עיון בחובת כיסוי ראש לאשה נשואה, מאת: הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי - מגזין גלויה

שבוע דינה לקראת שבת ׳וישלח׳:

אסופה דיגיטלית עם מאמרים, שירים ותפילות ותכנים על פגיעות מיניות ומוגנות

תפריט
תפריט

עיון בחובת כיסוי ראש לאשה נשואה

י"ז בשבט תש"ף 12.2.2020
קו מפריד גלויה

כשניגשים לסוגית כיסוי ראש לאשה נשואה, מגלים שאין אמירה מפורשת לפיה נשים נשואות אמורות לכסות את ראשן. כיסוי הראש מגיע מפירושים לתורה ולדרך נשים בחיי הדת היהודיים.

המקור לחובת כיסוי הראש של אישה נשואה מצוי בפרשת סוטה. תיאור התהליך שעוברת האישה שנחשדה בעבירה כולל הוראה לכהן "ופרע את ראש האישה…" (פרשת נשא). פריעת ראשה של האישה כאן היא חלק מתהליך שלם של ניסיון לבייש את האישה ולנוול את מראיה. אולם, התורה גילתה לנו אגב אורחא שלולא כן, האישה אינה הולכת בפירוע ראש.
אך מהי ההגדרה של פירוע ראש?

כיסוי ראש הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
צילום: הגר דופלט

מה זה "ופרע את ראש האישה"?

מבט על מקורות חז"ל מגלה מנעד רחב. מצד אחד, ישנו סיפור על האישה הקמחית (יומא מ"ז י"א):

תנו רבנן: שבעה בנים היו לה לקמחית וכולן שמשו בכהונה גדולה. אמרו לה חכמים: מה עשית שזכית לכך? – אמרה להם: מימי לא ראו קורות ביתי קלעי שערי.

מסופר שאישה זכתה לשבעה בנים כהנים גדולים וכשנשאלה מדוע זכתה בזכות שכזו שמעידה אולי הצלחתה כאמא, השתבחה האישה קמחית בכך שמעולם לא ראו קורות ביתה את שערות ראשה. מכאן, מקובל להבין שכיסוי השיער כולו אף בין כותלי הבית הוא מעשה נאצל. 

בקוטב השני, במסכת סוטה מובא מדרש הלכה שניתן לפרשו בצורה מינימלית. "…מה תלמוד לומר "ופרע את ראש האישה"? מלמד שהכהן סותר את שערה". ניתן לטעון על בסיס המדרש הזה, ששערה של האישה קלוע או אסוף ומכאן שנשים אינן הולכות פרועות ראש. אך לא מעבר לכך.

בתווך בין האתוס של האישה הקמחית לבין המדרש המצמצם, מצויה סוגיה במסכת כתובות. שבה עוסקים בהגדרת "דת יהודית", שעבירה עליה היא עילה מוצדקת לתביעת גירושין של הבעל. אחת הדוגמאות במשנה לעוברת על "דת יהודית" היא "יוצאה בשוק וראשה פרוע". על סמך הדוגמאות האחרות במשנה ניתן להסיק שעבירה על דת יהודית היא התנהגות פרוצה המביישת את הבעל.

מסוגית הגמרא בכתובות מתברר שיש שתי דרגות לדרישת כיסוי הראש. יש חובה מן התורה בכיסוי ראש מסוג "קלתה". כלומר, כיסוי של סל נצרים קטן או רדיד רשת. ויש דרגה נוספת הכלולה ב"דת יהודית", שהוא מנהג בנות ישראל לכסות ראשן מעבר למינימום של "קלתה".  

רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם

קלתה
קלתה
Bronzino: Eleonora di Toledo col figlio Giovanni

כיסוי ראש – אז והיום

בעבר כיסוי הראש היה נוהג מקובל בין הנשים הנשואות גם באומות העולם ובתרבות הכללית. מנהג המצוי גם כיום בתרבויות שונות, ומוכר היטב משכנינו המוסלמים. במקום אחד מגדירה הגמרא גירושין אצל גויים, שאין להם גט רשמי, בכך שהאשה מתחילה ללכת פרועת ראש. לפיכך מובן, שגם בנות ישראל הנשואות נהגו לכסות ראשן, כמנהג המקובל ומעבר לדרישת המינימום של דין התורה.

דורות של פרשנים ופוסקים ניסו להציע פשר להלכת כיסוי הראש. הנימוקים אמורים להסביר את החיוב המינימלי הבסיסי מן התורה ואת הטעם להרחבתו על פי המנהג. הנימוקים האפשריים הם שגנאי לאישה להסתובב פרועת ראש, שאישה נשואה נזקקת לצניעות יתירה בכדי למנוע מבטי זרים, שאישה שהולכת פרועת ראש חשודה בפריצות לעריות, או שמדובר בסימן והיכר שהאישה נשואה, כמאמר רות לבועז: "ופרסת כנפך על אמתך".

