וְהַיֶּלֶד הַזֶּה הוּא אֲנַחְנוּ
אסופת שירה והגות בנושא חרמות
במה עוסקת האסופה?
"וְהַיֶּלֶד הַזֶּה הוּא אֲנַחְנוּ" היא אסופה ייחודית של שירים, תפילות ומאמרים קצרים, הנוגעת בדחייה, הדרה פוגענית וחרם חברתי בכל הגילים. האסופה מכילה יצירות של מעל לחמישים כותבים וכותבות – משוררים, אנשי מקצוע בתחומי הטיפול והחינוך, מובילי קהילות והוגים. האסופה מכילה 100 עמודים גדושים בטקסטים מעוררי אמפתיה, מחשבה וחשבון נפש.
האסופה מאויירת ונגישה לשימוש במסגרות חינוכיות וקהילתיות, והאיורים שבה מעניקים ריווח לנשימה ולהרהור נוכח הנושא הכואב. אי אפשר להיות אדישים לתכני הספר המובאים גם בגוף ראשון וגם בהתבוננות מרוחקת לכאורה, כדי לגעת בכאבים מהעבר.
אנחנו ב"כנפי דרור" ו"מרכז גלויה" יזמנו את הספר כדי לדבר גלויות על נושאים שנותרים לרוב כמוסים בחיינו האישיים והקהילתיים. שאיפתנו היא להעניק מודעות ולתווך אפשרות של "התערבות חכמה" בעת התרחשות חרם חברתי והדרה פוגענית.
מטרת הספר להעניק מודעות ולהפנות את תשומת הלב להתרחשויות מאתגרות ולתווך אפשרות של “התערבות חכמה” בעת התרחשות חרם. שעריו השונים של הספר פורשים אט אט את האתגרים השונים בהתמודדות עם תחושות השתייכות או דחיה בחברה, ועוד.
קריאה בספר תסייע בזיהוי התרחשות בזמן הווה, ובכך יכולה לתרום למיתון ההתרחשות עוד לפני שהאירוע מסלים. לספר גם תפקיד חשוב בזיהוי מקרי עבר של חרם חברתי והדרה פוגענית, לשם לימוד ותיקון.
הספר הוא כלי עיבוד לאדוות המרובות שנולדות למעשי חרם ולטיפול בהשפעות הנלוות לקיומם, עבור משפחות, צוותים, קבוצות וקהילות, הן במסגרות חינוכיות (פורמליות ולא פורמליות), בחיי קהילות, בדינמיקות אנושיות מגוונות, אצל יחידים וקבוצות.
יש לזכור כי בכל גיל ובכל הקשר חברתי, מגן הילדים ועד מושב זקנים, כולנו נתונים במעגלי השתייכות חברתיים שונים וכל אחד ואחת מאיתנו מבקש להשתלב בהם. גם אם לא כל אדם מבקש בהכרח להיות במרכז החברה, אף אחד לא רוצה להיות מושא ללעג ולקלס. איננו רוצים באקלים חברתי הרווי ביחסי כוח פוגעניים כלפי דמויות מוחלשות בתוכנו.
יש ביכולתנו לשנות את המציאות, לכל אחת ואחד היכולת לפעול עבור מישהו, לגרום לו להרגיש שייך ולשנות את החוויה שלו רק באמצעות מילה או מעשה קטן.
