הצעה: תפילת יזכור לקורבנות הקורונה, מאת: ד"ר יעל לוין - מגזין גלויה

שבוע דינה לקראת שבת ׳וישלח׳:

אסופה דיגיטלית עם מאמרים, שירים ותפילות ותכנים על פגיעות מיניות ומוגנות

תפריט
תפריט

הצעה: תפילת יזכור לקורבנות הקורונה

י"ט בניסן תש"ף 13.4.2020
קו מפריד גלויה

ד"ר יעל לוין מציעה להתחיל לומר כבר בשביעי של פסח הקרוב "יזכור" ו"א-ל מלא רחמים" לעילוי נשמות קורבנות מגפת הקורונה

תפילת "יזכור" תיאמר השנה בשביעי של פסח ההולך וקרב בידי מרבית היהודים בארץ, ובידי חלק נכבד מיהודי התפוצות, ביחידות ולא במניין. למעשה, כל כמה שישנם יהודים הפוקדים את בית הכנסת כמעט באורח בלעדי לאמירת "יזכור", לאמיתו של דבר תפילה זו אינה מצריכה מניין שכן אין היא בגדר דברים שבקדושה.

נראה בעיניי להציע כי כבר באמירה הקרובה של "יזכור" ראוי לנו להציב זיכרון למי שקיפחו את חייהם עד לאותה העת במגפת הקורונה המשתוללת בעולם.

בהקשר זה ראוי לציין באשר לאמירת "יזכור" על הוריו של אדם, כי ישנן שתי גישות הלכתיות בנוגע לאמירתו בשנה הראשונה. ישנם פוסקים הסבורים שאין לאומרו בשנה הראשונה, ובכללם הקיצור שולחן ערוך (קלג, כא) ולעומתם יש הנוקטים בגישה שראוי לאומרו, כגון הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל (הליכות שלמה, תפילה, עמ' קצא) ("אמירת יזכור בשנה הראשונה", ה' בתשרי ה'תשע"ו, אתר האינטרנט של בית ההוראה "דין").

אמירת "יזכור" בשביעי של פסח הקרוב תהווה הזדהות והשתתפות בצרת הרבים, ותפילה זו ראויה להיות נישאת גם מדין ערבות. בהקשר זה ראוי לציין את דבריה של אתי ארושס, בתו של אברהם ארושס מבאר שבע שנפטר ביום שישי, ה-27 במארס 2020, ולפיהם "'אנשים מתים כי אחרים לא נשמעים להוראות'". כל אדם מוזהר לשמור על הנחיות משרד הבריאות, ואולם למרבה הצער לא מעטים הפרו אותן עד כה והביאו לחשיפתם של רבים לנגיף. באמצעי התקשורת היו וישנם דיווחים על בני אדם שהפרו את הוראות הבידוד, וכן את ההנחיות הרשמיות המחייבות, וקיבלו קנסות, ויש מאיתנו המכירים באורח אישי כאלה.

צילום: Glen Carrie

אין לסבור שאמירת "יזכור" על הנפטרים מקורונה תעכיר את רוחו של הציבור, אלא יש להשקיף על אמירת תפילות לעילוי נשמות הנפטרים כעל חובה מוסרית. דבריי אלה נאמרים על רקע דעתו של הרב שלמה האאס בחיבורו כרם שלמה (או"ח, סי' תרסח) המתנגד לאמירת "יזכור" על הוריו של אדם בשנה הראשונה מן הטעם שהאומרים תפילה זו עלולים לעורר את אבלם בבכי ובצעקה ולהפריע בכך למתפללים האחרים. וכבר העיר הרב יצחק בן יוסף באתר ישיבת בית אל כי טעם האוסרים "קלוש ודחוי" ("אמירת יזכור בשנת האבל על אבא", אתר ישיבה, ט"ו באלול תשע"ו). אדרבה המחייבים מטעימים כי ראוי אמנם להתפלל לעילוי נשמת הנפטר בשנה הראשונה (אתר "דין", שם).

