עולה מן הטבילה, מאת: מיכל ברגמן - מגזין גלויה

מתחתי מוריק תהום -
אסופת שירים, תפילות ומאמרים לאחרי החגים
מאז השבעה באוקטובר

* אסופה שישית בסדרת אסופות דיגיטליות לחודש תשרי-אוקטובר, מאת גלויה ורשות הרבים

תפריט
תפריט

עולה מן הטבילה

י"ז בסיון תש"ף 9.6.20
קו מפריד גלויה

מיצב וידאו־ארט לצד טקסטים ועבודות פסיפס מיטיבים להמחיש את הסיטואציה שבה המתגיירת טובלת במקווה לעיני גברים־דיינים 

"אבל למה כשהיא טובלת נמצאים שם גברים?" האישה שעמדה לידי כשהתבוננתי במיצב הטבילה לא הבינה. הסברתי וראיתי בפניה את אותה הבעה שהייתה נסוכה על פניי כשנודע לי עניין טבילת הגיורת בפני דיינים־גברים: הלם, פלצות וחוסר אמון.

“ואם זו הייתה אשתו, גם אז הוא היה מסכים שהיא תטבול בפני גברים?“
השאלה שלה ממשיכה להדהד בי גם אחרי שיצאתי מהתערוכה.

חלוק אחד ושלושה גברים

התערוכה "מעשה באישה וחלוק", שהוצגה בבית האמנים בתל אביב, היא פרי יוזמתה של הקולנוענית נורית יעקבס־ינון, באצירתה של רז סמירה. התערוכה מוצגת בחלל מלבני וסגור, כשעל קירות החלל מוצגות תמונות פסיפס עשויות מסקינגטייפ שיצרה האמנית הילה קרבלניקוב־פז – יצירות המתארות את תהליך הטבילה של הגיורת. בעוד שהמיצב הוא מימי ומטושטש, הרי שעבודות הפסיפס הן צבעוניות, פרטניות ודחוסות. כל ממד בדרכו ובסגנונו מוסיף לאווירת הקושי שעולה מהתערוכה.

המבקרים במקום רואים למול עיניהם את מיצב הווידאו־ארט של נורית יעקבס־ינון – תיאור גדול ממדים של אישה צעירה הטובלת בפני בית הדין – והם חשים קטנים לעומת המיצב הגדול, בדומה לטובלת אל מול הדיינים.

"מעשה באישה וחלוק". שם תמים לתערוכה. כמעט כמו אגדת ילדות. אישה אחת וחלוק אחד ושלושה גברים ושאלה אחת גדולה ומרגשת שתשנה את חייה של האישה – האם היא תתקבל לחיקו של העם היהודי. חיק הנדמה במיצב כקר, ביורוקרטי וגס. החלל הגדול והאטום מגביר את הרצון להימלט מהמקום לעולם שבו מצוקתן של הגיורות אינה נשמעת ואינה נראית. תחושת המחנק מלווה אותי כצופה ואינה מרפה. זהו בעיקר מעשה באישה שבתוך החלוק – זו שאמורה להימצא ברגע מכונן של חייה.

מעשה באשה וחלוק
מתוך: מעשה באשה וחלוק, נורית יעקבס ינון, סרטי אלומה

מים ודמעות

הסרטון כמעט מונוכרומטי – צבעים מימיים, מתכתיים, קרים. הדמות שטובלת הופכת מטושטשת יותר ויותר. כשהמצלמה עוקבת אחריה בתוך המים עולה ומתגברת שוב תחושת החנק, המצוקה. החלוק מסתיר את גופה והיא נראית כמעין סחבה אנושית. בעיית הצניעות אינה נובעת רק מכך שגופה נחשף בפני גברים, אלא מהמצב הבלתי מתחשב שהיא נתונה בו. אישה אחת, שגורלה טרם נקבע, שהחלטת הדיינים תשפיע על כל מהלך חייה, אל מול שלושה גברים העומדים מעליה. הם הדין, הם שמצויים במקום גבוה ובטוח. היא שגורלה מוכרע, למטה, במים.

