקס – #נָחוּגָה / #נחוגה.
***
המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:
- חגיגות גיל שלוש כגיל הכניסה ל'גיל חינוך' – הרבנית שרה סגל-כץ
- כתבה ב-ynetיהדות – שמעתם על ה"תַלַאתֵה"? הטקס החלופי לחלאקה לבנות – הרבנית שרה סגל-כץ
- טקס החלאקה: להכניס את בן השלוש בשערי החינוך היהודי – הרבנית שרה סגל-כץ
- מסיבת א'-ב' לציון גיל שלוש – עו"ד שירה לב-ציון
- "פניך יאירו כזהר הרקיע" – חגיגות גיל שלוש לבתנו – סתיו שץ אורבך
- תפילה להורים ליום ההולדת ילדתם או ילדם – אורה זך
- ילדה בגינה – גילית חומסקי
- תלמדי לומר מה את רוצה – מרים גולן
- מעקב תנועות – ילי שנר
- אמא, ילדה ואמא – אסנת אלדר