חָשׁוּב לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס
הכותבות והכותבים שלנו
פרקי האסופה
באסופה חמישה שערים העוסקים בחוויות שונות הקשורות בקיומם של חרמות בחברה ובהדרה פוגענית של חברים מהכיתה, הקהילה, הקבוצה וממעגלי השתייכות שונים. בעת התנועה בין שערי הספר עולים זכרונות ועולים רגשות הקשורים בחרם. בתוך כך מתקיימת שיחה בין שירים שונים כעדויות שיש בהן דמיון, גם אם הפגיעה התרחשה באופנים שונים:
- ציפורי עדר – עוסק בקבוצות, בחוויות קושי והזכות למקום בטוח במסגרת חבורת ילדים
- דמעה בקצה העין – עוסק בשייכות, שונות ותחושות חברתיות של יחיד בתוך קבוצה
- לבד בשני קולות – עוסק בתחושת הבדידות ובניסיון לתת לה מענה
- להסתכל בעיניים – עוסק בילדים השקופים, תחושת דחייה וחוסר ביטחון
רגע הקריאה אל הלא נודע – עוסק כולו בחרמות
ילד אחד
עמוס נוי
כִּי תָּמִיד יֵשׁ יֶלֶד אֶחָד
שֶׁיּוֹשֵׁב בַּצַּד מַמָּשׁ לְבַד
יֵשׁ לוֹ דְּמָעוֹת אֲבָל הוּא לֹא יִבְכֶּה
הוּא לֹא יִתֵּן לָהֶם אֶת הַתַּעֲנוּג הַזֶּה
לֹא, הוּא לֹא יֵעָלֵב מִיְּלָדִים
הוּא כְּבָר רָאָה הַכֹּל מֵהַמְּבֻגָּרִים
יֵשׁ לוֹ תָּכְנִית שֶׁהוּא לֹא מְגַלֶּה:
כְּשֶׁהוּא יִהְיֶה גָּדוֹל הוּא יִהְיֶה רָזֶה וְיִהְיֶה יָפֶה
כִּי תָּמִיד יֵשׁ יֶלֶד אֶחָד
שֶׁיּוֹשֵׁב בַּצַּד מַמָּשׁ מַמָּשׁ לְבַד
הילדה בשער
יעל רן
אֲנִי הָיִיתִי הַיַּלְדָּה שֶׁלָּמְדָה
תֵּרוּצִים וּשְׁקָרִים מִגִּיל כֹּה צָעִיר,
הַכֹּל כְּדֵי לֹא לְהִתְעַמֵּת
עִם יְּלָדִים שֶׁפָּצְעוּ בְּאֹפֶן תָּדִיר.
אֲנִי הָיִיתִי זוֹ שֶׁקָּרְאוּ לָהּ
עֲדִינָה, שְׁקֵטָה, חְנוּנִית וּשְׁאָר הַשְׁמָצוֹת
שֶׁמֵּעוֹלָם לֹא הֶחְזִירָה קְלָלָה אוֹ מַכָּה
וְסָפְגָה אֶת הַכֹּל מִבְּלִי לְהַרְאוֹת.
אֲנִי הָיִיתִי הַיַּלְדָּה שֶׁבָּחֲרוּ אַחֲרוֹנָה,
כְּשֶׁכֻּלָּם כְּבָר עָמְדוּ מְסֻדָּרִים בַּקְּבוּצוֹת
שֶׁבָּרְחָה אֶל קַוֵּי הַפֶּנְדֶּל
וְסָפְרָה כָּל צִלְצוּל שֶׁל הַפְסָקוֹת.
אֲנִי הָיִיתִי זוֹ שֶׁנִּתְפְּסָה בְּמַפְתִיעַ
וְהֵעִירוּ לָהּ מִכַּף רֶגֶל עַד רֹאשׁ
שֶׁכָּתְבָה אֶת הַכֹּל בִּמְקוֹם לְסַפֵּר
בְּיוֹמָנִים מְלֵאִים בְּשׁוּרוֹת עֲצוּבוֹת.
אִם תִּפְגְּשׁוּ יָלְדָה כָּמוֹנִי שָׁם בַּשַּׁעַר
בְּמַבָּט מְפֻחָד וְרַגְלַיִם רוֹעֲדוֹת
הִכָּנְסוּ אִתָּהּ עָמֹק אֶל תּוֹךְ לֵב הַיַּעַר
אֶל תִּתְּנוּ לָהּ לְבַד לְהִתְמוֹדֵד עִם חַיּוֹת.
מקדם הזרות
ריטה קוגן
מְקַדֵּם הַזָּרוֹת שֶׁלִּי
הָיָה גָּבוֹהַּ מִדַּי.
הַחִבּוּר מִיַּלְדוּת שֶׁלָּכֶם
הָיָה חָזָק מִדַּי.