יעקבס־ינון בוחרת כמה נקודות מבט לתיאור הסיטואציה. לעתים תתמקד המצלמה בטובלת, לעתים תצולם הסצנה מנקודת המבט של הרגליים – רגלי הדיינים העוזבים את המקווה, רגלי הבלנית, רגלי הטובלת המציצים מבעד לחרך לאחר שטבלה והן נוטפות מים. כמו דמעות. כשהטובלת יורדת למקווה, מצולמת הסצנה מנקודת המבט הנמוכה שלה. היא יורדת לאיטה בעוד המצלמה עולה אל הדיינים, שעיניהם אינן גלויות. מעקה המתכת של המקווה מסתיר אותן.

אחרי הטבילה הארוכה במים עולה האישה ומחבקת את כתפיה בהצלבה, על מנת לשמור על צניעות כלשהי, ומברכת. אז עולה מבטה מעלה, אל הדיינים המביטים בה. היא אינה נושאת מרום עיניה ואין כאן כל תחושה של התרוממות נפש. נהפוך הוא. מבטה הפגיע מרעיד את הלב.

מעשה באשה וחלוק
מתוך: מעשה באשה וחלוק

מגיירת את הנשים

מנגד, בקיר ממול, מופיע "מדרש הגיורות" שכתבה רבקה לוביץ. קולות נשים וגברים נשמעים בחלל. לצד המדרש מוצגים דבריהם של שלושה רבנים בעניין טבילת הגיורות – הרב דוד סתיו, הרב חיים דרוקמן והרב בני לאו.

רק אחרי כמה דקות אני מבחינה שבעודי קוראת את המדרש ומאזינה לדבריהם, אני עומדת על חלק נוסף של המיצב – דמותה של הטובלת ששבה ועולה מהמים. אחרי טבילתה היא מישירה מבט אליי. זהו החלק היחיד במיצב שבו הטובלת מישירה מבט אל הצופה; לרגע אני נבהלת, הרי דרכתי על אדם שמביט בי. ברגע שלאחר מכן אני מבינה. אנחנו לא רואים אותן. הן בעולם שאין לנו חלק בו. הן מרגישות דחויות ומושפלות ואנו, שלא פוצות פה, שותפות להשפלתן.

מדרש הגיורות של רבקה לוביץ מופיע על מסך והאותיות המרכיבות אותו נעלמות. לאט לאט הן נמחקות כאילו באו המים ומחקו את הדברים. מי הטבילה מוחקים את דבריה של הגיורת. מעלימים את קולה. אמנם במדרש "הסוף טוב": דבריה של הגיורת, כי מפאת צניעות היא אינה יכולה לטבול בפני גברים וכי היא ממשיכת דרכה של שרה אמנו, המגיירת את הנשים, בעוד אברהם מגייר את הגברים – הדברים הללו מתקבלים על לב הדיינים שבמדרש המומצא של לוביץ. המים אם כן הם המים המחיים. הם אינם רק המים המוחקים את זהותה וגאוותה של הטובלת (באזכור למים במסכת סוטה), אלא הם יכולים להיות מים חיים, מי תורת חיים. אילו רק היו הדברים כפי שהם במדרש.

יש מה לעשות

כאמור, לצד המדרש מופיעים מונולוגים של שלושה רבנים המתייחסים למעמד הבעייתי של טבילת הגיורות בפני בית הדין. מעניין לבחון את הדברים מנקודת מבטה של הגיורת – מי בוחר להתייחס אליה ואל מצוקתה. מי בוחר להתייחס אל הדברים כאל מצב קשה ומביך ומי בוחר שלא לראות כל בעיה בעניין, הרי אין גיורת שהתלוננה. ויתר על כן – לעתים החלוק הרטוב צנוע מבגדיה של הגיורת הבאה בפני בית הדין. נקודת מבטה של האישה נאלמת. גם מי שמסכים כי זהו מצב קשה ועדיף היה למצוא דרכים חלופיות אינו מוכן להציע אותן.