קהילות יהודיות בעבר נהגו לשמר את זיכרם של אסונות שפקדו אותן, ותפילות בנושא זה מצויות בכתבי יד שונים (ראו בין היתר את המאמר פרי עטי, "ממנטובה ועד ורסאי: אסונות חתונה בחודש סיוון", מקור ראשון, שבת, ט"ו בסיון תשע"א, עמ' 12–13). בהקשר זה אפשר אף להזכיר כי ספר תחינות ביידיש שיצא לאור בניו יורק בשנת 1916, כולל שורה של תפילות על אסונות; תחינה חדשה להזכרת נשמות של הרוגים בְּמלחמה, תחינה חדשה להזכרת נשמות של הרוגים בפוגרומים, תחינה חדשה להזכרת נשמות של מתים בשריפות, תחינה חדשה להזכרת נשמות של טבועים בים, והזכרת נשמות לזכר אִיזִידָאר ואַיידַא שטראוס שניספו באסון הטיטאניק (ועיינו עוד המאמר פרי עטי, "חותם ה'טיטאניק' בתפילות ובתחינות", מקור ראשון, שבת, כ"א בניסן תשע"ב, עמ' 8–9).

חשוב להזכיר כי "יזכור" הוא תפילה המתייחסת ליהודים שנפטרו, ולא לבני אדם מאומות העולם. באשר להנצחת זיכרם של מי שאינם יהודים אשר מצאו את מותם במגפת הקורונה, אין מניעה לחבר תפילה מיוחדת אחרת לזיכרם ואין אף מניעה שאדם יישא תפילה אישית בנושא זה.

בהתאם להשקפה שביטאתי בדבר הצורך לומר כבר בפסח הקרוב "יזכור" על מי שמצאו את מותם מחמת הקורונה, אני מגישה עתה נוסחים של "יזכור" ו"א-ל מלא רחמים" המיוסדים על הגרסאות המסורתיות. תפילות אלה ראויות להיאמר גם בידי יהודי התפוצות.

רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם

צילום: Markus Winkler

תפילת יזכור לקורבנות נגיף הקורונה

יִזְכּוֹר אֱ-לֹהִים נִשְׁמוֹת קָרְבְּנוֹת נְגִיף הַקּוֹרוֹנָה שֶׁהָלְכוּ לְעוֹלָמָם (ובכללם פלוני בן פלוני/פלונית בת פלוני), בַּעֲבוּר שֶׁבְּלִי נֶדֶר אֶתֵּן צְדָקָה בַּעֲדָם, בִּשְֹכַר זֶה תִּהְיֶינָה נִשְׁמוֹתֵיהֶם צְרוּרוֹת בִּצְרוֹר הַחַיִּים עִם נִשְׁמוֹת אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, שָֹרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה, וְעִם שְׁאָר צַדִּיקִים וְצִדְקָנִיּוֹת שֶׁבְּגַן עֵדֶן, וְנֹאמַר אָמֵן.

תפילה לעילוי נשמות קורבנות הקורונה

אֵ-ל מָלֵא רַחֲמִים שׁוֹכֵן בַּמְּרוֹמִים, הַמְצֵא מְנוּחָה נְכוֹנָה עַל כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה, בְּמַעֲלוֹת קְדוֹשִׁים וּטְהוֹרִים, כְּזֹהַר הָרָקִיעַ מְאִירִים וּמַזְהִירִים, לְנִשְׁמוֹת קָרְבְּנוֹת נְגִיף הַקּוֹרוֹנָה שֶׁהָלְכוּ לְעוֹלָמָם (ובכללם פלוני בן פלוני/פלונית בת פלוני), בַּעֲבוּר שֶׁבְּלִי נֶדֶר אֶתֵּן צְדָקָה בַּעֲדָם, לָכֵן בַּעַל הָרַחֲמִים יַסְתִּירֵם בְּסֵתֶר כְּנָפָיו לְעוֹלָמִים, וְיִצְרֹר בִּצְרוֹר הַחַיִּים אֶת נִשְׁמוֹתֵיהֶם, ה' הוּא נַחֲלָתָם, בְּגַן עֵדֶן מְנוּחָתָם וְיָנוּחוּ בְשָׁלוֹם עַל מִשְׁכָּבָם, וְיַעֲמְדוּ לְגוֹרָלָם לְקֵץ הַיָּמִין, וְנֹאמַר אָמֵן.

בעלת תואר דוקטור לפילוסופיה מן המחלקה לתלמוד באוניברסיטת בר-אילן. פרסמה מחקרים ועיונים הנסבים בעיקר על היבטים שונים של האישה ביהדות, וכן חיברה שורה של תפילות שהתקבלו ברבים.