צֻפַּפְתֶּם שׁוּרוֹת,
הַכִּסְאוֹת הֻצְמְדוּ,
בַּרְזֶל הִצְטַלֵּב בְּבַרְזֶל,
פְּלַסְטִיק הִתְחַכֵּךְ בַּפְּלַסְטִיק.
זֶה מְסָרֵב לְהַרְפּוֹת.
עֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה
וַאֲנִי עֲדַיִן מְחַפֶּשֶׂת כִּסֵּא פָּנוּי.
ועכשיו תתחלקו לזוגות
נורית שמר פרידמן
כָּל הַבְּדִידוּת שֶׁלִּי
הִתְנַקְּזָה לָעֵינַיִם שֶׁל הַמּוֹרָה לִסְפּוֹרְט
וְעַכְשָׁו תִּתְחַלְּקוּ לְזוּגוֹת
חֲנִי כְּמוֹ הַשֵּׁם שֶׁל הַשַּׂחְקָנִית מִבְּלִי סוֹדוֹת
הִסְתּוֹבְבָה כְּמוֹ קֶפְּטֶן
שֶׁל אֳנִיַּת שׁוֹדְדִים
מְחַלֶּקֶת הוֹרָאוֹת
שׁוֹרֶקֶת לַכְּבָשִׂים
וְעַכְשָׁו תִּתְחַלְּקוּ לְזוּגוֹת
יָכֹלְתִּי לְהָרִים אֶת הַגּוּף שֶׁלִּי עַל הַמֶּתַח
יָכֹלְתִּי לָרוּץ מִקִּיר לְקִיר
לְנַסֵּר אֶת הָאֲוִיר
אֲפִלּוּ לְהָרִים כַּדּוּר סַל בְּיָד אַחַת יָכֹלְתִּי
תִּרְאוּ תִּרְאוּ בְּלִי שֶׁמִּתְחַלֵּק לִי
אֲבָל לֹא יָכֹלְתִּי
לְחַלֵּק עַצְמִי לְזוּג
לְנַצֵּחַ בַּקְּרָב הַבּוֹדֵד הַזֶּה.
מחוץ למעגל
שגית ארבל-אלון
אַתְּ לֹא עֲשׂוּיָה מֵחֳמָרִים שֶׁל
מַלְכַּת הַכִּתָּה
וְזֶה לֹא שֶׁאַתְּ לֹא
מַצְחִיקָה אוֹ שְׁנוּנָה
גַּם טוֹבַת לֵב, מַרְאֶה
וּנְעִימָה
וּכְשֶׁאַתְּ נִכְנֶסֶת לָאוּלָם רִאשׁוֹנָה
לֹא בְּטוּחָה
אַתְּ מְחַבֶּקֶת
אֶת עַצְמֵךְ
לְמִקְרֶה שֶׁאִישׁ לֹא יִתְיַשֵּׁב
לְצִדֵּךְ
נִצְמֶדֶת לַקִּיר
נִשְׁמֶרֶת מֵחִצֵּי עֶלְבּוֹנוֹת
הַנִּנְעָצִים בַּ'תַּפְסִיקִי לִהְיוֹת
תָּמִיד צוֹדֶקֶת'
הֵם אוֹהֲבִים אוֹתָךְ
גַּם אִם עוֹד לֹא לָמַדְתְּ לְזַהוֹת
אֶת כָּל הַסִּימָנִים
גַּם כַּאֲשֶׁר מִתְרוֹמֶמֶת סְבִיבֵךְ
גֶּדֶר הַפְרָדָה
כְּשֶׁאַתְּ מִתְעַקֶּשֶׁת לְהַבְחִין
בֵּין ישֶׁר לְיָשְׁרָה
וּכְשֶׁעֵינַיִךְ מִתְמַלְּאוֹת
וְאַתְּ בּוֹחֶנֶת אֶת מַעֲרֻמִּי בְּדִידוּתֵךְ
הַיְּשָׁנָה וְהַמֻּכֶּרֶת
אֲנִי שׁוֹלָה הַבְטָחָה מֵאַרְכִיב הַדֶּה זָ'ה ווּ:
׳כְּשֶׁתִּהְיִי גְּדוֹלָה
תִּבְחֲרִי לָךְ בְּעַצְמֵךְ
אֶת הַכִּתָּה׳