חלק מן הטעמים הללו מאפשרים פרשנות מצמצמת של חובת כיסוי הראש כיום. כך למשל, נשאל את עצמנו האם גנאי הוא לאישה ללכת ללא כיסוי ראש כיום? או האם אישה שהולכת ללא כיסוי ראש כיום חשודה בפריצות? וחלק מן הטעמים הללו מובילים לפרשנות מרחיבה. כך למשל נכון אם נסביר שמדובר בצורך בצניעות יתירה באישה נשואה.

Photo by JOSHUA COLEMAN on Unsplash

בסופו של דבר, מדובר על חובה בסיסית מן התורה, שעל גביה נוספו מנהגים מרחיבים מטעמים שונים ובהתאם למוסכמה החברתית למנהג, עד כדי הרמה החסידית-קבלית של כיסוי כל השער בכל מקום, גם בבית פנימה.

***

המלצות לקריאה נוספת במגזין גלויה:

לקריאה נוספת על 

עורכת דין ובעלת תואר שני במשפטים, מחברת הספר "משפטיך למדני".
כתבה דוקטורט בתלמוד בנושא יסודות השיטה הלמדנית בספר מנחת חינוך. עמדה בראש בית המדרש לנשים בבית מורשה והקימה את תכנית ההלכה לנשים במוסד זה.
משמשת כראשת בית המדרש לנשים בהיכל שלמה, במכללת הרצוג וראשת תוכנית הלכה במגדל עוז ומרצה במרכז האקדמי שלם.

פוסטים נוספים מאת הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי

ג' בכסלו תש"ף 1.12.2019
גלויה מארחת
הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
⏱️ 12 דקות קריאה
הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי דנה בחיובי הטבילה השונים, מהמקרא ועד לאחרונים, ומציעה מענה הלכתי לשאלת הטבילה ללא בלנית.
י"א בטבת תש"ף 8.1.2020
גלויה מארחת
הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
דיון ומענה הלכתי עבור נשים המבקשות לטבול ללא השגחת בלנית. גרסה מקוצרת למאמר באקדמות ל"א
ז' בכסלו תש"ף 5.12.2019
גלויה מארחת
הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
⏱️ 3 דקות קריאה
הדרך היעילה להתמודדות עם סרבנות גט איננה כפיה אלא הסכמה מראש ברגעי האושר. חלק מן האושר הזה הוא הידיעה שהנישואין לעולם לא יהיו עבור בני הזוג לכלא.
כ"ה בטבת תש"ף 22.1.2020
גלויה מארחת
הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
⏱️ 4 דקות קריאה
גרסה מקוצרת של המאמר של הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי על טבילת נשים עם מוגבלות גופנית
י"ט בכסלו תש"ף 17.12.2019
גלויה מארחת
הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
גזירה על היגיינה שנועדה למנוע בלבול קיבלה מעמד של הלכה. הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי מספרת על מקור האיסור ועל מקומו בימינו
ד' בסיון תש"ף 27.5.2020
גלויה מארחת
הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
⏱️ 7 דקות קריאה
הבנת מושג הצניעות בהלכה מחייבת עיון במקורות המוקדמים בנושא והענקת שימת לב לא רק לאיסור ולהסתרה, אלא גם לצורך של כל אחד ואחת בביטוי אישי

אהבתם? מוזמנים לשתף

במילון המונחים של מגזין גלויה כבר ביקרת?

אל״ף בי״ת גלויה – האינדקס שיוביל אותך לנושאים נוספים
שנכתב עליהם במגזין.

גְּלוּיָה היא מגזין מקוון המתקיים כספריה צומחת ומטרתו לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס באמצעות הנגשת ידע על זוגיות, הלכה ומיניות, מוגנוּת, טקסי חיים עבור שלבים שונים בחיי היחידאות והיחד. כל זאת לצד שירים, ראיונות אישיים, תפילות, מסות ופרוזה המעניקים שאר רוח בנוסף למאמרים שבאתר.
במגזין גלויה רשומות רבות מאת כותבות וכותבים מגוונים השותפים לקול הרחב במרחבי הדעת.

אפשר להתעדכן במה חדש בגלויה ובאגרות שנשלחו, לצד הקולות הקוראים למשלוח תכנים אל צוות המגזין.

תמיד אפשר לקרוא הַכֹּל מִכֹּל כֹּל ברצף.

Scroll to Top

תודה שנרשמת

קו מפריד גלויה

עכשיו אפשר לגלות לך עוד

ז׳-י״ג בכסלו ה׳תשפ״ה 8-14.12.2024

שבוע דינה,
לקראת פרשת ׳וישלח׳

שבוע מוּדעוּת לפגיעוֹת מיניוֹת ולצורך במוּגנוּת

אייקון קול קורא

קול קורא במגזין גלויה
׳גְּלוּיָה׳ מזמינה אתכם.ן לשלוח טקסטים ויצירות אחרות לגליון בנושא אירועי ה-7 באוקטובר. מה אפשר להגיש? איך עובד התהליך?
כל זאת ועוד – במרחק הקלקה מכם.

הפניה נשלחה בהצלחה

קו מפריד גלויה

נחזור אליך בהקדם