פוסטים נוספים מאת ד״ר יעל לוין

י״ב בניסן תשפ״א 25.3.2021
גלויה מארחת
ד״ר יעל לוין
ד״ר יעל לוין ניסחה תפילה מיוחדת לליל הסדר שיש בה הודיה על החסד שבורא עולם עשה עמנו בהקשר לחיסונים נגד הקורונה, וכן בקשה לישועה ולהמשך מיגור המחלה
ט"ו באב תש"ף 5.8.2020
גלויה מארחת
ד"ר יעל לוין
התפילה לאחר קבלת הגט מיועדת לכל אישה באשר היא ובאשר הרקע למתן הגט, ובמרכזה גישה חיובית לצד הכרה בקושי ובמורכבויות.
כ"ג באדר תש"ף 19.3.2020
גלויה מארחת
ד"ר יעל לוין
וְתַתְמִיד אֶת בְּרִיאוּתֵנוּ, וְלֹא נֶחֱלֶה בַּמַּחֲלָה הַהוֹלֶכֶת וּמִתְפַּשֶּׁטֶת בָּעוֹלָם.
י"ח בכסלו תש"ף 16.12.2019
גלויה מארחת
ד"ר יעל לוין
הֲרֵינִי מוּכָנָה וּמְזֻמָּנָה לִטְבֹּל טְבִילַת מִצְוָה בְּמֵימֵי מִקְוֵה הַטָּהֳרָה כַּאֲשֶׁר הוֹרֵיתָנוּ וּכְשֵׁם שֶׁטָּבְלוּ לְטָהֳרָתָן אִמְּהוֹת הָאֻמָּה וּנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל לְאֹרֶךְ הַדּוֹרוֹת
י״ג בכסלו תשפ״ד 26.11.2023
מאמר מאת
ד"ר יעל לוין
לא זו בלבד שלא העניקו לדינה את האפשרות ללמוד תורה, צעירה ככל שתהיה גם לא היו באמתחתה הכלים הנאותים שיכשירוה להתמודד עם מצבי חיים משתנים ומתחלפים. אפילו דרך ארץ הקודמת לתורה, לא היה בידה; היא לא ידעה לחוש חשדנות כלפי זרים, ולא חינכוה לגלות במידת הצורך התנגדות.
ט׳ בתשרי תשפ״א 27.9.2020
גלויה מארחת
ד"ר יעל לוין
דגם של "מִי שֶׁעָנָה" הנאמר בסליחות, אשר מוסב על דמויות נשים מתקופת המקרא ומקביל לנוסח אשכנז המסורתי.

אהבתם? מוזמנים לשתף

במילון המונחים של מגזין גלויה כבר ביקרת?

אל״ף בי״ת גלויה – האינדקס שיוביל אותך לנושאים נוספים
שנכתב עליהם במגזין.

גְּלוּיָה היא מגזין מקוון המתקיים כספריה צומחת ומטרתו לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס באמצעות הנגשת ידע על זוגיות, הלכה ומיניות, מוגנוּת, טקסי חיים עבור שלבים שונים בחיי היחידאות והיחד. כל זאת לצד שירים, ראיונות אישיים, תפילות, מסות ופרוזה המעניקים שאר רוח בנוסף למאמרים שבאתר.
במגזין גלויה רשומות רבות מאת כותבות וכותבים מגוונים השותפים לקול הרחב במרחבי הדעת.

אפשר להתעדכן במה חדש בגלויה ובאגרות שנשלחו, לצד הקולות הקוראים למשלוח תכנים אל צוות המגזין.

תמיד אפשר לקרוא הַכֹּל מִכֹּל כֹּל ברצף.

Scroll to Top

תודה שנרשמת

קו מפריד גלויה

עכשיו אפשר לגלות לך עוד

ז׳-י״ג בכסלו ה׳תשפ״ה 8-14.12.2024

שבוע דינה,
לקראת פרשת ׳וישלח׳

שבוע מוּדעוּת לפגיעוֹת מיניוֹת ולצורך במוּגנוּת

אייקון קול קורא

קול קורא במגזין גלויה
׳גְּלוּיָה׳ מזמינה אתכם.ן לשלוח טקסטים ויצירות אחרות לגליון בנושא אירועי ה-7 באוקטובר. מה אפשר להגיש? איך עובד התהליך?
כל זאת ועוד – במרחק הקלקה מכם.

הפניה נשלחה בהצלחה

קו מפריד גלויה

נחזור אליך בהקדם