בהשתתפות: יעל אברהם | יאיר אגמון | נגה אורנשטיין סולודר | יהודה אטלס | הרַבָּה אסנת אלדר | שייקה אל עמי | הרַבָּה תמר אלעד-אפלבום | עדנה אפק | אהרן אפלפלד | ד״ר שגית ארבל-אלון | אלון ארד | פרופ׳ מאיר בוזגלו | אפרת ביגמן | סוזן־שוש בן־עזרא | איילת בר־דוד | עידית ברק | עידית גילאור | יפעת גלבר | אביב גרוסר | אלירן דיין | ליאת הלפרין וספי | מרטין הרשקוביץ | יונה וולך | שירן חביב (שם עט) | מיטל חודורוקובסקי | אבישי חורי | הרַבָּה ציפי חורי | ט. כרמי | דניאל טופז | חלי טל שלם | טלי כהן שבתאי | תמר כהן שמאי | עדי לוי (שם עט) | ענת לוין | נועה לארה מאיר | אוריה מבורך | עמוס נוי | אריאלה נידם-פרץ | אלחנן ניר | עדי סגל ויסברגר | עמוס עוז | גיורא פישר | ד״ר חנה פנחסי | משי פרץ דרור | עמית צפריר | ריטה קוגן | קרן קולטון | תומר קליין | בתיה קלר | גלי רביץ | שאני רז בואנו | יעל רן | יעל שחר שריד | נמרוד שיין | נורית שמר פרידמן | ילי שנר | דויד תומר
למי הספר יכול להועיל:
- לכל מי שחווה חרם או הדרה, מהצד הנפגע או הפוגע (וגם למי שצפה מהצד) ומרגיש שהחוויה השאירה צלקת על ליבו
- צוותי חינוך בבתי ספר (מורים, יועצים, מנהלים) בכל שכבות הגיל
- למשפחות והורים לילדים בגילאי בתי ספר ותיכונים
- א.נשי מקצוע בתחום הטיפול והייעוץ החינוכי
- מדריכות.ים במסגרות חינוך בלתי פורמלי
- מובילות.י קהילות, צוותי עבודה והתנדבות במוסדות קהילתיים ומקצועיים
על העורכים
הרַבָּה אורית רז
מנכל”ית “כנפי דרור” – עמותה למניעת חרם והדרה חברתית, במטרה לשנות את השיח והתודעה ולהציל חיי אדם.
מפתחת שיטת “התערבות חכמה” לסיוע וליווי במקרי חרם או קושי חברתי.
מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי וצמיחה.
מסיימת בימים אלו הסמכה בבית המדרש לרבנות ישראלית במכון הרטמן.
הרבנית שרה סגל-כץ
מורת הלכה ומנחת סדנאות כתיבה.
מייסדת ומנהלת ׳מרכז גלויה׳ והמגזין המקוון ׳גלויה׳.
בעלת תואר ראשון ושני במחשבת ישראל מהאוניברסיטה העברית. בוגרת תכנית 'רביבים', בעלת ניסיון של עשור בהוראה בתיכונים.
מוסמכת תכנית הלכה לנשים ב'בית מורשה'. לקראת הסמכה בבית המדרש לרבנות ישראלית במכון הרטמן ובישיבת מהר”ת.
חכם עדיאל שושני
מחנך ומורה,
מדריך מורים ומלווה צוותי ניהול,
הקים וניהל את בית ספר ׳קדם׳ בגוש עציון, קהילה דתית חילונית.
ספר שיריו "עושה מקום" ראה אור בשנת 2022.
מסיים בימים אלו הסמכה בבית המדרש לרבנות ישראלית במכון הרטמן.
מדוע בחרנו בשם "וְהַיֶּלֶד הַזֶּה הוּא אֲנַחְנוּ" לספר?
