אשר קרה מתחת לשמש, צריך להיאמר מתחת לשמש - מאת רותי נצר בידץ, מגזין גלויה

שבוע דינה לקראת שבת ׳וישלח׳:

אסופה דיגיטלית עם מאמרים, שירים ותפילות ותכנים על פגיעות מיניות ומוגנות

תפריט
תפריט

אשר קרה מתחת לשמש, צריך להיאמר מתחת לשמש – המקרה אשר קרה, לדינה אכן קרה

י״ז בכסלו תשפ״ד 30.11.2023
קו מפריד גלויה

אנו יודעות כי את הנעשה, אין לכסות. גם לאה יודעת שסיפורה של דינה חזקה עליו להיות מסופר.
ארגוני נשים בינלאומיים חייבים, כמתבקש מעצם רוחם ודרכם, להצטרף לחיבוק, כזלפה ובילהה.
בחיבוק הנשים היוצאות יחד מן האוהל, בתמיכתם האוהבת של יעקב ובניו, ייתבע דין צדק.

אזהרת טריגר

Trigger Warning

התוכן שלפניך עשוי להיות קשה לקריאה ומעורר רגשות של עצב וכאב.
אפשר לבחור לדלג ואפשר לבחור לעצור באמצע הקריאה.
מומלץ להקשיב לעצמך בזמן הזה.

וְיַעֲקֹב שָׁמַע, כִּי טִמֵּא אֶת-דִּינָה בִתּוֹ, וּבָנָיו הָיוּ אֶת-מִקְנֵהוּ, בַּשָּׂדֶה; וְהֶחֱרִשׁ יַעֲקֹב, עַד-בֹּאָם. (בראשית לה, ה) – לסיפור על פגיעה מינית, יש דרך משלו לנוע בעולם. הוא נע בין שני כוחות אדירים וסותרים, כוחות המסוכסכים בנו ומסכסכים אותנו – כוחם של הגילוי והכיסוי.
בסיפור הכתוב, יעקב שמע, כי טימא את דינה ביתו. והחריש.

לא, הוא לא שכח ולא סלח. הוא רק החריש עד בוא בניו. הגילוי יגיע עם חלוף היום, בעוד האור הולך ודועך, "בְנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ מִן-הַשָּׂדֶה, כְּשָׁמְעָם, וַיִּתְעַצְּבוּ הָאֲנָשִׁים, וַיִּחַר לָהֶם מְאֹד: כִּי-נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל, לִשְׁכַּב אֶת-בַּת-יַעֲקֹב". אולי השמש ירדה, אך הגילוי לוהט וחשוף כשמש בצהרים. ספור הנבלה שנעשתה, מסופר ברוב עם. לא לדינה קרה המקרה, כי אם לבת יעקב. לא מקרה פרטי, כי אם בישראל נעשה הדבר. באור הקר של הסיפור הגלוי, הופקעה דינה מגופה, מכאבה, מעצמה.

צילום: M.T ElGassier

ואנחנו רצינו לאחוז בידו של יעקב השומע, רגע לפני בואם של בניו מן השדה. ללחוץ אותה חזק. לכוונו בעדינות אל אוהלה של דינה. להרימה לחיבוק. להניח לסיפור לשתוק.
עכשיו נוכל לנסות לשמוע גם את הסיפור השתוק, הזה שלא סופר לנו. "ותשמע לאה, כי פגע בדינה בתה". מה שמעה אמא לאה? לבטח שמעה כאב, אולי בושה, או נפילה לבור, וניסיון למצוא בו קרן אור. בסיפורנו החדש רחל, זלפה ובלהה יושבות באוהלה של לאה, בין הכרים הן לוחשות חיבה ואמון, נותנות לה כוח.

בתגובת פייסבוק לדברים שכתבתי לאחר ה-7.10, כתב בן שיח מתקומם, "כיצד אפשר לדבר כך כשאנסו את בנותינו", ומיד הוסיף כדי להגביר את רושם דבריו, על עוד "כך וכך" דברים שנעשו במסגרת הפגיעות המיניות, מזעזעים וקשים עד אימה. את ה"כך וכך" הוא צייר בתאורים מפורטים, וצירף קישורים לסרטונים. ואני שמעתי בדבריו: "הכזונה יעשה את אחותנו?"
המספר המעוניין להקים נקם, יעמיק בגילוי הזוועה. יספרם לכל האחים החוזרים מהשדה. ראו וצאו לקרב, שמעון ולוי! סרטונים עליכם, שכם וחמור.

אנו יודעות כי את הנעשה, אין לכסות. גם לאה יודעת שסיפורה של דינה חזקה עליו להיות מסופר. אשר קרה מתחת לשמש, צריך להיאמר מתחת לשמש. אך היא זוכרת, שהמקרה אשר קרה, לדינה קרה. לא לאחיה. העדויות צריכות להיגבות, עד שהסיפורים הקשים עד אימה שהיו כאן יסופרו. ארגוני נשים בינלאומיים חייבים, כמתבקש מעצם רוחם ודרכם, להצטרף לחיבוק, כזלפה ובילהה.
בחיבוק הנשים היוצאות יחד מן האוהל, בתמיכתם האוהבת של יעקב ובניו, ייתבע דין צדק.
בקהלם ובסודם של מפיצי הזוועות ודורשי הנקמות, אל תבוא נפשי.