נקודת המבט הרבנית היא אולי הנקודה המתסכלת ביותר בתערוכה. לא רק מפני כבודן, צניעותן – הפיסית והנפשית – ופגיעותן של הגיורות, אלא משום שיש כנראה מה לעשות. בספר המצוין המלווה את התערוכה מופיעה תמצית דבריה של הרבנית עו"ד מיכל טיקוצ'ינסקי, המציגה את האפשרויות ההלכתיות הפתוחות בפני מי שירצה לשנות את המצב הקיים ("והאשה מטבלת את האשה – טבילת אשה לגרות בפני בית דין", אקדמות כא 82־65 [תשס"ח]). בקהילות ישראל היו שנהגו שדיינים עומדים מחוץ למקווה ורק מאזינים לברכת הטובלת והיו שהרחיקו מחוץ לשטח המקווה בכלל. בשאלת המצב הראוי במדינת ישראל הציע הרב וולדנברג ז"ל כי אין לדיינים להיכנס לשטח המקווה (כפי שנהג הרב עוזיאל ז"ל בסלוניקי). למרבה הצער, דעתו נדחתה.

בנוסף לדבריה של טיקוצי'נסקי, מביא הספר קולות מחאה נשיים העוסקים בתופעה – ח"כ ד"ר עליזה לביא מציגה את חשיבותה של התערוכה בהעלאת הנושא הכאוב על סדר היום הציבורי תוך קריאה לשינוי המצב הקיים. רבקה לוביץ מביאה את "מדרש הגיורות" במלואו, וממנו עולה קול מחאה וקול של ריפוי ותיקון אפשרי. רז סמירה, נורית יעקבס־ינון, קציעה אלון ואמילי ד' בילסקי עוסקות באמנות מגדרית, באמנות מחאה ובהקשר הייחודי של מצבן של הגיורות בחברה הישראלית. הספר עוטף את התערוכה ומהווה קול של נחמה ואופטימיות – הנה כי כן ניתן לעשות ולשנות.

מקווה
צילום: אלישבע סטולמן

לנשום מחוץ למים

כוחה של התערוכה הוא בפנים שהיא נותנת לגיורת. זו אינה "גיורת" אלא אדם ספציפי, נרגש ורועד. הקול המטלטל ביותר בספר גם הוא הקול האישי, קולה של ח"כ לשעבר אורית זוארץ, שמתארת את חוויית הטבילה שלה יחד עם אמה, בעודה ילדה צעירה:

"אמי אותתה לי שהגיע תורי להיכנס למים. התבוננתי בפחד באותם גברים לבושי שחורים, דבריה של אמי הדהדו בראשי וחזרו על עצמם שוב ושוב: 'אם לא תעשי מה שהם יגידו, ייקחו אותך ממני ואותי יגרשו'. צעדתי פנימה… עד שהמים כיסו את גופי והכותונת שלי החלה להתרומם. נאבקתי בכותונת כי לא רציתי שהרבנים יראו אותי ערומה ואז נתבקשתי לטבול. לא הבנתי מה הם מבקשים… אמי משכה אותי פנימה עמוק לתוך המים. התנגדתי. לא הבנתי למה היא מנסה להטביע אותי… חוסר היכולת להתנגד, והחרדה מגזר דינם של הרבנים שעמדו כל הזמן למעלה, בוחנים, מתבוננים, ולא מפסיקים למלמל. תם הטקס. הרגשתי מותשת. אמי הסתכלה עליי והרגיעה: 'הכול בסדר, עכשיו אוכל להישאר, לא יגרשו אותי'".

רק ביציאה מהתערוכה חשתי גם אני שאני נושמת שוב. כבכל חג שבועות ודאי נשמע גם השנה על מצוקת הגרים והגיורות. 75 אחוזים מכלל המתגיירים הינם נשים – עמנו עמן ואלוהינו אלוהיהן. התערוכה זועקת לראשונה בציבוריות הישראלית את זעקתן של הגיורות. זעקתן מוטלת על כתפי כולנו והמעשה הנדרש לא בשמים הוא. כי הוא קרוב אלינו מאוד. כה יעשה ה' לכולנו וכה יוסיף.

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', כ"ג אייר תשע"ג, 3.5.2013

לכל המאמרים שעוסקים במעשה באשה וחלוק במגזין גלויה >>

רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם

***

המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:

לקריאה נוספת על 

עוסקת בניהול, קידום ויזום תכניות בחינוך יהודי-ישראלי ובאומנות.
אמא לשלושה בנים.