שם האסופה נבחר דווקא משום היותו מוכר לנו מספריו הנפלאים של יהודה אטלס, ומתוך הכרה בכך שהאתגר החברתי שייך לכולנו. אין ילד או אדם שלא חווה דחייה לפחות פעם אחת בחייו, מאחר וזהו רגש טבעי. האחריות שלנו היא להעמיק ולהבין כיצד נוכל לתת כלים לילדים כדי לפתח מסוגלות חברתית, לצד אמפטיה ואקטיביזם בלתי מתפשר – לא עומדים מן הצד.
הילד.ה שלי בהתמודדות עם חרם חברתי/הדרה פוגענית עכשיו, איך הספר יעזור?
- כשילד רואה ספר שנכתב על חוויה שהוא עובר כרגע, ועוד אסופה כה נרחבת של כותבים כה רבים, זה ישר מלמד אותו ומנרמל את המצב, “אני לא היחיד שעובר את זה”
- כהורה תוכלו ללמוד מהספר כלים לזיהוי והתמודדות עם הסיטואציה
- אנחנו ממליצים גם לתת לילדה לעיין בספר או לקרוא יחד קטע המתאר חוויה דומה, כמעין סיפור חברתי שהילד.ה יכולים לזהות את עצמם בתוכו.
חוויתי בחיי חרם (בתור הפוגע, הנפגע או כצופה) - כיצד הספר יעזור לי לעבד את הזכרון הכואב?
עיבוד חוויה, גם ממרחק הזמן, הוא תהליך שיכול להקל עלינו את המשא.
בין עם עברנו בעצמנו חרם, או פגענו באחר, ובין אם היינו עדים לחרם – החוויה משאירה צלקת, הספר עוזר להבין את החוויה גם דרך מאמרים קצרים וגם דרך שירה וסיפור.
החזרה לחוויה, דרך עיניים של כותבים אחרים, מרחיבה את המבט, מנרמלת את הזיכרון ומאפשרת זוויות ראייה וניתוח מחודש של הטראומה, כמו בכל פגיעה, הטיפול בעצמנו הוא משמעותי גם עבור עצמנו וגם עבור הסובבים אותנו והוא הכרחי כדי לסייע גם לאלו בסביבתנו להרגיש שייכים ולשנות את החוויה שלהם.
שאלות ותשובות לגבי הספר
אילו אנשי מקצוע משתתפים וכתבו בספר?
הכותבים בספר מגיעים מתחומים רבים: מטפלים ואנשי חינוך, מובילי קהילות, ועוד.
למשל, הטקסט של הפסיכולוגית יעל אברהם, שגם מלווה את ״כנפי דרור״, מופיע באסופה ואנו ממליצים להכיר את כתיבתה ועשייתה בתחום החרם החברתי וההדרה הפוגענית גם אופן רחב יותר.
האסופה מקיפה התייחסות מזוויות רבות לנושא, כדי להרחיב את נקודת המבט ולאפשר לכל קורא.ת לזהות את עצמו בספר.
האם ניתן לרכוש את הספר כמתנה?
בטח, זו מתנה מקסימה ומרגשת לצוות חינוכי, למטפלים, אנשי הוראה, הגות, לבני משפחה או לעצמך.
לצערנו חוויית חרם או הדרה חברתית הם התרחשויות שכל אחד ואחת מאיתנו חוו או יכולים להזדהות איתם, ולכן הספר הוא מתנה עם הרבה משמעות ואהבה שאפשר להעניק.
הספר יכול להיות גם מתנה לילדים ובני משפחותיהם בעת התמודדות בזמן הווה עם חרם, ואולי גם בתקופה מאוחרת יותר. כדאי להקדיש תשומת לב לאופן הכנסת התוכן שבספר אל הבית, רק בשל העובדה שנושא שובר לב זה מובא בו בדחיסות ויכול להעמיס רגשית מדי על ילדים, וגם על מבוגרים. כדאי להיוועץ בדמות מקצועית המלווה את הילד והמשפחה.