רוצה לקבל עדכונים ממגזין גלויה?

הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח אגרת עדכון מהמגזין מפעם לפעם

קווי החירום לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית

שאלון זיהוי למצבי סיכון

שאלון אנונימי של משרד הרווחה שנכתב עם מומחים לטיפול
כדי לזהות את מצבך או את מצב הסיכון של בן או בת משפחה ובסביבתך הקרובה.

רַבָּה חילונית הומניסטית, המכהנת גם כיו"רית הועד המנהל של "קול רבני לזכויות אדם".

הקימה את מגמת מחשבת ישראל בתיכון "בית ירח", והיתה מדריכה ארצית בנושא מחשבת ישראל במשרד החינוך, וכן מדריכה בנושא לימוד בין דתי באגף מורשת.
יחד עם שותפות.ים, היא הקימה ביבנאל קהילה פתוחה ומשלבת של קבלות שבת, בית מדרש ובית מפגש, מתוך רצון לתת ביטוי עמוק ליהודת החילונית במקום, במפגש שלה עם קולות יהודיים אחרים. כמו כן, כיהנה כחברת מועצה ביבנאל, ומחזיקת תיק החינוך. בתחום זה התרכזה ביצירת חיבור ושיתופי פעולה בין הקבוצות השונות המרכיבות את הפסיפס היבנאלי, בין חסידי ברסלב, מתחנכי האנתרופוסופיה, מסורתיות מזרחית ועוד.

בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד, ותואר שני בלימודי תרבות באונ' העברית. את עבודת התזה כתבה על קהילות ההתחדשות היהודית במרחב החילוני בישראל. כיום כותבת עבודת דוקטורט בנושא הרוחניות בחינוך הממלכתי בישראל. עמיתה בבית המדרש לרבנות ישראלית במכון הרטמן.

פוסטים נוספים מאת רותי נצר בידץ

כ״ח באלול תשפ״ג 14.9.2023
גלויה מארחת
רותי בידץ
הַדְלִיקִי סִיגַרְיָה. / שְׁאִיפָה, נְשִׁיפָה. / שְׁאִיפָה עֲמֻקָּה פְּנִימָה, / נְשִׁיפָה מְפַזֶּרֶת עָשָׁן לַחֲלַל הָעוֹלָם / כְּעָנָן עַרְפֶל הַכָּבוֹד.
י״ז בכסלו תשפ״ד 30.11.2023
מאמר מאת
רותי נצר בידץ
אנו יודעות כי את הנעשה, אין לכסות. גם לאה יודעת שסיפורה של דינה חזקה עליו להיות מסופר. ארגוני נשים בינלאומיים חייבים, כמתבקש מעצם רוחם ודרכם, להצטרף לחיבוק, כזלפה ובילהה. בחיבוק הנשים היוצאות יחד מן האוהל, בתמיכתם האוהבת של יעקב ובניו, ייתבע דין צדק.
כ״ח באלול תשפ״ג 14.9.2023
גלויה מארחת
רותי בידץ
הָרַדְיוֹ נִגֵּן צִרְצָרוֹ הַנִּסְפָּג בַּסֶּלַע / הַסֶּלַע שָׁתַק צִרְצָרוֹ. / זָכִיתִי בָּאוֹר. / הָיִיתִי הֶפְקֵר

אהבתם? מוזמנים לשתף

במילון המונחים של מגזין גלויה כבר ביקרת?

אל״ף בי״ת גלויה – האינדקס שיוביל אותך לנושאים נוספים
שנכתב עליהם במגזין.

גְּלוּיָה היא מגזין מקוון המתקיים כספריה צומחת ומטרתו לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס באמצעות הנגשת ידע על זוגיות, הלכה ומיניות, מוגנוּת, טקסי חיים עבור שלבים שונים בחיי היחידאות והיחד. כל זאת לצד שירים, ראיונות אישיים, תפילות, מסות ופרוזה המעניקים שאר רוח בנוסף למאמרים שבאתר.
במגזין גלויה רשומות רבות מאת כותבות וכותבים מגוונים השותפים לקול הרחב במרחבי הדעת.

אפשר להתעדכן במה חדש בגלויה ובאגרות שנשלחו, לצד הקולות הקוראים למשלוח תכנים אל צוות המגזין.

תמיד אפשר לקרוא הַכֹּל מִכֹּל כֹּל ברצף.

Scroll to Top

תודה שנרשמת

קו מפריד גלויה

עכשיו אפשר לגלות לך עוד

ז׳-י״ג בכסלו ה׳תשפ״ה 8-14.12.2024

שבוע דינה,
לקראת פרשת ׳וישלח׳

שבוע מוּדעוּת לפגיעוֹת מיניוֹת ולצורך במוּגנוּת

אייקון קול קורא

קול קורא במגזין גלויה
׳גְּלוּיָה׳ מזמינה אתכם.ן לשלוח טקסטים ויצירות אחרות לגליון בנושא אירועי ה-7 באוקטובר. מה אפשר להגיש? איך עובד התהליך?
כל זאת ועוד – במרחק הקלקה מכם.

הפניה נשלחה בהצלחה

קו מפריד גלויה

נחזור אליך בהקדם