תוכן נוסף מהמגזין:

ח׳ בשבט תשפ״א 21.1.2021
מאת
צוות גלויה
על אופייה ומסגרתה של ברכת הכלה, התוכן העומד במרכזה ודרך עיצובה, לצד הצעות לברכות מקוריות והזמנה לעיון במאגר הברכות במגזין.
כ׳ בסיוון תשפ״ב 19.6.2022
גלויה מראיינת את
יפה צוקרמן
גלויה שמחה לראיין את יפה צוקרמן ולשמוע על העשיה שלה בתחום המיניות הבריאה ועל תובנות שמלוות אותה בפעילותה בהדרכות ובנוכחות ברשתות החברתיות
כ״ח באלול תשפ״ג 14.9.2023
מאת
צוות גלויה
שנה חדשה התחדשה עלינו במגזין גלויה. לפני שאנחנו שועטים קדימה לשנת תשפ"ד, קיבצנו עבורכם כמה מהתכנים שעלו במגזין. שֶׁיָּפָה ושׁוֹנָה תְּהֵא הַשָּׁנָה אֲשֶׁר מַתְחִילָה לָהּ!
כ׳ בסיוון תשפ״ב 19.6.2022
מאת
צוות גלויה
גלויה שמחה לראיין את ד״ר מיכל פרינס ולהתוודע למסע המקצועי שלה, לעשיה בתחום המיניות הבריאה בשנים האחרונות בכלל ועל הספר והפודקאסט שלה בפרט
ה׳ בסיון תשפ״ג 25.5.2023
מאת
צוות גלויה
בהדרכה לקראת החתונה עוסקים בנושאים רחבים וחשובים ביותר בכמה מפגשים בודדים. כאן תוכלו להמשיך את ההעמקה בנושאים אלו, דרך קריאת מאמרים מגוונים מרחבי המגזין
י״א במרחשוון תשפ״ד 26.10.2023
מאת
צוות גלויה
מגזין גלויה מזמין אתכן.ם לשלוח יצירות שנכתבות בעת הזו בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר ואדוות הקושי הנלוות. גם ציורים, איורים ויצירות אמנותיות אחרות מוזמנים להישלח.

אהבתם? מוזמנים לשתף

במילון המונחים של מגזין גלויה כבר ביקרת?

אל״ף בי״ת גלויה – האינדקס שיוביל אותך לנושאים נוספים
שנכתב עליהם במגזין.

גְּלוּיָה היא מגזין מקוון המתקיים כספריה צומחת ומטרתו לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס באמצעות הנגשת ידע על זוגיות, הלכה ומיניות, מוגנוּת, טקסי חיים עבור שלבים שונים בחיי היחידאות והיחד. כל זאת לצד שירים, ראיונות אישיים, תפילות, מסות ופרוזה המעניקים שאר רוח בנוסף למאמרים שבאתר.
במגזין גלויה רשומות רבות מאת כותבות וכותבים מגוונים השותפים לקול הרחב במרחבי הדעת.

אפשר להתעדכן במה חדש בגלויה ובאגרות שנשלחו, לצד הקולות הקוראים למשלוח תכנים אל צוות המגזין.

תמיד אפשר לקרוא הַכֹּל מִכֹּל כֹּל ברצף.

Scroll to Top

תודה שנרשמת

קו מפריד גלויה

עכשיו אפשר לגלות לך עוד

אייקון קול קורא

קול קורא במגזין גלויה
׳גְּלוּיָה׳ מזמינה אתכם.ן לשלוח טקסטים ויצירות אחרות לגליון בנושא אירועי ה-7 באוקטובר. מה אפשר להגיש? איך עובד התהליך?
כל זאת ועוד – במרחק הקלקה מכם.

מגזין גלויה
אצלך במייל

קו מפריד גלויה

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח מאמרים מהמגזין מפעם לפעם

הפניה נשלחה בהצלחה

קו מפריד גלויה

נחזור אליך בהקדם