האם ניתן לרכוש את הספר ברכישה קבוצתית? (מעל עשרה עותקים)
כן, אנחנו ממליצים להתארגן ולרכוש את הספר ביחד, כמה משפחות או קולגות, כמתנה לעצמכם ולסביבתכם.
אפשר גם לקנות עותקים מרובים כמתנה לתקופת החגים לצוות החינוכי, לצוותי הדרכה ועוד.
בארגונים נהוג לרכוש עותקים מרובים מראש ולהעניק את הספר כמתנה בתאריך מיוחד, למשל ביום הילד הבינלאומי שחלק ב-20 בנובמבר בכל שנה.
לפרטים נוספים על רכישה קבוצתית/עותקים מרובים, אפשר לשלוח לנו וואטסאפ.
כיצד הספר יגיע אלי? מהי מדיניות המשלוחים?
בתקופת ההשקה, עד ה30.9 – ניתן לרכוש עד עשרה עותקים במחיר מיוחד באיסוף עצמי מירושלים בתיאום מראש. לאחר הרכישה תקבלו את פרטי הקשר לתיאום במייל.
רכישה קבוצתית /עותקים מרובים (מעל עשרה עותקים) – ניתן יהיה להוסיף משלוח או נקודת איסוף, לפרטים נוספים אפשר לשלוח לנו וואטסאפ.
משלוח עד הבית – בקרוב יתאפשר משלוח עד הבית/נקודת איסוף – אם אתם מעוניינים לרכוש את הספר במחיר השקה ולתאם משלוח בהמשך, אנא כתבו זאת בהערות להזמנה ואנחנו ניצור קשר.
איך אפשר ליצור איתנו קשר?
האסופה היא פרי שיתוף פעולה.
ניתן ליצור קשר עם עמותת כנפי דרור באימייל: kanfeydror@gmail.com
עם מרכז גלויה ניתן ליצור קשר באימייל: gluya@gluya.org
הארכנו את מחיר השקה:
65 ש”ח בלבד לעותק!
(במקום 88 ש”ח)
איסוף עצמי מירושלים בתיאום מראש, מרחוב ברודי (בין רח׳ הפלמ״ח לרח׳ עזה).
שילוח לנקודות איסוף של UPS או עד הבית – בתוספת תשלום.
לרכישה קבוצתית של האסופה במחיר מיוחד עבור עותקים מרובים, פנו אלינו:
חָשׁוּב לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס
גלויה ברשת
גלויה היא מגזין מקוון המתקיים כספריה צומחת ובה רשומות רבות מאת כותבות וכותבים מגוונים המביעים קולות שונים במאמרים, שירים, תפילות, מסות פרוזה, וראיונות אישיים המרחיבים את הדעת.
מטרת המגזין היא לְדַבֵּר גְּלוּיוֹת עַל מָה שֶׁכָּמוּס, באמצעות הנגשת ידע על זוגיות, הלכה ומיניות ובכללם: רווקות, אירוסין, חיי נישואין, בניית המשפחה, טקסי חיים ומוגנוּת.
המגזין נוסד בשנת 2019 על-ידי הרבנית שרה סגל-כץ ועם הכניסה לשנת 2024 פורסמו מעל 2,000 טקסטים שונים בגלויה. אפשר לקרוא ברצף את הַכֹּל מִכֹּל כֹּל >>
האתר מוקדש לזכר אמי האהובה
דבורה (וייץ) סגל ז"ל
רוצה לקבל את מגזין גלויה למייל?
הפרטים שלך ישארו כמוסים וישמשו רק למשלוח מאמרים מהמגזין מפעם לפעם.
© 2019-2024 כל הזכויות של מגזין גלויה שמורות למרכז "גלויה" ושרה סגל-כץ אלא אם צויין אחרת | במקרה של שגגה אנא צרו עימנו קשר
מפת אתר | תקנון אתר | מדיניות פרטיות | הוקם ב ❤ על ידי – לימונדה 2.0 | מיתוג: סטודיו נופר דסקל (2019), פיתוח מיתוג: שרה סגל-כץ ולימונדה 2.0 (2020-2024)